Jeg har en kakkelovn, hvor jeg har brug for at fjerne to kakelplader for at komme til spjældet (som skal renses). Jeg ved dog ikke, hvordan jeg skal fjerne kakelpladerne i hel stand. Når arbejdet er færdigt, havde jeg tænkt mig at sætte kakelpladerne på igen. Er der nogen, der har et tip?

??? En kakkelovn har jo ikke plader men mere som kagestykker, der er muret nedefra og op. Det bliver nok at forsøge at rense på en anden måde eller montere hele ovnen ned (hvilket er et stort arbejde) og derefter mure den op igen (lige så stort arbejde igen) for at komme til tingene.

Jeg tror, at selve fliserne er almindelige fliser. Indmaden er dog en form for blok, der er stablet på hinanden. Jeg tror, det er muligt at bore sig ind til spjældskinnen uden at rive hele ovnen ned, men først skal jeg fjerne to fliser.

Den type af kakkelovn har jeg aldrig hørt om. Men tag gerne nogle billeder, så jeg kan se. Altid sjovt med nye ting at lære.

Hvis det er en almindelig, gammeldags kakkelovn, så er det nok svært (eller umuligt) at fjerne og sætte to kakler tilbage midt i.

Hvordan sidder spjældet? Tæt på toppen? Så er det nok bedst at fjerne alt ovenfor, rense, og derefter sætte det tilbage.

For at få løsnet kaklerne i en gammel kakkelovn, der er muret på rigtig (traditionel) vis, fugter du et håndklæde og lægger det på toppen. Dagen efter er leret i de øverste lag blevet tilstrækkeligt blødt til, at du kan tage dem af. Ønsker du at tage flere lag ned, så læg det våde håndklæde på igen og vent endnu en dag.

/ Fredrik

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.