Hej
Jeg er ved at renovere en del af huset, som er original fra 50'erne. Jeg overvejer at rive en del af ydervæggene ned for at starte forfra med ny isolering og dampspærre.
Men jeg kunne bruge lidt input og tips til, hvordan væggen kan være opbygget. Jeg kan ikke rigtig få sammenhæng i de mål og materialer, jeg finder.
Det jeg tror er følgende indefra og ud?
Tretex-råspont-polystyren/cellplast med en eller anden papoverflade-spån-vindpap-tegl.
Tykkelse ca. 9 cm ekskl. tretex
Jeg har revet tretex ned (lidt ubehagelig lugt) og planlægger at fjerne råspont og cellplast, men spørgsmålet er, om jeg skal tage det hele, nu hvor jeg er i gang?
Modtager gerne tips og idéer.
Jeg er ved at renovere en del af huset, som er original fra 50'erne. Jeg overvejer at rive en del af ydervæggene ned for at starte forfra med ny isolering og dampspærre.
Men jeg kunne bruge lidt input og tips til, hvordan væggen kan være opbygget. Jeg kan ikke rigtig få sammenhæng i de mål og materialer, jeg finder.
Det jeg tror er følgende indefra og ud?
Tretex-råspont-polystyren/cellplast med en eller anden papoverflade-spån-vindpap-tegl.
Tykkelse ca. 9 cm ekskl. tretex
Jeg har revet tretex ned (lidt ubehagelig lugt) og planlægger at fjerne råspont og cellplast, men spørgsmålet er, om jeg skal tage det hele, nu hvor jeg er i gang?
Modtager gerne tips og idéer.
Renovatør
· Uppsala
· 2 087 indlæg
Plankevæggen på billedet kan være stabiliserende i et så gammelt hus. Du bør ikke fjerne den uden at være sikker på, at stabiliteten ikke påvirkes.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-system/
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/stomme/stabiliserande-system/
Svar2Henningelvis sagde:
Så må alt gammelt blive, bygger videre med en 45mm regel + gips med træfiberisolering og dampbremse (ikke diff. tæt plastik). Så kan jeg også trække ny el i det rum. Hvad siger anbefalingerne så, dampbremse direkte under gips eller på den gamle plankevæg?
Efter lidt analyse og søgninger konstaterer jeg, at frigoliten ikke er frigolit men karbamidskum, populært i 60'erne.
Det hælder, som jeg skrev, mod at jeg lader det eksisterende være tilbage og bygger på med en 45:a +gips. Er der nogen med erfaring med karbamidskum, der har en anden opfattelse? Jeg har læst de tråde, der findes om emnet, og der er som vanligt delte meninger.
Det hælder, som jeg skrev, mod at jeg lader det eksisterende være tilbage og bygger på med en 45:a +gips. Er der nogen med erfaring med karbamidskum, der har en anden opfattelse? Jeg har læst de tråde, der findes om emnet, og der er som vanligt delte meninger.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hur kan det komma in vatten genom källarväggen?
Stenhus -
Bygga in skarv/fog i väggen mha typ skvallerrör?
Vatten & Avlopp -
Rostfri badtunna i anslutning till källarväggen
Pool -
Fastgøre regel/bjælke væggen til pergola?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Er væggen bærende i min garage?
Byggematerialer & Byggeteknologi