Jeg skal fjerne det gamle rækværk til kældertrappen.
Skal lave nyt rækværk og låge i træ.
Mit problem er, hvordan jeg skal få det stærkt og stabilt.
Jeg skal have en stående stolpe/regle til opretning af stommen, som jeg skal have panel på.
Stolpen skal jeg fastgøre ovenpå "kældertrappemuren", jeg vil gætte på, at materialet er en form for letbeton/lecablokke & puds. Man kan skelne mønster af noget, der er muret i hvert fald.
At bare skrue to vinkler fast og fastgøre stolpen i dem, tror jeg ikke bliver stabilt.

Skal prøve at tage et foto, så jeg kan vise jer, tænkte at påbegynde arbejdet til weekenden, så jeg har brug for hurtig hjælp ;)

Bor huller oppefra og fastgør stolpskor i hullerne.
Lim!

Stolpesko er virkelig grimme efter min mening. Sæt en ekspansionsbolt i (eller lim i galvad stang) i stedet og bor et passende centrumhul i stolpen. Pap eller en afstandsbit i plast under for at forhindre, at stolpen står og suger vand.

Tak for de hurtige svar :)

Jeg har taget et foto, som jeg vedhæfter.

Stolpen og fastgørelsen vil ikke være synlige, da der kommer panel på begge sider.
Jeg har overvejet stolpesko, men hvordan fastgør jeg den? At lave større huller og mase ned sætlim fungerer ikke godt, vel?

At "muren" er buet gør ikke sagen lettere.
Jeg overvejer også at fastgøre en regel langs hele muren og derefter gå op med en stolpe fra den, men det er måske bedre at fastgøre stolpen direkte i muren?

Stammen vil komme til at ligne det eksisterende rækværk, men jeg skal have paneler på begge sider og lave en port ved selve trappen.
Det gamle bliver skåret af med vinkelsliber lige ved "roden".
Jeg har brug for at få det stabilt i sideled, længdegående bliver ikke et problem, da jeg fastgør det til facaden (kan ikke ses på billedet), da vi har en tilbygning der.

Og et spørgsmål til.
Panelerne vil blive malet, men hvad slags træ skal jeg bruge til stammen?
Er det bedst at bruge trykimprægneret træ, da jeg ikke har tænkt mig at male stammen, da den ikke kommer til at være synlig?

• Rustent gelænder langs udendørs betontrappe nær en rød mur. Trappen fører ned til en lavere niveauflade med fliser.
Behold de eksisterende stolper og boltfaste træstolper i disse!?

Nja, de er lidt rustne i fæstningerne...

Det ser ud som om du er begyndt at få rust, der vokser ned i betonen langs stolperne. Rusten udvider sig og vil med årene sprænge betonen. Jeg har selv en ydertrappe, en kældertrappe præcis som din og en altan med grove rustsprængninger (60 år gammelt hus). At bare kappe lige med er ikke godt. Det bedste er nok at bryde lidt rundt om jernet og kappe 3-4 cm ned og derefter støbe igen, så ilten ikke kommer til. Derefter skal du bore nye huller og støbe fast nye, ordentligt galvaniserede eller rustfrie beslag.

men hvis jeg kapper rørene ved roden, og sætter ned stolpesko i hullerne, hvad skal man bruge for lim?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.