Hej!
Jeg har et sommerhus/hus som er bygget i slutningen af 1800-tallet. I 1969 købte min farfar det og renoverede det lidt. En ting der blev gjort var at der blev gravet en kælder under ca. 1/3 af huset. Altid siden jeg var lille har huset hældet på den del. Nu er der gået yderligere 25 år og jeg er nu ejer af huset og har tænkt mig at udbedre det. Uden at have målt det vil jeg sige at det drejer sig om ca. 15 cm som det har sat sig. Huset står et par meter fra en stor skråning så forståeligt at det er sket og det vil nok fortsætte med at sætte sig langsomt med tiden men det i sig selv er ikke noget jeg har tænkt mig at udbedre.
Kælderen ligger under køkkenet og et rum ved siden af. I køkkenet er der en lem i gulvet, og vi bruger kælderen som køleskab da der ikke er nogen el.
Da kælderen er så kold at den kan bruges som køleskab er det også meget fugtigt. Det har gjort at bjælkelaget og syllen med tiden er rådnet.
Jeg har altså to problemer at løse, både at løfte huset og udbedre bjælkelaget og syllen.
At løfte huset og bygge har jeg styr på men ikke hvilken teknisk løsning der vil være bedst i mit tilfælde. Jeg ser to hovedretninger:
1. Jeg løfter huset og skaber piller mellem fundamentet og huset for dermed at skabe bedre luftgennemstrømning og forhåbentlig fjerne fugtproblemet. Jeg mister selvfølgelig muligheden for at bruge kælderen som køleskab. Vil det løse fugtproblemet eller vil kælderen stadig være kold?
2. Jeg løfter huset og bygger så mellemrummet der bliver mellem husets fundament og huset. Hvis jeg ikke gør nogen yderligere foranstaltning er jeg på samme løsning som tidligere. Er det nok at lave nyt bjælkelag med blindbund ifølge alle kunstens regler eller vil jeg stadig have problemer? Da jeg ikke bruger kælderen til andet har jeg ikke noget problem med fugten hvis den ikke gør skade. Eller behøver jeg også plastre hele kælderrummet?
Som I kan læse har jeg tænkt en del, men har egentlig ingen styr på hvilken løsning der vil være bedst. Jeg vender mig dermed til jer og håber jeg kan blive lidt klogere 🙂
Sandsynligvis, hvis ingen har været der og gjort det senere, er huset diffusionsåbent bygget. Man kan bygge diffusionstæt (moderne standard, på de fleste måder bedre) eller diffusionsåbent (så man gjorde før i tiden, har også sine fordele), men det er dumt at blande.
Jeg havde absolut sagt alternativ 2. Det ville vel være synd at miste kælderen; med store sprækker mellem soklen og væggen bliver kælderen snarere en meget dyb torpargrund. Det vil fortsat være køligt, men der er risiko for, at det bliver endnu mere fugtigt, når varm fugtig luft endnu lettere blæser direkte ind og køles ned (og derved udskiller sin fugt).
Måske ikke svaret du vil have, uanset hvad du gør, er dette et kæmpeprojekt. Efter du har bestemt, hvordan du vil gøre med kælderen, kommer du sandsynligvis til at tage ting som at sætte ny panel (den burde jo blive ca. 15 cm for kort, hvis du løfter huset, til det er i vater).
Angående fugt i kælderen er svaret nok desværre dræning. Hvis der ikke er strøm, er ting som affugtere ikke at tænke på. Men at dræne en kælder, der kun er delvis under huset, lyder så forbandet besværligt, eftersom du skal grave dig under gulvet osv.
Under alle omstændigheder, som sagt, ville jeg have valgt alternativ to. Løft huset op på donkrafte, hvor træet er sundt, udskift alt det skadede træ, læg syldpap mellem det nye bjælkelag og kældermuren, og læg det ned igen. Det vil absolut blive skadet af fugt igen i længden, men sandsynligvis holder det i 1-2 generationer mere, hvis det har klaret sig så længe uden f.eks. syldpap (du gør jo en forbedring der).
Der er også et Alternativ 3 faktisk: du retter huset op og reparerer det skadede bjælkelag, så bryder du eventuelt kældergulvet op og fylder kælderen med noget kapillærbrydende og drænende (f.eks. Hasopor/skumglas). Så graver du en ordentlig jordkælder et andet sted på grunden.
Tak for det gode svar.
Jeg er bevidst om omfanget af projektet. Derfor har ingen gjort noget ved det tidligere 🙂. Panelet synger på sidste vers, så det skal udskiftes snart uanset hvad. At dræne virker derimod lidt for besværligt. Det skal tilføjes, at der kun er jordgulv i kælderen.
Så går jeg videre med alternativ 2. Jeg har stadig nogle spørgsmål tilbage.
Hvad fylder jeg op glippen med? Støbe til eller bare træ?
Hvordan bygger jeg en gulvlåge, så den ikke bliver et problem for fugten?
Skorstenen er lige ved kanten til kælderen. Kan der opstå problemer, når huset løftes? Er der en risiko for, at den bliver stående, og huset løftes omkring den?
Tak for gode svar.
Jeg er bevidst om omfanget af projektet. Derfor har ingen gjort noget ved det tidligere 🙂. Panelet synger på sin sidste vers, så det vil snart skulle skiftes uanset hvad. At dræne føles derimod lidt for besværligt. Det skal siges, at der kun er jordgulv i kælderen.
Så går jeg videre med alternativ 2. Jeg har stadig nogle spørgsmål.
