7,372 læst ·
9 svar
7k læst
9 svar
Hvordan finde den rigtige bordplade (til den rigtige pris)?
Hej!
Jeg skal samle tre IKEA-reoler i Bestå-serien med målene 120x40x38 til et tv/stereomøbel.
Den totale længde bliver altså 360 cm og dybden 40 cm. Ovenpå skal der lægges en bordplade i valnød (eller noget lignende i farve).
Men jeg har lidt svært ved at finde noget i de mål. Hvordan fungerer det egentlig? Skal man købe en bordplade med forkerte mål, som man så skærer til? Bliver det mega dyrt? Er det måske mere praktisk at købe tre plader i målene 120x40? Jeg kan dog heller ikke finde noget i de mål..
Jeg føler mig helt fortabt.. snedkeri er ikke min stærke side
Jeg skal samle tre IKEA-reoler i Bestå-serien med målene 120x40x38 til et tv/stereomøbel.
Den totale længde bliver altså 360 cm og dybden 40 cm. Ovenpå skal der lægges en bordplade i valnød (eller noget lignende i farve).
Men jeg har lidt svært ved at finde noget i de mål. Hvordan fungerer det egentlig? Skal man købe en bordplade med forkerte mål, som man så skærer til? Bliver det mega dyrt? Er det måske mere praktisk at købe tre plader i målene 120x40? Jeg kan dog heller ikke finde noget i de mål..
Jeg føler mig helt fortabt.. snedkeri er ikke min stærke side
På Silvan kan du købe en plade og få den tilskåret for en billig penge på stedet. Det er sikkert muligt at specialbestille med dine mål også, men så bliver det meget dyrt. Jeg antager, at der findes flere byggemarkeder end Silvan, som tilbyder skæring.
De fleste byggemarkeder tilbyder som sagt opskæring, men en hel plade i dine mål vil desværre koste lidt. Jeg lavede en slags bardisk herhjemme af egetræs-hylder fra Clas Ohlson, sammensat med limpropper og slebet sammen. Det blev rigtig godt og til en meget rimelig pris. Nu var netop de hylder kun 30 dybe og 16mm tykke, så til dit projekt måske ikke helt rigtigt. Men selve idéen synes jeg, du kan overveje. Ikke svært, hvis man bare er omhyggelig. Ellers har IKEA køkkenbordplader til humane priser.
Hvordan samlede du dem? Huller med træplug i og samling? Forstod jeg korrekt?_bystrom_ sagde:De fleste byggemarkeder tilbyder som sagt opskæring, men en hel plade i dine mål vil desværre koste en del. Jeg lavede en slags bardisk herhjemme af egetræshyldeplader fra Clas Ohlson, samlede dem med limdyvler og sleb dem sammen. Det blev meget godt, og til en yderst rimelig pris. Nu var lige præcis de hyldeplader kun 30 dybe og 16mm tykke, så til dit projekt er det måske ikke helt det rigtige. Men selve idéen synes jeg du kan overveje. Slet ikke svært, hvis man bare er omhyggelig. Ellers har IKEA jo køkkenbordplader til humane priser.
Tænker lidt med pengepungen nu.. kiggede på IKEAs bordplader og i laminatudvalget fandtes følgende i valnødmønster.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50124098
Pris for bordplade i 186x62 er kun 315 kr. To sådanne dækker længdebehovet.
Vil det se forfærdeligt ud, eftersom det er laminat? Må tage et kig på det i virkeligheden, før jeg beslutter mig.
Hvis jeg overvejer at købe 186x62 og skære til i de rigtige mål, burde jeg i stedet satse på pladerne i massivt træ og behandle frem en valnødnuance i pladen? Hvad tror I? Jeg er helt fortabt..
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50124098
Pris for bordplade i 186x62 er kun 315 kr. To sådanne dækker længdebehovet.
Vil det se forfærdeligt ud, eftersom det er laminat? Må tage et kig på det i virkeligheden, før jeg beslutter mig.
Hvis jeg overvejer at købe 186x62 og skære til i de rigtige mål, burde jeg i stedet satse på pladerne i massivt træ og behandle frem en valnødnuance i pladen? Hvad tror I? Jeg er helt fortabt..
Senest redigeret:
Yes, købte sådan nogle dyvelmarkører hos Clas Ohlson også.Fraggo sagde:
Borede hullerne i den ene plade, satte dyvelmarkørerne i.
Pressede dem sammen så der blev aftryk og borede i den anden.
Blev super, og rigtig nemt.
Rigeligt med lim og godt pres i en time.
Laminat er altid grimt i mine øjne. Gulv som bordplade.
For det er så tydeligt, at det er falsk...
Angående IKEA, så koster vel en massiv 186cm plade omkring 1000-1100 der?
Hvad er dit budget?
En idé kan jo være at bruge fyrretræ og bejdse det til en mørk farve.
Bliver måske ikke som valnød, men mørkere i hvert fald.
Vi får se hvordan det bliver.. jeg var en hurtig tur på IKEA og ledte efter bordpladen for at føle på den og vurdere materialet. Selve mønstret var over forventning faktisk, men det er klart, at det ikke så helt ægte ud.
Jeg kiggede også på træbordplader på Bauhaus, 2500 og opad. Laminatplade til 1400, fordelen med disse var, at de var i tilstrækkelig længde, så man slipper for samlinger. Men som jeg ser på sagen i øjeblikket, vil jeg egentlig ikke bruge flere tusinde på en bordplade. Har en bekendt, der arbejder i et byggemarked, som jeg skal tale med i morgen for at få råd og eventuelt lidt rabat.
Senest på fredag skal beslutningen være fastlagt. Det er klart, at man altid vil have det bedste, men jeg er bange for, at der er andre ting, jeg bør prioritere i det nye hus end en (for) dyr bordplade..
Jeg kiggede også på træbordplader på Bauhaus, 2500 og opad. Laminatplade til 1400, fordelen med disse var, at de var i tilstrækkelig længde, så man slipper for samlinger. Men som jeg ser på sagen i øjeblikket, vil jeg egentlig ikke bruge flere tusinde på en bordplade. Har en bekendt, der arbejder i et byggemarked, som jeg skal tale med i morgen for at få råd og eventuelt lidt rabat.
Senest på fredag skal beslutningen være fastlagt. Det er klart, at man altid vil have det bedste, men jeg er bange for, at der er andre ting, jeg bør prioritere i det nye hus end en (for) dyr bordplade..
Klik her for at svare