Har et bjælkelag som skal forstærkes, det er 45x195 og spændvidden er 4900, cc er 400
Kan man save disse over på midten og fastgøre dem til for eksempel to limede 45 x195
Bjælkelag af træ i en bygning, indvendig visning, med synlige bjælker på tværs af loftet.

Det er vel nemmere at kappe det, du skal sætte der, i den rette længde, så det havner mellem de nuværende reglar?

Z z_bumbi sagde:
Det er vel lettere at kappe det du skal sætte på i den rigtige længde, så det havner mellem de nuværende regler?
Ja lettere, men det bliver ingen forstærkning, vil have mindre svigt.

P
F Fågelvägen sagde:
Har et bjælkelag som har brug for forstærkning, det er 45x195 og spændvidden er 4900, cc er 400
Kan man save disse over på midten og sætte fæste op dem mod to limede 45 x195
[billede]
Krydsklovning ved med to rækker vil forstærke godt.

F Fågelvägen sagde:
Ja enklere, men det bliver ingen forstærkning, vil have mindre svigt.
Jeg kan have misforstået hvordan du mener med at save af men hvad er forskellen mellem at kappe og save bort 90 mm fra de eksisterende og derefter skrue fast i den nye sammenlignet med at kappe den nye og skrue i eksisterende? Jeg ved hvilken der er enklest men får du nogen forskel på svigt mellem de to varianter?

Z z_bumbi sagde:
Jeg kan have misforstået, hvordan du mener med at save af, men hvad er forskellen mellem at kappe og save 90 mm af de eksisterende og derefter skrue fast i den nye sammenlignet med at kappe den nye og skrue i de eksisterende? Jeg ved, hvilken der er nemmest, men får du nogen forskel på svajet mellem de to varianter?
Hvis jeg sætter dobbeltbjælken hel, så fæstner jeg den på hver side, spændvidden på den bliver typ 3500 mm.

Havde lige med svigt, og det raslede i skabene. Satte en støtte under nogle af bjælkerne for at få spænding, tog derefter 45X145, som blev presset op mod gulvet og limskruet på siden og blev klemt fast med tvinger for at ligge tæt, inden skruning. Støtten måtte blive siddende natten over, så limet kunne tørre.

J jonaserik sagde:
Havde lige med svækkelse og det skramlede i skabene, Sattede en støtte under nogle af bjælkerne, for at få opstramning så tog 45X145, der blev presset op mod gulvet og limskrues på siden af og klemt fast med tvinger for at sidde tæt, inden skruning. Støtten fik lov til at sidde natten over, så limen tørrede.
Hej
Ok prøver at limskrue en 45x195
så skal jeg se, hvor mange jeg dobblerer.

Du skal sætte en støtte mellem gulv og bjælkelag og spænde ved at have en kile, der spænder. Det kaldes for at forspænde, før forstærkningen udføres. Det bliver som et lille løft af bjælkelaget og vil synke nogle mm, efter at støtten fjernes, men har da fået en lille opadgående løftekraft.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Du skal sætte en støtte mellem gulv og bjælkelag og spænde ved at have en kile, der spænder. Det kaldes for at forspænde, inden forstærkningen gøres. Det bliver som et lille løft af bjælkelaget og vil synke nogle mm, efter at støtten fjernes, men har da fået en lille opadgående løftekraft.
Hej
Løfter med donkraft, og skruelimner krydsfiner 18mm tyk, så får vi se om det gav npgot Byggeprojekt med donkraft og skruvlimning af 18mm plywood. Brædder, stige og vaterpas ses i rummet med et ubehandlet betongulv. Byggeprojekt: Loftbjælker med træstænger og fastgjort krydsfiner.

F Fågelvägen sagde:
Hej
Lyfter med domkraft, och skruvlimmar plywood 18mm tjock, så får vi se om det gav npgot[billede][billede]
Ser lite konstiga lösningar, men året var 1974
Och det kanske var ok på den tiden att dricka sprit på arbetsplatsen? Byggekonstruktion med træbjælker og isolering fra 1974, der viser en usædvanlig samlingsmetode og mulige tegn på årstidsrelateret slid.

• Haha
claym
  • Laddar…
Sådan havde jeg løst det.
2 rækker krydsforskalling
Limskruet en liggende 45*70 på undersiden.
Spigret gles på undersiden, cc300

Så havde man mindsket svigten mærkbart.

Med så tæt mellem bjælkerne i loftet, bør du spænde et par stykker op på siden med. og så flytte om på skråstiverne, så du får et løft på en større overflade, ellers kan det være, det kun bliver på netop den, og de andre holder lidt igen på oplyftet, som der skal være. Det kan blive, at det bliver lidt dårligere spænding på den du forstærker.

J jonaserik sagde:
Med så tæt mellem bjælkerne i loftet, bør du spænde et par stykker op på siden af med. og så flytte om på stiverne, så du får et løft på en større overflade, ellers kan det være, at det kun bliver lige på den og de andre holder lidt igen på oplyftet, som skal være. Det kan blive, at der bliver lidt dårligere forspænding på den, du forstærker.
Hej
Tænkte at leje en stempling i morgen for at løfte resten, og så se, hvordan det bliver, derefter evt. krydsko강

Ja, for at der skal være forspænding, skal bjælkelaget være som en pukkel i midten og sidde fast i alle ender. Sådan gøres det med broer, ved bygning af en bro i beton støbes der rør ind, og i disse rør lægges der rostfrie wirer. Når broen er færdig, spændes wirerne med hydraulik, så broen begynder at gå nedad. Broens konstruktion gør, at den ønsker at løfte sig, men det kan den ikke, men spændingen forbliver opad, og broen kan modstå en høj belastning uden at synke. Det med at en bro kan gå i stykker er, når den begynder at svikte op og ned, så opstår der mikrosprækker i hele konstruktionen. Ikke fordi den falder ned med det samme, men med årene mister den bæreevne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.