Hvad fylder jeg mellemrummet med? Støbe igen eller bare træ?
Hvordan bygger jeg en gulvlem, så den ikke bliver et problem for fugten?
Skorstenen er lige på kanten til kælderen. Kan det blive et problem, når huset løftes? Er der en risiko for, at den bliver stående, mens huset løftes rundt om den?
Jamen så er det godt!
At skorstenen bliver stående, mens huset løftes rundt om den, er præcis det, man gerne vil have til at ske. Hvis du trak skorstenen med, ville den måske vælte...
Du fylder mellemrummene med passende træ. OBS syldpap mellem sten og træ! Afhængigt af, hvordan det ser ud, kan det være aktuelt med enten klodser, kiler fra begge sider eller kilsavede regler. Det vigtigste er at få det stabilt og pænt under hjørnerne. Hvis du derefter har noget solidt, som huset hviler på med sig 1,5 meters afstand, er det sandsynligvis rigeligt (for det er vel et lille torp, vi taler om?
Et varmt tip!! Fjern eventuelle vinduesrammer og dørblade på den side af huset INDEN du løfter huset. Man har hørt en og anden historie om sprækkede ruder og døre, der ikke kunne åbnes bagefter...
Hvordan mener du, at gulvlemmen bliver et problem for fugten?
Tak for alle tips, nu ser jeg en lysning. Det er et gammelt beboelseshus med to etager med et anslået grundareal på 50-60m2. Regner med at skulle bruge kraftige donkrafte. Tror du, det er nok med 10t i hjørnerne?
Jeg har overvejet det med vinduerne, men problemet er, at de allerede sidder fast på grund af sætningerne. Må prøve at tvinge dem op, inden vi begynder, ellers må vi bare håbe. Inderdørene kan ikke lukkes, så de står allerede åbne 😅
Angående kælderlemmen tænker jeg, at hvis jeg laver en blindbund under hele gulvet, så vil jeg ikke have, at fugten kommer op via lemmen i stedet, hvis den laves lige så enkel som nu. Eller bliver det ikke et problem?
Jeg kom til hytten i dag, så jeg kan tjekke ting, hvis det ville hjælpe. Vedlægger et par billeder også. På indendørsbilledet er kameraet i vater.
10 ton rækker sandsynligvis godt og vel. Jeg har gjort dette en gang tidligere og ærligt talt blev jeg overrasket over, hvor let det var, set i forhold til hvad man troede. Men tidskrævende, det er det.
Hvis du er bekymret for, at fugt trænger op nedefra, kan du vel formodentlig sætte en gummiliste rundt om under lugen?
Nu er jeg i gang med renoveringen.
At huset har sat sig er klart, men det er ikke kun det, der er problemet. Huset står ikke længere på grundlaget foran. Om det er huset eller fundamentet, der har flyttet sig, lader jeg være usagt. Det er tydeligt, at der har været mange mus i isoleringen også.
Laseren viser højeste og laveste punkt i et rum, der er ca. 4x4m.
Nu er huset endelig løftet (undtagen en del af et hjørne). Det var betydeligt sværere og tungere, end jeg troede. Så her bagefter skulle jeg have valgt 20t donkrafte i stedet. Men selv 10t er meget kraft, og det, der tog mest tid, var at finde noget, der var stabilt nok at løfte i, og et underlag, der kunne sprede vægten til jorden. Som I kan se på billedet nedenfor, har jeg 2 stk. 45x220 som underlag i bunden, der er omkring en meter lange, oven på disse nogle stumper. Alt det sank omkring en decimeter, før det begyndte at give modstand, og ellers føles jorden ellers hård, når man går på den. Mod huset blev alt bare trykket i stykker, indtil vi fik fat i nogle solide jernstykker, der kunne sprede kraften opad. Men det var ikke nok, så vi måtte løfte indefra også med en donkraft, der løftede under bæringen. I alt er der løftet cirka 12 cm.
Det er også blevet tydeligere, hvad der er sket. Grundmuren er sprækket og derefter bøjet indad. Så huset har stået stille.
I morgen håber vi at få løftene færdige og sætte nyt bjælkelag.
Jeg ser, at jeg har været dårlig til at tage billeder i dag. Under alle omstændigheder har vi i dag løftet færdigt det, der var tilbage, og sikret, så huset nu står alene. Vi har også monteret op bjælkelaget i det ene rum og lavet yderrammen i det andet rum. Også trossbunden er godt på vej.
Det, vi bemærkede, da vi løftede huset, var, at bærebjælken midt i huset stort set bærer hele ydervæggen. Så det, vi har gjort, er at forstærke den ved at sætte bjælker på hver side og derefter lægge en ny syld på fundamentet, som bærebjælken ligger på. Bjælken nærmest ydervæggen ligger også tæt op mod den nye og gamle syld. Det føles meget stabilt, så jeg håber også, det er det 😅.
Jeg har også forankret den nye syld i fundamentet, hvilket jeg håber vil forhindre, at fundamentet viger ind. Det må tiden vise.
Nu er jeg hjemme igen efter en intensiv arbejdsuge. Gulvet er lagt, brændeovnen er tilbage på plads, og nogle bedre brugte køkkenskabe har erstattet de gamle slidte.
Det, der mangler til næste besøg, er at lægge plast på bunden i kælderen, og så må vi selvfølgelig se på de øvrige overflader nu, når vi har et fint gulv 🙂.
Udover utrolig meget slid i 30 grader hver dag er det gået godt, og vi er meget tilfredse med resultatet.
//Simon
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.