Vi skal bygge en midlertidig indervæg i vores kælder. Hvis rumdelingen bliver god, vil væggen sikkert blive stående i mange år. Af den grund er jeg ivrig efter at gøre det rigtigt, så vi undgår problemer med fugt og skimmel.

Kælderen er opvarmet, der er et ventileret parketgulv. Min tanke er at placere væggen ovenpå parketgulvet; fra et fugtperspektiv har jeg svært ved at forestille mig, at der skulle være nogle problemer. Det, jeg er mest usikker på, er hvordan man laver tilslutningen til ydervæggen. Ydervæggen er pudset leca. Ydervæggen er tør, huset er omdræneret i moderne tid, men vi har haft problemer med fugtgennemtrængning nogle steder, så jeg tænker, at det alligevel er fornuftigt at lave tilslutningen på en god måde. Min tanke er i øvrigt at bygge indervæggen med træreglar på almindelig vis.

Jeg er taknemmelig for alle tips!

• Synes
Kustvägen
  • Laddar…
Som du siger, er det sikkert ingen problemer med at fortsætte med en almindelig væg med træregler og gips. Du bør måske have en plastdistans på 10 mm mellem ydervæg og første regel, så den ikke står og "suger"; derefter kan det ikke skade at holde gipsen 5-10 mm væk, så man kan lægge en blød fug der.

Alternativt er at bruge stålregler og fermacell plader for at minimere organisk materiale, der kan begynde at lugte, hvis det bliver fugtigt. Men som sagt, har du måske ikke det problem, men det kan være værd at overveje denne løsning alligevel.

Fermacell-plader har bedre egenskaber end gips, når det gælder lyd, brand og fastgørelse. Så har du tænkt at bruge gips/plyfa i væggen, så er det generelt nok med kun et lag fermacell.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.