2,535 læst ·
11 svar
3k læst
11 svar
Hvordan fastgøre kobberplade som sneglebeskyttelse?
Hej,
Lovede fruen en lille plantekasse til grøntsager, og det blev nogenlunde godt (byggede ind to plastbaljer).
Glædest blev dog sneglene, som fik lækker salat.
El-kabler vil jeg ikke sætte op.
Da jeg har lidt kobberplade til overs efter en tagrenovering, besluttede jeg mig for at teste rygtet om, at snegle ikke kan lide kobberplade.
Prøvede ved at lægge pladen foran både stor spansk dræbersnegl og mindre snegle.
Utroligt nok virkede det - sneglene sprøjtede ud slim og skum og vendte hver gang.
Mit problem er nu at fastgøre metallet.
Overvejede at klemme skinnen mellem to brædder, men sprækken i træet bliver for stor med tiden.
Man kan jo ikke fastgøre kobber med andet metal på grund af korrosion.
Kobbersøm/nitter findes næsten ikke at købe, og hvis man finder det, koster en æske mere end hele plantekassen.
Mine tanker:
Lave egne nitter ved at klippe småstykker af kobberpladen. Eventuelt bøje dem til skarpe stykker og slå dem fast i træet.
Men, kluntet/grimt og risikerer at give skarpe overflader?
Fastgøre med plastnitter
Findes der overhovedet en holdbar variant?
Brug almindelige metalsøm og isoler med en slags pakning/isoleringsstykke. Eventuelt små sømbrikker.
Synes brikkerne, og det blir grimt? Man kan jo bruge messingsøm.
Det er alligevel min bedste idé lige nu.
Lime?
Pladen lever jo med temperaturændringer og vil løsne sig?
Har jeg misset nogen åbenlys løsning?
Det gør ingenting, hvis det ser pænt ud
Lovede fruen en lille plantekasse til grøntsager, og det blev nogenlunde godt (byggede ind to plastbaljer).
Glædest blev dog sneglene, som fik lækker salat.
Da jeg har lidt kobberplade til overs efter en tagrenovering, besluttede jeg mig for at teste rygtet om, at snegle ikke kan lide kobberplade.
Prøvede ved at lægge pladen foran både stor spansk dræbersnegl og mindre snegle.
Utroligt nok virkede det - sneglene sprøjtede ud slim og skum og vendte hver gang.
Overvejede at klemme skinnen mellem to brædder, men sprækken i træet bliver for stor med tiden.
Man kan jo ikke fastgøre kobber med andet metal på grund af korrosion.
Kobbersøm/nitter findes næsten ikke at købe, og hvis man finder det, koster en æske mere end hele plantekassen.
Mine tanker:
Lave egne nitter ved at klippe småstykker af kobberpladen. Eventuelt bøje dem til skarpe stykker og slå dem fast i træet.
Men, kluntet/grimt og risikerer at give skarpe overflader?
Fastgøre med plastnitter
Brug almindelige metalsøm og isoler med en slags pakning/isoleringsstykke. Eventuelt små sømbrikker.
Synes brikkerne, og det blir grimt? Man kan jo bruge messingsøm.
Lime?
Har jeg misset nogen åbenlys løsning?
Det gør ingenting, hvis det ser pænt ud
Nu forstår jeg, at du egentlig ville bruge lidt kobberrester, men hvis du ikke synes, det er specielt vigtigt og kan tænke dig at bruge cirka 100 kr, så kan kobbertape være et alternativ.
Jeg satte det rundt om børnenes sandkasse, ingen snegle har taget sig op/i sandkassen, og tapen har siddet godt i cirka 2 år nu.
Jeg satte det rundt om børnenes sandkasse, ingen snegle har taget sig op/i sandkassen, og tapen har siddet godt i cirka 2 år nu.
Næppe, rustfrit & kobber ligger meget tæt på hinanden i den galvaniske serie.B Boolean sagde:
Derefter er det kun, når det er fugtigt, at noget sker.
https://www.teokonsult.se/pdf-filer/Korrosionstabell-2010.pdf
Yes, tænkte en synergi effekt med gammelt fra kælderenWalle85 sagde:
Nu forstår jeg, at du egentlig ville få brug af lidt kobberrester, men hvis du ikke synes, det er specielt vigtigt og kan tænke dig at lægge omkring 100 kr, så kan kobbertape være et alternativ.
Jeg satte det rundt om børnenes sandkasse, ingen snegle har taget sig op/ind i sandkassen, og tapen har siddet godt i ca. 2 år nu.
Ok, to år, jeg troede, denne tape var mindre "ædel" og effektiv. God input
Medlem
· Blekinge
· 12 269 indlæg
Du kan købe kobbersøm billigt af mig. Hvor mange har du brug for?B Boolean sagde:Hej,
Lovede fruen en mindre plantekasse til grøntsager, og det blev nogenlunde ok (byggede ind to plastbaljer).
Glædest blev imidlertid sneglene, som fik lækker salat.
Da jeg har lidt kobberplade tilovers efter en tagrenovering, besluttede jeg mig for at teste rygtet om, at snegle ikke kan lide kobberplade.
Utroligt nok virkede det - sneglene sprøjtede slim og skum ud og vendte hver gang.
Tænkte på at klemme skinnen mellem to brædder, men sprækken i træet bliver for stor med tiden.
Man kan jo ikke fastgøre kobber med andet metal pga. korrosion.
Mine tanker:
Lave egne nitter ved at klippe småstykker af kobberpladen. Måske bøje dem til skarpe stykker og slå fast i træet.
Men, klodset/grimt og risikerer at give skarpe overflader?
Fastgøre med plastnitter
Brug almindelige metalsøm og isolere med fx en pakning/isolationsbit. Eventuelt små sømbrickor.
Synes brickerne, og bliver det grimt? Man kan jo bruge messingsøm
Lim?
Har jeg misset en åbenlys løsning?
Det gør ikke noget, hvis det ser pænt ud![]()
Klik her for at svare