Vi har et topværelse i vores 70'er hus, som vi kalder værkstedet. Vi renoverer huset langsomt med et lille budget, og nu overvejer jeg, hvad der skal til for at friske slidte vægge og gulv op i netop værkstedet.
Væggene har jeg tænkt mig at male. Lige nu er de gule og fulde af revner, huller og løs puds (?) over en slags beton. Det er både yder- og indervægge. Vi har for nylig drænet.
Spørgsmål 1: Hvad skal jeg gøre for at reparere væggene? Kan jeg fjerne alt løst og pudse (med hvad?) eller skal al maling slibes væk (bevar mig vel)?
Malingen når væggene er reparerede, har jeg OK styr på, men tager gerne imod tanker også der.
Nu til betongulvet. Det er om muligt endnu mere slidt:
Spørgsmål 2: Hvordan får jeg gulvet pænt igen? Er det nok med en slags gulvspartelmasse og maling? Der er ingen gulvafløb, der skal skiftes ud, og rummet er jo et brugsrum, så det er vel ikke værd at bryde op og fikse under eller hvad man nu kan få for sig...? Her er jeg meget forvirret, som I kan mærke.
Taknemmelig for alle slags svar og hjælp, der kan gøre min tid i værkstedet hyggeligere!
Gulvet havde jeg selv slebet med en lejemaskine og derefter taget en beslutning om, hvordan jeg skulle gå videre. Hvad er det for en type maling på væggene?
Er der fugt i væggene?
Hvor meget må gulvet bygges på?
Det er tørt og fint nu, men ikke tidligere.
Der er mindst 15mm at bygge på gulvet!
BBosseHansson sagde:
Gulvet havde jeg selv slebet med en lejemaskine, derefter taget en beslutning om, hvordan jeg skulle gå videre. Hvad er det for en slags maling på væggene?
Slibe malingslaget ned?
Ved ikke, hvad der er malet med på væggene tidligere, formentlig en eller anden silikathistorie.
Hvis der er silikatmaling på væggene, ville jeg skrabe/banke alt løstsiddende væk og spartle alle huller med ardex F5 eller et tilsvarende produkt for derefter at male med silikatmaling. Hvis man får fjernet ujævnheder og maling på gulvet, har du en overflade, du kan gøre hvad du vil med. Det billigste er vel blot at bruge en simpel overfladebehandling, afhængigt af hvad du går efter. Man kan vel også spartle sprækkerne, men der er risiko for, at de sprækker op igen.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.