Jeg har en vægstump på 60 cm, der står midt i, hvad der skal blive et garderobeskab. Det var tidligere væggen til garderoben, men jeg skal nu lave garderobeskabet tværs over hele væggen i rummet... Først havde jeg tænkt mig at lade vægdelen være, da den jo bliver "inde" i garderobeskabet, men da den er 30 cm tyk, tager den en hel del plads, og målene bliver svære at håndtere med den i (96 cm på den ene side og 136 cm på den anden).

Sådan ser det altså ud:
__________________________ Bagvæg
||........||..Garderobe..||
||.BORT==>||............||
||----------------------|| Nye skydedøre
|| .....................||
|| ........Rummet.......||

Eftersom rummet er indrettet og mangler en dør (endnu så længe), overvejer jeg, hvordan man bedst fjerner væggen med mindst mulig støvdannelse?

Er det at plastre ind så godt som muligt og en letbetonsav, der gælder?
Type: https://www.jula.se/catalog/verktyg...ktyg/sagar/specialsagar/lattbetongsag-120070/

Alternativet er vel hammer og mejsel... Hvad støver mon mindst?

Væggen er sandsynligvis en blanding af ytong og/eller blåbeton som de øvrige letbetonvægge i huset har været...

Senest redigeret:
H
letbetonsaven og en støvsuger samt at du pakker ind i plast.

Det går overraskende hurtigt med hammer og mejsel, hvis du vil minimere støvet.

En bred bilningsmejsel i en borehammer er effektiv og nogenlunde støvfri. Prøv at dele i fugerne mellem letbetonpladerne.

Letbetonsaven bliver hurtigt sløv, hvis den bruges til at rive med. Mørtelen mellem letbetonpladerne samt eventuelt puds på væggen dræber effektivt skarpheden i saven.

Plast som sagt rummet omhyggeligt ind og installer derefter en undertryksventilation i rummet, som munder udendørs. Fx en billig badeværelsesventilator eller kanalventilator, som du tilslutter med ventilationsslange til dit indplastede område.

På den måde kan du støve næsten så meget, du vil derinde, uden at noget slipper ud i de øvrige boligområder.

mexitegel mexitegel sagde:
Plast omhyggeligt det område, og installer derefter en negativ trykventilation, der fører udendørs. For eksempel en billig badeværelsesventilator eller kanalventilator, som du tilslutter med ventilationsslange til dit plastede område.

På den måde kan du støve næsten så meget du vil derinde, uden at noget kommer ud i resten af boligen.
Ja, jo, tak. Det har jeg prøvet tidligere, men det blev ikke så godt, da det lækkede ud en del, og nu er rummet så underligt placeret, at det er svært at få et rør ud.

Z ZipLock sagde:
En bred mejsel i en borehammer er effektiv og nogenlunde støvfri. Prøv at dele i fugerne mellem letbetonpladerne.

Letbetonsaven bliver hurtigt sløv, hvis den bruges til nedrivning. Mørtlen mellem letbetonpladerne samt eventuel puds på væggen dræber effektivt skarpheden i saven.
Der er både puds og fuger og desuden sandsynligvis hønsenet, men jeg havde tænkt mig at prøve at banke pudsen med hønsenettet løs i hånden først og derefter save letbetonen...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.