Hvordan fastgør man bedst en limtræsbjælke i en træstolpe?
Kan man forborre skråt fra stolpen og derefter med lange skruer fastgøre stolpe-bjælke?
Man kan jo selvfølgelig bruge spærbeslag med en skjult fastgørelse, hvilket ville være det pæneste.
Samme spørgsmål mellem limtræsbjælke og tagbjælkelag - hvilken fastgørelse kræves der?

Jeg har forsøgt at søge efter nogen form for monteringsanvisning for at understøtte en bærende væg i et hus med en limtræsbjælke, men kan ikke finde noget godt. Der findes løsninger, men man vil gerne se alternativerne, så det bliver den bedste løsning.

Jeg vil gerne modtage tips og løsninger, der kan være nyttige ved arbejdet.

Huset er 1½ plan, bærende væg mellem skorsten og ydervæg skal rives ned og erstattes med limtræ.
Ved ydervæg bliver det en træstolpe, men ved skorstenen har jeg ingen klar løsning om stolpe, stålsøjle eller træ.

Skal gøre det samme. Hvordan beregner du størrelsen på bjælken?

Din idé om at skrue skråt fra stolpen lyder som en god idé, man kan fylde hullet bagefter, hvis man vil.

Ved tagbjælkelaget kan man sætte vinkler ovenpå bjælken, de bør være skjult af taget på siderne.

Skulle ikke tro, at det holder. Bjælken skal hvile på stolpen. Lad en bygningsingeniør beregne det.

Klart balken skal hvile på stolpen. Spørgsmålet er, hvordan man fæster stolpe og bjælke med hinanden.

Gennemgående gevindstang med skive og møtrik. Eller fransk skrue hvis du ikke kan komme til på bagsiden. Forsænk hullerne og prop hullerne. Noget af dette virker måske for jer!?

Vil skarven være synlig?
I mange offentlige lokaler med limtræsbjælker, der er synlige, plejer der at være en tyk plade typisk 5-6 mm mindst, som sidder på ydersiden af bjælkerne, og gennem bjælkerne har man boret huller, ført i gevindstang og alt er trukket sammen af store møtrikker. Dette maler man så i en flot og passende farve.

Skalven vil være synlig.
Stolpen er jeg med på, at det kan lade sig gøre at forsøge skrue og derefter plugge, men ikke mellem stolpe og bjælke.
På linket ovenfor vises et eksempel samt står noget om specialskrue. Men det burde vel fungere med et par lange skruer, der skrues i 45° gennem stolpe og bjælke.
Flere forslag modtages gerne, og også på fastgørelse mellem bjælke-tag.

Skru i 45 grader fra stolpen ind i bjælken fra begge sider og slå en trædyvel i for at skjule skrue og hul.

Findes der uendeligt lange skruer, så man i teorien kan skrue fra den ene ende, hvis muligt? lime med epoxy? bore i en plug model stor og lime?

Mange år siden indlægget blev skrevet, dog aktuelt spørgsmål for mig, hvordan gjorde du til sidst?

Mellem bjælke og loft overvejer jeg forstærkede vinkeljern.

Hvis hulplade så vil man jo beklæde bjælke og søjle senere men vil helst ikke beklæde, så hvis man kan fastgøre dem sammen på en pænere måde, ville det være ønskværdigt.

Typ sådan her måske

Diagram viser skruning af træbjælker med skruer indsat i en skrå vinkel for at forbinde to træstykker. Detaljevisning inkluderet.

• Synes
Posselosse
  • Laddar…
H hebbe sagde:
Hvordan fastgør man pænest en limtræsbjælke i en træstolpe?
Er det muligt at bore skråt fra stolpen og derefter med lange skruer fastgøre stolpe - bjælke?
Det er selvfølgelig muligt at sætte spærreplade med en skjult fastgørelse ville være det pæneste.
Samme ting mellem limtræsbjælke og tagbjælkelag - hvilken fastgørelse kræves der der?

Har forsøgt at søge efter en form for monteringsvejledning for at bære af en hjertevæg i et hus med en limtræsbjælke men finder intet godt. Der findes løsninger, men man ville gerne se alternativerne, så det bliver den bedste løsning.

Ville gerne modtage tips og løsninger, der kan være brugbare under arbejdet.

Huset er i 1 1/2 plan, hjertevæg mellem mursøjle og ydervæg skal rives og erstattes med limtræ.
Mod ydervæggen bliver det en træstolpe, men mod mursøjlen har jeg ingen klar løsning af stolpe, stålstolpe eller træ.
Måske prøve med et stykke 4-kantet rør, der trækkes på, på toppen af stolpen samt påsvejset låg og plader på hver side af bjælken som sidestøtte. Burde kunne fungere. Bliver som en u-profil som bjælken passer i.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.