Hej, er ved at bygge en garage og skal snart støbe plade.

Har tænkt mig at lægge en ramme 2"4 rundt om hele pladen for derefter at fastgøre stående regler ovenpå denne ramme.
Jeg vil bruge en slags tagpap eller lignende for at forhindre fugt i at trænge op fra pladen i trærammen, men hvordan fastgør man nemmest rammen på selve pladen?

Er der noget man kan banke ned i pladen uden at skulle bore? Det føles som om det vil tage for lang tid at forbore.
Har fået tip om almindelig skrue med rawplug eller ekspansionsbolt men det sidste føles overkill.

Nogen der har et godt tip til mig?

MVH Patrik

Lej en rigtig borehammer + borestål til den, så vil du opdage, at det er lige så let at bore i beton som i træ :)

ok, hvad anbefaler du for bolt da, expander? hvor tæt skal man sætte dem i så fald? føles i øvrigt som det ville være seriøst at bruge sådanne bolte, det holder jo garanteret godt og man behøver måske ikke at sætte dem så tæt? jeg har ca. 40 meter rundt om pladen

Hejsa!
Jeg købte ekspanderskrue på Optimera, 25 pak 140 mm til min syll. Jeg havde dog et lag med leca under syllen. Mellem syll og leca havde jeg syllpapp fra byggmax.

Jeg borede igennem syllen med betonbor ned i lecat, men uden slag, kun bor. Ellers havde lecablokkene nok sprækket.

Jeg spurgte på Optimera om de vidste hvor tæt de skulle sidde, men de havde aldrig set nogen cc mål, men jeg brugte samtlige 25 spredt på min garage 5,5 m * 6 m. Den ene side er jo porten, så der blev det jo ikke så mange. Men de rakte præcis.

Her er en ret god skitse ellers:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795#Regelkonstruktion
Hvis jeg forstår det rigtigt, er de sorte punkter oven syll bultar.
Jeg gætter på, at cc er 1200mm.

Mvh
Fredrik

Jeg kan ikke huske, hvor mange jeg sendte ned, men cc 1200 burde være nok synes jeg. De grebber et eller andet vildt.

patriklarsson sagde:
Hej, håller på at bygge garage og skal snart støbe gulv.

Har derefter tænkt at lægge en ramme 2"4 rundt hele gulvet for derefter at fastgøre stående regler ovenpå denne ramme. Vil bruge en slags asfaltpap eller lignende for at forhindre fugt at komme op fra gulvet i træstammen men hvordan fastgør man bedst rammen i selve gulvet?

Findes der noget man kan slå i gulvet uden at skulle bore? føles som det vil tage så lang tid hvis man skal forbore.
Har fået tips om almindelig skrue med plug eller ekspansionsbolt men det sidste føles overkill.

Nogen der har et godt tip til mig?

MVH Patrik
Hvordan skal du bygge gulvet? Skal du bruge L-element af cellplast? I så fald glem ikke at udhule lidt af cellplasten der, hvor du skal fastgøre din syll. Plejer ikke at bide så godt i frigoliten. :)

Frigoliten er faset i toppen, og man bør sætte boltene lidt indenfor centrum. Men i øvrigt kan det med kun 2X4" måske blive lidt stramt alligevel.

Hej og tak for alle svarene!
M10x125mm ser ud til at findes, så stikker bolten jo næsten 80mm ned i pladen, det skulle vel være nok, det eneste problem er, hvis man ved et uheld borer lige i armeringen?
Hvis man regner med 1,2m per bolt, burde det være nok med cirka 30 stykker, det ser ud til at koste omkring 1000 kroner?

Jeg skal sandsynligvis bruge L-kant element, men som sagt er de skrånende øverst, og sandsynligvis skal jeg lægge strækket 40mm inden for yderkanten, så det sikkert havner inden for flamingoen, og så skulle jeg kunne bore i centrum.

Man skulle altså kunne bore lige igennem trælægten og ned i betonen med en rigtig god boremaskine med 10mm bor?
Hvad koster det at leje sådan en for en dag?

Bliver ingen lecablokke men direkte på pladen med et par lag vægstolpæp imellem.

Milkshaken
Vi bruger almindelige slagexpander.... bare bor (10 mm) og slå så udvidelsesnaglerne i..... 90 lange bør være tilstrækkeligt... så går det ned ca. 45 mm ned i betonen...

