Skal fastgøre vægskabe i køkkenet. Væggen består først af et lag "putz" som er meget porøst. Det er ca. 2-3 cm tykt. Under er der tegl. Ejendommen er bygget omkring 1949.
Overvejer at bruge såkaldte trekantsplug til letbeton, men på den anden side vil jeg jo efter nogle cm støde på mere solidt materiale.
Kan dette fungere, eller er der andre alternativer, der er bedre egnet til formålet?
Det er denne type plug, jeg har tænkt mig at bruge.
Pakker med lysegrå letbetonplugge hænger på en display. Priser og størrelser vises over produkterne.

C
Pudsen er ikke noget at fæste i. Brug plugge beregnet til mursten/universalplugge og sørg for, at skrue/plug er tilstrækkelig lange til at få godt fæste i murstenene. Pluggene på billedet ser alt for korte ud.

S
du skal altid ind i fast matriall.
pus er egentlig ikke noget fast matriall

Propperne på billedet findes i lidt forskellige størrelser. F.eks. til borehul 12mm og boredybde 65mm og skruediameter 7-8mm eller 14x75 og skruediameter 10mm.
Teglstenen bagved er fremragende til at hamre søm i, det var med søm de gamle skabe var sat fast.

S
synes du sætter skabene med gode plugs til mursten.
og hvilken styrke får du på de søm? træk og faldende?

Det er aldrig let at sømme i puds/tegl, tro mig.
Men du kan let bore i tegl og sætte plugs. De bedste er ikke trekantplugs, men nylonplugs fra Fischer er de absolut bedste. Har du den rette pasning af plug, bor-diameter og skrue, kan du hænge en hest på det.
Plugs tager ikke last på hæng, men deres udtræksstyrke gør, at du kan stramme skruen så meget, at skabet sidder mod væggen med friktion. Jeg ville bruge 10 mm Fischerplugs med 10 mm stenbor, køre dem ned, så fastgørelsesdelen havner i teglen, og 6 mm franske skruer, der er lange nok til at gå igennem pluggen.

• Synes
tuxer og 1 anden
  • Laddar…
Tak! Nylonplug fra fischer med fransk skrue må det blive.
Der er jo lidt at vælge imellem, bl.a. en de kalder SX som har en 4-sidet ekspansion, kunne det være noget?

C
  • Synes
JimGuldenvägen og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.