Hej!
Vi er i gang med en totalrenovering af vores hus og har revet ned til bjælkelaget på stueetagen (øverste etage). Jeg overvejer nu, hvordan vi bedst håndterer isoleringen mellem stueetagen og kælderen, som er fuldt indrettet.
Lige nu ligger der løs glasfiberuld direkte ovenpå spånpladerne, der udgør loftet i kælderen. Planen er at fjerne disse spånplader, når vi er færdige med renoveringen af stueetagen og skal fortsætte med renoveringen i kælderen. Problemet er, at jeg vil have isoleringen til at blive på plads mellem etagerne, selv efter spånpladerne fjernes.
Mit spørgsmål er:
Hvad er den bedste måde at holde isoleringen på plads?
Skal man bruge bygningsplast (dampspærre) for at holde den oppe?
Eller er det bedre at bruge en form for net eller dug?
Billederne viser, hvordan isoleringen ligger på spånpladerne, samt hvordan loftet i kælderen ser ud.
Byggeplast og glespanel er nok det mest almindelige
Hvis glespanel anvendes, vil det dog sænke højden på loftet i kælderen, hvilket allerede er 215 cm. Bliver det ikke også dårligt med byggeplast for dampspærrens skyld?
Hvis spredt panel anvendes, vil det dog sænke højden på loftet i kælderen, som allerede er 215 cm. Bliver det ikke også dårligt med bygningsplast for dampspærrens skyld?
Jeg selv undgår gerne plast i huse (undtager plastmåtter i vådrum, det er et fornuftigt område at bygge tæt med plast
Hvis spredt panel anvendes, vil det dog sænke loftshøjden i kælderen, som allerede er 215 cm.
Du har vel svært ved at få meget højere lofthøjde, men kan vel sænke kortsnitter ind i bjælkelaget eller bygge en blindbund, hvis du vil spare enkelte centimeter
Du har vel svært ved at få så meget højere loftshøjde, men kan vel felle ind kortebakker i bjælkelaget eller bygge en blindbund om du vil spare enkelte centimeter
Det som bliver det dårligste med dette arrangement er, at jeg skal fjerne spånpladerne allerede nu plus al isoleringen for at få plads til strekliste under bjælkelaget. Den løsning, jeg tænkte, var at tage insektsnet og sætte mellem bjælkerne længst nede mod spånpladen, så det bliver som en hængekøje, som isoleringen ligger på. Billedet tænker jeg som en gennemskæring, hvor det grå er min "hængekøje", der er hæftet fast, og spånpladen er væk.