Forresten, jeg er også interesseret i at købe en borehammer, har dog som krav, at det skal være muligt at slukke for slagfunktionen, så man kan bruge den som en almindelig boremaskine, selvom den er stor og stærk, har brug for sådan en til andre formål, den bør være 1-faset men rigtig stærk og gerne forholdsvis billig :)
Nogen der har tips?
MVH Patrik

Spring byggemarkederne over. Deres lejepriser plejer mildt sagt at være temmelig høje.
Der findes rigtige udlejningsfirmaer som fx cramo, der har betydeligt bedre priser og desuden bedre udstyr.

Biltemas galvaniserede ekspansionsbolt, M8, var lidt svage syntes jeg, det skete nogle gange, at der blev gevindballade på møtrikken, så jeg måtte spænde med to møtrikker på dem i stedet... Jeg kan i og for sig godt lide at spænde ret hårdt :)

På f.eks. Jula findes der slagboremaskiner fra 300-2600 kr., føles som om en af de ca. 5 modeller, de havde, burde fungere. Der fandtes 2 på biltema, og søger man på pricerunner, finder man omkring 10 forskellige også, varierer fra 700 kr. og opefter.
Hvis der bare findes en, der er trinløs, rimelig let (2-3 kg?) og kan slå hammerfunktionen fra, så man kan bruge den som almindelig boremaskine, føles det som et fornuftigt køb. Den skal dog være ordentligt stærk, men alle ser ud til at ligge på 500 watt og opefter, 740W er vel 1 hk, det er meget stærkt :)
Det er tilstrækkeligt, hvis man kan bore 6 mm i dette tilfælde, vil nok kunne bore op til 10 mm, men det handler ikke om hardcore boring.

Angående at trække gevindet på en M8 bolt over, så findes der jo angivne momenter for ekspansionsbolt. Man er jo hobbymekaniker (derfor bygger man garage), så jeg tænkte bruge momentnøgle.

Hvis ikke lægterne bliver lige, så må de enten være meget skæve, eller gulvet. Eller også har man sat dem for tæt?
MVH Patrik

Det går også fint at bare bruge stålspik. Eg er det jo kun i sidled som fästet behövs for all tyngde af påbyggnaden, derefter holder syllen på plads. Det findes utallige eksempler, hvor man har gjort sådan, og det har fungeret rigtig godt.

Mikael_L
Kurtivan sagde:
Det går också bra at bare bruge stålspik. Egentlig er det jo bare sidelæns som fæstet behøves for al vægten af påbygningen, derefter holder syllen på plads. Der findes masser af eksempler hvor man har gjort sådan, og det har virket ganske fint.
Jeg er ikke helt sikker på, at det ræsonnement holder. Afhængig af husets og tagets udformning og omgivelserne samt vindforhold på stedet kan der opstå løftekræfter på hus tilstrækkelige til at vælte det, hvis det ikke holdes nede tilstrækkeligt godt.

Jeg tror i hvert fald, Mycke_nu havde beregnet sig frem til ret så store løftekræfter på et hus ...

Selv tør jeg ikke tage chancen, så jeg vil sørge for, at min garagesykke holdes fast i vertikalled med mindst nogle ton.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.