Har bygget en støttevæg af 120x140 byggetømmer i form af et L og satte så 95x95 stolper i hjørnerne for at komplementere med hegn.
Jeg skal dog komplementere med et par "stolper" pr. side, og min tanke fra begyndelsen var at grave ned plinte og sætte 45x95 lægter udenfor støttevæggen og bygge på dem med 45x95 ovenpå støttevæggen.
Nu er jeg dog nået frem til, at det ikke bliver så godt og ret klodset og føler, at jeg må have en ny løsning.

Er det en dum idé at skære indhakket i byggetømmer for at på den måde få 45x95 lægten lidt ind?
Kunne man bruge en tyndere lægte udenfor støttevæggen? fx 28x95
Hvordan kan man fastgøre lægten, er det nok at skrue den fast i byggetømmeret? eller bør man have en plint?

Hegnet bliver ikke så højt, regner med at bygge på stolperne ovenpå støttevæggen med 60 cm.
 
  • Støttemur af byggeplanker med en bil ovenpå og skov i baggrunden, pæle til staket på muren.
Ingen der har noget godt forslag til, hvordan dette kan løses?

Kiggede på den stolpsko, jeg linkede til, og den var grim og klodset, så den bliver det ikke....

Min nye tanke er at udskære et par byggtømmer og sætte en fladjern på hver side og fastgøre en 70x70 stolpe i.
Kan det fungere?
 
Hmmm, kan det her være så svært, at ingen ved, hvordan det skal løses, eller har jeg gjort det så dårligt, at det ikke er værd for nogen at svare?
Jeg giver ikke op, et forsøg mere, da jeg ikke selv kan komme på en god løsning.

De stolpesko jeg fandt først på nettet føltes slet ikke godt, for det føles ikke stabilt at sætte noget ovenpå muren, burde vel blive bedre at på en eller anden måde fastgøre disse stolper i jorden eller muren på en eller anden måde?

Mine tre muligheder jeg overvejer nu.

1. Skær 30 mm bredt og 250 mm dybt i hver side af byggetræsmuren og fastgør en fladjern med gennemgående bolt i to byggetræs. Det skal da blive ca. 70mm mellem disse, og der kan jeg fastgøre en 70x70 stolpe.
Tænker at disse burde fungere
https://www.bauhaus.se/plattjarn-rostfritt-stal-30x3mm-1m

2. Grave et fundament ned og fastgøre en 45x70(eller 45x95) regel i fundamentet, som går op så højt som stolpen skal være, og som jeg bygger videre på oppe på muren med en til 45x70(eller 45x95). For at "hjælpe" reglen med at være stabil, fastgør jeg den med nogle skruer i byggetræet på vej op.

3. På en eller anden måde fastgøre en eller anden stolpeholder ovenpå muren?
Ville det kunne blive tilstrækkeligt stabilt med typisk sådanne?
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/balkskor-och-plintjarn/stolpsko-340628/

Nogen der kan give input om jeg er helt ude at cykle i mine tanker, eller om der er en mulighed, der alligevel kunne fungere?
Det er frit frem at komme med en helt anden løsning også.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.