Fik bemærkningen tidligere, at man kunne få lidt boremel under reglen, men jeg gjorde unægtelig sådan, at jeg lagde syllpappen ud og reglen og så borede jeg gladeligt lige igennem det hele, satte bolt i og var glad og lykkelig. Dog skal du få et tip mere. Overvej at bygge hele regelrammen til væggen færdig først, liggende på pladen, og så rejser du den bare op og fastgør den. Betydeligt nemmere at bygge nedad, stående på knæ, end opad stående på en stige.

Mit pris på ekspansionsbolte var jo helt forkert, det var ifølge en eller anden norsk pdf-fil på nettet, tjekkede Biltema og der sælger de 25 stk. for 80-90 kroner afhængig af længden.
Jeg troede det var dyrere, så det bliver nok til at bruge sådanne, hvis 90 lange er nok, så findes der M10x90 og så er der jo mindre risiko for at bore i armeringen.
Ellers findes der M8x75, M8x115 og M12x75, M12x115.

Må se hvor dybt man lægger armeringen når vi støber, jeg tror ikke diameteren på boltene spiller så stor rolle, tror M8 rækker fint og 1,2 m mellemrum samt en ordentlig skive imellem, så det holder fast ordentligt. Der bliver jo en del vægt på bagefter, huset blæser nok ikke væk :)

Det føles som den nemmeste og bedste løsning med ekspansion i hvert fald, takker for hjælpen.

Fantastisk godt tip desuden mats_o at bygge på pladen og så rejse, tak for det!

Jeg tror en rammeværk på langsiden i mit tilfælde bør veje omtrent 200 kg præcis, så bør gå at rejse op hvis man er nogle folk. og bør være lettere at bygge på pladen som sagt.

Kom endelig med flere tips :) MVH Patrik

Senest redigeret:
Milkshaken
ja det kan være godt nogle gange at sømme rammen på jorden... MEN..... Det er let at få det skævt, ligesom at det hele vrider sig og ikke holder målene....
Det har at gøre primært med træets fugtindhold og også hvor omhyggelig du er med målene...
men gør som du vil...

Mikael_L
Milkshaken sagde:
ja det kan være godt nogle gange at sømme stommen på jorden... MEN..... Det er let at få det skævt, ligesom at det hele vrider sig og ikke holder målene....
Det har at gøre primært med træets fugtindhold og også hvor omhyggelig du er med målene...
men gør som du vil...
Frem for alt forudsætter det principielt, at det er lige og fint på grunden.
At justere for skrående grund eller lavninger og toppe på den samme ville nok give en grå hår, hvis man ikke "pladsbygger"

Mikael_L
patriklarsson sagde:
Får väll se hvor dybt man lægger armeringen når vi støber helt enkelt, jeg tror ikke diameteren på boltene spiller så stor rolle, tror M8 rækker godt & vel samt 1,2m mellemrum og en ordentlig skive bare imellem så det holder fast skikkeligt. Bliver jo ret stor vægt på så huset næppe blæser væk :)
M8 rækker godt og vel, en M8 ekspansionsbolt holder til langt mere end et ton hvis bare betonen er OK og den ikke sidder for tæt på betonkanten. Men som du siger, glem ikke store og tykke firkantskiver ovenpå syllen. Glem ikke fugtbeskyttelse under syllen heller. ;)

Det er nok klogere at bruge mindre dim på ekspansionsbolten og tættere cc end omvendt.
Men det spiller måske ikke så stor rolle.
Jeg kan se en lille lille risiko ved cc120 at der kan blive en sprække mellem plade og syll hvor vinden kan komme til og blæse ind kold luft om vinteren.

OBS, der er risiko for at jeg overdriver faren ... :o

Hej, problemet med sprækken bliver nok ikke et problem da jeg skal bygge en regler udenfor 1-2 cm fra pladen som derefter yderpanelet skal fastgøres i, så vil det ikke kunne blæse ind der.

Selvom man kan sætte CC60 så bliver det ikke så dyrt, hvor kan man leje en god betonboremaskine billigt? på byggemarkederne?

Så at det fandtes også M6x95mm de synes jo perfekte, da rækker det 45-50mm ned i pladen og man kan trække lidt tættere med sådanne i stedet for.. kører nok på det!
burde blive lettere at bore mindre huller desuden. sætter nok ud ca 50 stk rundt, bliver omtrent CC 80 eller lidt mindre.

jeg håber pladen bliver så lige at det går at trække brættet fast uden at det skæver, det burde ikke være umuligt, skal teste lægge lidt regler på almindelig asfalt & se hvor meget det skæver. gælder jo bare om at få fat i lige regler til bundrammen.
Kører nok desuden imprægneret.

MVH

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.