7,354 læst ·
24 svar
7k læst
24 svar
Hvordan forstærke bjælkelag
ForstærketJ jonaserik sagde:Jepp for at der skal blive forspænding, så skal bjælkelaget være som en pukkel på midten og sidde fast i alle ender. Sådan gøres med broer, ved bygning af en bro i beton så støbes der ind rør og i de rør lægges der ind et antal rustfrie vajere. Når broen er færdig, så spændes vajerne med hydraulik, så broen begynder at gå nedad. Broens konstruktion gør, at den vil løfte da, men kan ikke, men spændingen findes stadig opad, og broen tåler en høj belastning uden at synke. Det med at en bro kan gå i stykker er, når den begynder at svigte op og ned, så bliver der mikrosprækker i hele konstruktionen. Ikke fordi den falder ned direkte, men med årene taber den bæreevne.
Med krydsfiner, helt uden virkning
Fungerer ikke overhovedet, når jeg sænker støtten/donkraften så ligger vi på samme niveauer med samme svaghed.
Er det sådan du har gjort, forstærkningen er kun på halvdelen, det skal være i ét stykke i hele dets længde, nu er det (spændt) forstærk kun frem til midten ser det ud til, en forstærkning skal gå mellem oplagene, væg til væg for at bære op. Det går ikke at forstærke halvvejs på bjælkelaget.
HejJ jonaserik sagde:Er det sådan du har gjort, forstærkningen er kun på halvdelen, det skal være i et stykke i hele dens længde, nu er det ( spændt ) forstærk bare frem til midten ser det ud som, en forstærkning skal gå mellem understøtningerne, væg til væg for at bære op. Det går ikke at forstærke halvvejs på bjælkelaget.
ja, Plywooden er 2500mm lang, så hvis jeg samler på hele bjælkens længde, bliver det bedre?
Jepp det går ikke at få bærdygtighed med forstærkning som du har gjort. Når du fylder på til den anden ende, bør du lægge et stykke på en meter over samlingen, dette for at få en hel forstærkning hele vejen. Ellers kan det blive sådan, at forstærkningen vil bøje sig i samlingen. Glem ikke at spænde op igen, nogle centimeter.
HejJ jonaserik sagde:Jepp det går inte att få bärighet med förstärkning som du gjort. När du fyller på till andra änden, så bör du lägga en bit på en meter over skarven, detta for at få en hel förstärkning hele vejen. Ellers kan det blive at førstärkningen vil folde sig i skarven. Glem ikke at spänne op igen, nogen centimeter.
Monterede en heabalk og det blev perfekt.
Klik her for at svare


