vattenmelon
Se billeder nedenfor.

Jeg vil gerne skifte stenpladen ovenfor den åbne pejs. Den er original fra 60'erne, ganske vist charmerende, men den tidligere ejer har gået amok og malet den fine åbne pejs med hvid maling, og stenpladen passer ikke længere til det hvide eller med rummet.

Jeg vil forsøge at male tegl og mørtel i lidt mere naturlige farver efter tips fra en maler. Jeg vil også gerne skifte stenpladen til noget andet, selvom det føles trist at fjerne en "orginaldel".

Jeg tror pladen ligger ovenpå mørtel eller puds, ved ikke om den er fastgjort mere end det.

Hvordan ville I gå frem for at løsne stenpladen uden at forårsage alt for meget skade? Stemjern og hammer nedenunder og forsigtigt banke sig indad?

Stenplade over en pejs fra 60'erne med hvidmalet baggrund. Lidt beskadigelse ved mørtelfugen, markeret med blå cirkel. Stenskive fra 60'erne ovenpå en hvidmalet pejs, der ikke længere matcher omgivelserne. Der ses hvid maling og en blå cirkel markerer et problemområde.

Ser næsten ud som om pladen er indpudset i muren, og da vil sikkert en del puds slippe. Bliver til måske at pudse om hele muren hvis du er uheldig. Pladen er sikkert sat med puds under og sidder ikke så hårdt fast, men ligger bare ovenpå.

• Synes
vattenmelon
  • Laddar…
AXS
Hvis brugen ikke er for hård, har jeg haft succes med en multicutter. Går passende hurtigt til ikke at fjerne for meget materiale.

Ellers kan et velrettet slag nedefra måske gøre tricket.

• Synes
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
AXS AXS sagde:
Om brugen ikke er for hård, har jeg haft succes med en multicutter. Går tilpas hurtigt til ikke at fjerne for meget materiale.

Ellers kan et velrettet slag nedenfra måske gøre underværker.
Tak, begge alternativer lyder værd at prøve. Jeg har ingen multicutter, men det er altid godt med en undskyldning for at købe nye legetøj :giggle:. Pillede som hastigt med en skruetrækker, brugen føltes middelsvärt.

• Synes
AXS
  • Laddar…
vattenmelon
J jonaserik sagde:
Ser næsten ud som skivan er inputsad i muren og da kommer sikkert en del puds at slippe. Blir til att måske pudse om hele muren om du har uheld. Skivan er sikkert sat med pudsbruk under og sidder ikke så hårdt fast, uden bare ligger på ovenpå.
Tak for svaret. Jeg begynder med at skrabe lidt mere loss og ser om det er som du siger "inputsad i muren".

Ved at banke opad på underkanten kan pladen måske løsne sig i muren. Pladen er blankpoleret, og almindelig mørtel fæster derfor ikke på den. Vær forsigtig og håb på held, at pladen kan trækkes lige ud, når den er løs.

• Synes
vattenmelon
  • Laddar…
vattenmelon
AXS AXS sagde:
Om brugen ikke er for hård, har jeg haft succes med en multicutter. Går tilpas hurtigt for ikke at fjerne for meget materiale.

Ellers måske et velrettet slag nedefra gør det.
J jonaserik sagde:
Ved at banke opad på underkanten kan pladen måske løsne sig fra muren. Pladen er blankpudset, og så fæstner almindelig brug ikke på den. Tag det lidt forsigtigt og håb på heldet, at pladen kan trækkes lige ud, når den er løs.
Nogle ikke alt for hårde slag med en gummiklubbe var rigeligt, og så skære lidt maling og mørtel over. Ingen større skader, bør ikke være noget problem at sætte en ny stenplade og male pænt bagefter.

Tak for jeres tips!

Skorstenens overflade, hvor murværk og farve er skåret, klar til at sætte en ny stenskive på. Ingen større skader synlige i billedet. Murværk med fjernet overflade, synlig mursten og puds langs kanten af hvidt malet skorsten, klar til ny stenskive og maling.

• Synes
gaia og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.