Hej har en sommerhus fra 60'erne og ville have brug for at sætte 2 Ikea vægkøkkenskabe op (80x80cm). Væggene føles jo typisk som tynd masonit eller lignende.

Så spørgsmålet er, hvordan jeg fæster skinnen man hænger disse på. Jeg forestiller mig jo, at der i dag findes smarte plugge, der bliver stærke nok, selv i tynde vægge, men ved ikke hvad det skulle være, eller bør jeg gøre på anden måde?

Tak på forhånd

BirgitS
Selvom det er masonit eller lignende yderst på væggene, må der jo være regler eller lignende bagved, som masoniten er fastgjort i, og det er nok disse regler, du skal finde og bruge for at sætte skinnen op til køkkenskabene.

Test med en magnet om du kan finde sømmene, der sidder i reglarna.

det kan være, at der findes råspont bag masoniten, hvis du er heldig

Brug skinnerne ikea har til skabe og brug 6-8mm træskruer af passende længde. Rawplugs har intet at gøre i en trævæg.

T tergo sagde:
det kan være at der findes råspont bag masoniten om du har held
Der findes desværre ej. Bare tomrum

BirgitS BirgitS sagde:
Selv hvis det er masonit eller lignende yderst på væggene, må der jo være reglar eller lignende bagved, som masonitten er fæstet i, og det er nok disse reglar, du skal finde og bruge til at sætte skinnen op til køkkenskabene.
Det skal jeg selvfølgelig lede efter, men tænkte mest der, hvor det ikke findes.

L lassebrun sagde:
Test med en magnet om du kan finde sømene, der sidder i reglarne.
Det var smart. Tak for tipset

MathiasS MathiasS sagde:
Anvend skinnerne ikea har til skabene og brug 6-8mm træskrue af passende længde. Plugs har ikke noget i en trævæg at gøre.
Kommer jo bruge skinnerne og tjekke om jeg har fundet reglar så jeg har noget at skrue i, men det er jo der, hvor der ikke er reglar, jeg overvejer, hvad man kan bruge.

BirgitS
Normale regler kan jo bære meget vægt, men masonit tåler jo meget lidt.
Findes der ingen væghængte skabe der i dag?

BirgitS BirgitS sagde:
Normale reglar kan jo bære meget vægt, men masonit tåler jo meget lidt.
Findes der ingen væghængte skabe der i dag?
Nope

N Nygge72 sagde:
Kommer ju använda skenorna och kolla om jag hittat reglar så jag får något att dra i, men det är ju där det ej finns reglar jag funderar vad man kan använda
men en væg består aldrig bare af masonit. Findes der ikke reglar er det stående planker, hvis det er en trævæg. På 160cm findes der mindst 2 reglar at skrue i og jeg tror ikke, at du har en væg med kun reglar og masonit - sådan har man aldrig bygget. Mener du, at der ikke findes noget bag masoniten? Det almindelige ville være at have råspont eller spånplade bag masoniten, og så kan du jo skrue hvor som helst.

Begynd med at finde ud af præcis hvordan væggen ser ud. Bor med en 5-6mm bor og brug en L-formet ståltråd for at forstå, hvor tyk væggen er, og hvad den er lavet af.

MathiasS MathiasS sagde:
men en væg består aldrig bare af masonit. Hvis der ikke er lægter, er det stående planker, hvis det er en trævæg. På 160cm er der mindst 2 lægter at skrue i, og jeg tror ikke, at du har en væg med bare lægter og masonit - sådan har man aldrig bygget. Mener du, at der ikke er noget bag masonitten? Det almindelige ville være at have råspont eller spånplade bag masonitten, og da kan du jo skrue hvor som helst.

Begynd med at finde ud af præcis, hvordan væggen ser ud. Bor med 5-6mm bor og brug en L-formet ståltråd for at forstå, hvor tyk væggen er, og hvad den er lavet af.
klart det ikke bare er masonit. Derimod havner skabet mellem 2 vinduer (sandsynligvis lægter der), men det er for langt mellem vinduerne til at det skal tage disse 800. Men sandsynligvis får jeg 2 af 3 lægter mellem disse vinduer (kan forestille mig, det er cc500 cirka i denne hytte eller lidt mindre. Så der bliver stadig nogle huller uden lægte, og det vil jeg jo alligevel have så fast som muligt.

...men om du har regel eller ikke spiller ingen rolle om du har spånplade eller råspont bagved masoniten. Givetvis tager du lidt længere skruer i reglar, hvis du har det, men ellers tager du bare et par skruer mellem reglarne også, så sidder skabene der permanent.

• Synes
Nygge72
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.