48,103 læst ·
33 svar
48k læst
33 svar
Hvordan fastgøre tungt TV på gipsvæg med stålregler?
Hej,
Min dreng er lige flyttet ind i en nybygget lejlighed. Når vi har hængt et par malerier op, har vi bemærket, at der er stålregler/blypladeregler bag gipsvæggene. Sikkert godt, det er vel sådan, man bygger huse nu til dags..
Han har et gammelt (fladt) TV, 65 tommer, et monster der vejer omkring 65-70 kg, og vil have det op på væggen. Et solidt vægbeslag, der er omkring 90 cm bredt og 20 cm højt, er blevet anskaffet.
Men spørgsmålet er, hvordan man fastgør sådan et monster på en gipsvæg med stålregler bagved? (der er cc 60 cm mellem stålreglerne tilsyneladende)
Selv bor jeg i et gammelt hus med murstensvægge og har ingen erfaring med at fastgøre tunge ting på gipsvægge, men tænker, at køkkenskabe eller væghængte boghylder også vejer en del, så der må da findes gode løsninger
Har søgt lidt her på byggahus samt på nettet, men finder kun fornuftig info der træregler er involveret.
Kan man ikke skrue i stålreglerne, så det fastgør sig ordentligt? (men det er måske ret tynd plade i disse?)
Taknemmelig for forslag, råd eller erfaringer!
Min dreng er lige flyttet ind i en nybygget lejlighed. Når vi har hængt et par malerier op, har vi bemærket, at der er stålregler/blypladeregler bag gipsvæggene. Sikkert godt, det er vel sådan, man bygger huse nu til dags..
Han har et gammelt (fladt) TV, 65 tommer, et monster der vejer omkring 65-70 kg, og vil have det op på væggen. Et solidt vægbeslag, der er omkring 90 cm bredt og 20 cm højt, er blevet anskaffet.
Men spørgsmålet er, hvordan man fastgør sådan et monster på en gipsvæg med stålregler bagved? (der er cc 60 cm mellem stålreglerne tilsyneladende)
Selv bor jeg i et gammelt hus med murstensvægge og har ingen erfaring med at fastgøre tunge ting på gipsvægge, men tænker, at køkkenskabe eller væghængte boghylder også vejer en del, så der må da findes gode løsninger
Har søgt lidt her på byggahus samt på nettet, men finder kun fornuftig info der træregler er involveret.
Kan man ikke skrue i stålreglerne, så det fastgør sig ordentligt? (men det er måske ret tynd plade i disse?)
Taknemmelig for forslag, råd eller erfaringer!
Hvordan står det i vægbeslag du skal lave? Klart du kan sigte på stålreglen, men jeg ville nok have brugt Molly selv i disse. Der er vel få vægbeslag, der er klassificeret til den vægt, du siger den vejer. Eller tænker du også at konstruere et beslag?
Vægbeslag har sønnen allerede, et solidt et, som kan holde til mindst 75 kg. I pakken fulgte der franske træskruer med, og man bør fastgøre i træreglarne ifølge instruktionerne...
Der står desværre ingenting om stålreglar.
Men interessant idé at bruge molly i stålreglen!
Så skal man bore et ret stort hul i stålreglen+gips altså?
Ja, det lyder jo meget fornuftigt, kender du nogen, der har prøvet dette?
Ellers tænkte jeg, at man måske kan bruge en form for selvborende skruer, sådan nogle man skruer gipsen op med (bare længere)? Problemet med disse skruer er, at de virker svage, kun ca. 3,5 mm tykke, og man har nok kun 4 skruer til at fastgøre med (2 skruer per regel (oppe, nede, på vægbeslaget) og to reglar (venstre, højre)). Foruden så ca. 4 molly i gipsen.
Der står desværre ingenting om stålreglar.
Men interessant idé at bruge molly i stålreglen!
Så skal man bore et ret stort hul i stålreglen+gips altså?
Ja, det lyder jo meget fornuftigt, kender du nogen, der har prøvet dette?
Ellers tænkte jeg, at man måske kan bruge en form for selvborende skruer, sådan nogle man skruer gipsen op med (bare længere)? Problemet med disse skruer er, at de virker svage, kun ca. 3,5 mm tykke, og man har nok kun 4 skruer til at fastgøre med (2 skruer per regel (oppe, nede, på vægbeslaget) og to reglar (venstre, højre)). Foruden så ca. 4 molly i gipsen.
OK takker! Men udvikl gerne.
Hvorfor ikke molly i stålreglar? (føles spontant som en god idé, hvor man burde få et solidt modhold med de udfoldede vinger på bagsiden, indeni, pladereglen, eller?)
Hvis grovgevindet træskrue skal man så bore mindre hul først, gætter jeg?
Hvorfor ikke molly i stålreglar? (føles spontant som en god idé, hvor man burde få et solidt modhold med de udfoldede vinger på bagsiden, indeni, pladereglen, eller?)
Hvis grovgevindet træskrue skal man så bore mindre hul først, gætter jeg?
Er det en nyproduceret lejlighed, så tag et kig på tegningen, der er væggen ofte forstærket til tv.
Kigger jeg i bopärmen så fremgår det, hvor det begynder fra vinduet og i hvilken højde over gulv samt ned fra loft forstærkningen sidder.
Kigger jeg i bopärmen så fremgår det, hvor det begynder fra vinduet og i hvilken højde over gulv samt ned fra loft forstærkningen sidder.
Ja det er et nybygget hus. Godt tip, skal kigge i eftermiddag når jeg skal derhen, tror der var en mappe fra bygherren (Skanska tror jeg det var). Sønnen har lejet en regeldetektor i dag, så vi skal prøve at finde reglerne ogsåA Andy78 sagde:
en stålregel er 38 mm bred hvor man skruer gipsen og u-formet det bliver svært at ramme rigtigt med en molly som ekspanderer på bagsiden. plåtregler er ca 0,5 mm plåttykkelse hvis du sætter f.eks. en 5mm grov skrue så kan du jo forbore med et 2,5 bor men jeg tror ikke det er nødvendigtJ jras sagde:
billede
https://www.byggmax.se/stålregel-c-p20841
4 st skruer i plåtregel virker at være på grænsen for 75 kg
Senest redigeret:
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 334 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,334 indlæg