Billet bort kaklet i kælderen og det gik jo glat, men nu er der noget gammelt fix tilbage ... hvordan i alverden får man det væk effektivt? Prøvede lidt med borehammeren, men det vil jo tage en evighed og er ikke så effektivt Vægbillede i kælder med rester af gammel fliseklæb tilbage på væggen efter flisefjernelse.

Bred mejsel i bilmaskine.

Har du plads, så kan det lade sig gøre at jævne ud med flydespartel. Fixet ser ud til at være ens i højde, og så med flydespartel, skrabe af med en bred gummiskraber over fixet så bliver det jævnt.

• Haha
Jansson69
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Har du plads, så kan det gå at jævne ud med flydespartel. Fixet ser ud til at være lige i højden, og så med flyde, skrabe af med en bred gummiskraber over fixet, så det bliver jævnt.
Jeg overvejer 🤔 hvorfor bruger man flydespartel på en væg? Og hvordan skal det gøres?

Hvis det skal væk, ville jeg have hakket det ned med en bred mejsel og slebet overfladen med en betonsliber, typ flexmaskine.

Hvis det skal blive, ville jeg have pudset væggen.

Ps, vil bare nævne, at fixet kan indeholde asbestos, hvis det er fra "asbestperioden"

H HSP sagde:
Jeg overvejer 🤔 hvorfor bruger man flydespartel på en væg? Og hvordan skal det gøres?

Hvis det skal væk, ville jeg have hugget det ned med bred mejsel og slebet overfladen med en betonsliber som en flexmaskine.

Hvis det skal blive, ville jeg have pudset væggen.

Ps, vil bare nævne, at fixet kan indeholde asbest, hvis det er fra "asbestperioden"
Så det som om det var gulvet, der blev ment, billedet lidt på tværs.: Måske pudse op mellem fixklattorna, ellers bare hugge ned. Er det beton går det nogenlunde, men hvis det er leca-letbeton-tegl så følger der store stykker med. Med måske store huller som følge.

• Synes
HSP
  • Laddar…
Ved ikke rigtig, hvad det er for gammelt fix. Men 30+ år er det i hvert fald.

At bryde med bil er helt håbløst, der er jo ikke nogen god "kant" at trykke imod. Jeg har slebet med 40-papir nu, men det tager en evighed og slider på papiret og støver (på trods af sug...). 2x2 m rum, og i den takt jeg nu sliber, så er det mindst 2 hele dages arbejde.

Spartle væggen op kunne man måske gøre, men den nederste 1/3 af væggen følger fixen med fliserne.

Selv det er et stort arbejde, så jeg hælder til bare at fortsætte med at slibe...

Lej en flexmaskine, støvsuger (støvudsug) og støvfælde, så klarer du det på nogle timer...

Hvis du nu sliber, så afskærm området og brug en rigtig åndedrætsmaske.

Næste problem, hvad skal jeg gøre med væggene? Det er delvis hård puds, der sidder som bjerg, også malingen dels helt glat, hvor pudsen blev slebet. 3 indervægge er 110% tørre, en ydervæg har garanteret noget fugt i sig, trods alt en gammel kælder. Det nemmeste ville være, hvis der fandtes noget spartellignende, så jeg kunne bredspartle alt.

MEN jeg bliver ikke klog på, hvilket spartel/mørtel der fungerer. Hvis det skal ånde, skal det tilsyneladende være kalkmørtel, men jeg kan jo ikke pudse alle vægge igen, det virker overkill, og det vil nok ikke hæfte på de glatte områder.

Casco Væggespartel Wallcraft overvejede jeg i et stykke tid, men jeg læste, at det var tæt og "plastisk" og ikke fungerede sammen med mineralmaling, der ånder...

Jeg er ligeglad med, hvilken finish det får, ru eller glat, men den må gerne være ensartet.

Tips??

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.