Hej har en sommerhus fra 60'erne og ville have brug for at sætte 2 Ikea vægkøkkenskabe op (80x80cm). Væggene føles jo typisk som tynd masonit eller lignende.
Så spørgsmålet er, hvordan jeg fæster skinnen man hænger disse på. Jeg forestiller mig jo, at der i dag findes smarte plugge, der bliver stærke nok, selv i tynde vægge, men ved ikke hvad det skulle være, eller bør jeg gøre på anden måde?
Tak på forhånd
Så spørgsmålet er, hvordan jeg fæster skinnen man hænger disse på. Jeg forestiller mig jo, at der i dag findes smarte plugge, der bliver stærke nok, selv i tynde vægge, men ved ikke hvad det skulle være, eller bør jeg gøre på anden måde?
Tak på forhånd
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,116 indlæg
Selvom det er masonit eller lignende yderst på væggene, må der jo være regler eller lignende bagved, som masoniten er fastgjort i, og det er nok disse regler, du skal finde og bruge for at sætte skinnen op til køkkenskabene.
Det skal jeg selvfølgelig lede efter, men tænkte mest der, hvor det ikke findes.BirgitS sagde:
Kommer jo bruge skinnerne og tjekke om jeg har fundet reglar så jeg har noget at skrue i, men det er jo der, hvor der ikke er reglar, jeg overvejer, hvad man kan bruge.MathiasS sagde:
men en væg består aldrig bare af masonit. Findes der ikke reglar er det stående planker, hvis det er en trævæg. På 160cm findes der mindst 2 reglar at skrue i og jeg tror ikke, at du har en væg med kun reglar og masonit - sådan har man aldrig bygget. Mener du, at der ikke findes noget bag masoniten? Det almindelige ville være at have råspont eller spånplade bag masoniten, og så kan du jo skrue hvor som helst.N Nygge72 sagde:
Begynd med at finde ud af præcis hvordan væggen ser ud. Bor med en 5-6mm bor og brug en L-formet ståltråd for at forstå, hvor tyk væggen er, og hvad den er lavet af.
klart det ikke bare er masonit. Derimod havner skabet mellem 2 vinduer (sandsynligvis lægter der), men det er for langt mellem vinduerne til at det skal tage disse 800. Men sandsynligvis får jeg 2 af 3 lægter mellem disse vinduer (kan forestille mig, det er cc500 cirka i denne hytte eller lidt mindre. Så der bliver stadig nogle huller uden lægte, og det vil jeg jo alligevel have så fast som muligt.MathiasS sagde:
men en væg består aldrig bare af masonit. Hvis der ikke er lægter, er det stående planker, hvis det er en trævæg. På 160cm er der mindst 2 lægter at skrue i, og jeg tror ikke, at du har en væg med bare lægter og masonit - sådan har man aldrig bygget. Mener du, at der ikke er noget bag masonitten? Det almindelige ville være at have råspont eller spånplade bag masonitten, og da kan du jo skrue hvor som helst.
Begynd med at finde ud af præcis, hvordan væggen ser ud. Bor med 5-6mm bor og brug en L-formet ståltråd for at forstå, hvor tyk væggen er, og hvad den er lavet af.
...men om du har regel eller ikke spiller ingen rolle om du har spånplade eller råspont bagved masoniten. Givetvis tager du lidt længere skruer i reglar, hvis du har det, men ellers tager du bare et par skruer mellem reglarne også, så sidder skabene der permanent.
Klik her for at svare