24,641 læst ·
12 svar
25k læst
12 svar
Hvordan fastgøre vægskabe på væg af masonit/gipsplade?
Jeg er i gang med at renovere lidt i køkkenet, og nu er det tid til at sætte nogle IKEA-stammer op. Problemet er, at jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal fastgøre vægskabene, så de sidder ordentligt.
Væggene ser ud til at være lavet af en eller anden form for masonitplade inderst, ca. 1 cm tyk, fra 1970 da huset blev bygget, og uden på disse sidder nye 13mm gipsplader.
Hvilken skrue skal jeg bruge for at sætte vægskabene op, så de ikke falder ned? Evigt taknemmelig for hjælp her, da jeg ikke ved noget om dette.
Væggene ser ud til at være lavet af en eller anden form for masonitplade inderst, ca. 1 cm tyk, fra 1970 da huset blev bygget, og uden på disse sidder nye 13mm gipsplader.
Hvilken skrue skal jeg bruge for at sætte vægskabene op, så de ikke falder ned? Evigt taknemmelig for hjælp her, da jeg ikke ved noget om dette.
jeg ville have sat en plyfa eller osb-plade bag gipsen, da masoniten og gipsen ikke kan holde et fuldt vægskab. Og jeg antager, at der er stolper cc60, så stolperne kan være svære at ramme, men det er også en mulighed..
....
//
M
....
//
M
Medlem
· Stockholms län
· 186 indlæg
Om skabene hænger oppe eller ej afhænger jo mere af, hvad du skruer i, end hvad du skruer med. Men mener du, underlaget kan holde, er det til gips og løse fiberplader "molly" du skal bruge. Men jeg ville nok forsøge at finde reglarne for at få en mere sikker nattesøvn.
Liggende 21x70 som sømmes godt i væggeskeletterne. En oppe, passende højt til fastgørelsen, en nede bare for at holde afstanden. Derefter skyggeliste for at dække til.
Skruer du i masonit, vil du (eller en anden i familien) hurtigt få det i hovedet. Det bedste er at have tværstivere i væggen, men den mulighed er du visst allerede forbi.
Skruer du i masonit, vil du (eller en anden i familien) hurtigt få det i hovedet. Det bedste er at have tværstivere i væggen, men den mulighed er du visst allerede forbi.
Er i gang med at renovere, og det var først meningen, at tømrerne skulle sætte køkkenet op, men dels havde de lidt travlt, og jeg har ikke tid til at vente mere, og så virkede det ikke som et alt for svært projekt at tage på sig selv, syntes jeg.
Dog er/var jeg jo ret tvivlende til, om masonit/gips kan holde til vægskabene, eftersom masoniten i sig selv er så porøs.
Fra starten var væggen kun lavet af masonitplader, det var tømrerne, der skruede gipspladerne fast, da de lavede om i køkkenet og forberedte til deres montering.
Så grov helgevindet skrue burde vel holde, ikke?
Eller bør jeg bruge molly for at være sikker?
Dog er/var jeg jo ret tvivlende til, om masonit/gips kan holde til vægskabene, eftersom masoniten i sig selv er så porøs.
Fra starten var væggen kun lavet af masonitplader, det var tømrerne, der skruede gipspladerne fast, da de lavede om i køkkenet og forberedte til deres montering.
Så grov helgevindet skrue burde vel holde, ikke?
Eller bør jeg bruge molly for at være sikker?
Paul-Staffanstorp
Renovatør
· Skåne
· 8 989 indlæg
Paul-Staffanstorp
Renovatør
- Skåne
- 8,989 indlæg
Da det er Ikeaskabe, og du kun har to fastgørelsespunkter per skab, så er spørgsmålet, om du ikke bør bruge dobbeltmolly i stedet.
Kan du nå over skabene, og dette derefter skal skjules med lofttilslutning, så kan du jo altid sætte nogle byggevinkler på nogle steder mellem skabets overside og væggen...
Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning...
10mm masoniten i væggene er ret kompakt, hvis man sammenligner med "almindelig" masonite...
Kan du nå over skabene, og dette derefter skal skjules med lofttilslutning, så kan du jo altid sætte nogle byggevinkler på nogle steder mellem skabets overside og væggen...
Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning...
10mm masoniten i væggene er ret kompakt, hvis man sammenligner med "almindelig" masonite...
Dobbeltmolly, hvad er det?
Har nok kun set almindelig molly tror jeg.
Det er kun 4 skabe, der skal op: to 60-skabe, et 40-skab og et hjørneskab (60), så evt. burde jeg jo kunne ramme nogle reglar.
Ellers virker det måske bedst at gøre som firren159 siger og sømme et par tværreglar op.
Har nok kun set almindelig molly tror jeg.
Det er kun 4 skabe, der skal op: to 60-skabe, et 40-skab og et hjørneskab (60), så evt. burde jeg jo kunne ramme nogle reglar.
Ellers virker det måske bedst at gøre som firren159 siger og sømme et par tværreglar op.
Sæt en tynd regel indeni skabet, som du skruer fast fra skabets yderside, før du sætter det op. Nu kan du bombe i så mange mollys du har lyst til og ramme reglerne med almindelig skrue. Mit gamle køkken (bygget i 69) var lavet på den måde. Naturligvis maler du reglen hvid.
Klik her for at svare