48,116 læst ·
33 svar
48k læst
33 svar
Hvordan fastgøre tungt TV på gipsvæg med stålregler?
Der var ingen tegning. Mappen, der fulgte med, var fra ejendomsadministratoren, ikke fra bygherren. I den stod mest pjat om regler og lignende. Der var også lidt fornuftig info fra køkken-, gulv-, vindues-leverandører. Et kort afsnit om at skrue i væggene; det er forbudt at bore/skruge i badeværelset samt i væggen, hvor elskabet sidder.A Andy78 sagde:

Som hugget ud af granit
Nja, ikke helt men det føltes stærkt og godt. 6 gipsankre fæstner vægbeslaget i 3 stålskinner bag gipspladen. En af dem satte sig fast, da vi skulle sætte skruen i, og faldt ned i bunden af stålskinnen. Havde ikke flere, så satte en gammel biltema-molly ind, og den bed godt fast den også
Sammenfattende gik det udmærket at skrue i stålskinnerne:
1. Regel detektor.
Man skal have en regel detektor, uden den havde det ikke gået (Bosch Truvo som sønnen lejede var meget god). Stålskinnerne er ret smalle, så man skal ramme rigtigt med bor/fæstehullet.
2. T-formede ekspansionsskruer.
Sønnen havde heldet at få en flok Hilti gipsankre (HTB-2) af en flink bygmester (som lejede regel detektoren ud via Hygglo). Disse er T-formede, og det er nok, hvad man skal satse på, synes at der findes nogle forskellige varianter fra f.eks. toggle, fischer også. Tricket er at sætte dem, så T’et folder ud i lodret retning indeni (og "langs med") stålskinnen, på den måde "maxer" man modholdet, og det føltes stærkt og godt.

3. Solidt vægbeslag.
Knægten købte et 95cm bredt vægbeslag, der strakte sig i bredden over 3 styk skinner (45 cc for stålskinnerne i dette hus). Han købte et deleycon MK-W-68 fra Amazon i Deutschneyland, https://amzn.to/2ZtJZJ9. Det passede til forholdene i denne lejlighed som hand i handske.
4. Nye eller nyslebne metalbor.
Jeg stod og borede med slidt bor dagen før, det tog flere minutter at komme igennem. Med et nyt bor tog det nogle sekunder (ja jeg skammer mig, når jeg tænker på det nu bagefter
5. Skrue i skinner
Baseret på dette lille projekt er nok erfaringen, at man bør om muligt skrue i skinner, stål eller træ, når man fæstner så tunge ting i gipsvægge. Det er store kræfter i gang, hvilket mærkedes, da vi hængte aset op (TV), alting svajede til (en anelse men mærkbart, væggen også).
- Hvis det ikke virker med skinner, så havde vi nok fulgt rådene om at skrue en kraftig krydsfinerplade op først, så man får stor flade til at fordele kraften på (og en passende mængde gipsankre spredt over krydsfinerpladen, men ikke for tæt, så man svækker selve gipsen, måske lime også) og derefter skrue vægbeslaget i denne.
6. Drengen blev ret tilfreds til sidst

Klik her for at svare