Halløj,

Jeg er i gang med detektivarbejde i vores villa fra -54. Jeg er ved at lægge klinker, og da jeg forberedte lægningen, fik jeg øje på en mystisk rund støbning. Efter lidt bankning fandt jeg en støbejernsbrønd. (Markeret med et lyserødt x) I rummet stod tidligere en hydrofor, da ejendommen havde egen brønd, så jeg forstår, at en gulvbrønd var nødvendig der dengang. I dag er det kommunale vand koblet ind på samme sted, og vandmåleren (ny) sidder der.

Plantegning af kælder, viser rum og afløbsrør. Et lyserødt kryds markerer en rund støbning, mulig gulvbrønd, ved vandmåler.
Jeg står nu over for valget om at bryde op og erstatte gulvbrønden med en ny fin i plast eller støbe brønden igen og glemme, at den eksisterer.

Alt undtagen brøndene i brusebadet og bryggerset er støbejern. Tidligere var gulvbrønden i den ydre kældertrappe forbundet til husets afløb, men er siden sidste års dræning forbundet til regnvandet i stedet.

Hvordan tror I, at stammerne er trukket i dette hus? Findes der en almindelig måde at trække på, eller er det 100% individuelt? Jeg har tegnet ind omtrent, hvordan jeg tror, det ligger nu :)

Ser I et behov for at have en ekstra gulvbrønd ved vandmåleren?
 
Bronken
Skiljer sikkert mellem kommunerne, men ved installation plejer de ikke at kræve gulvafløb, men siger at det "helst" bør findes.
Dog skal man sørge for, at gulv og vægge ved måleren "tåler stænk og spild".

Hvad angår allerede installeret og godkendt, må man nok selv afgøre, hvad man synes føles mest passende.
Jeg ville nok skræmme gulvafløbet i gang, hvis det ikke var alt for besværligt, lidt afhængigt af hvad gulvoverfladen der bruges til i øvrigt...
 
Rustent gulvafløbsrist fjernet, åben brøndåbning med skæmmende rust og snavs, værktøj som hammer og koben ved siden af.
Sådan ser det ud i dag. Det er under trappen. Vandmåleren og indkommende PEM-slange kommer ind i dette rum.

Jeg hældte lidt vand i brønden, men den var helt tilstoppet af rustslam.

Hvis stammen går lige under, er jeg bange for, at jeg skal ødelægge den og skabe et kæmpeproblem i stedet for at springe den over (som de har gjort siden 70'erne).
 
Hmm, undrer hvordan den er tilsluttet.
I og med at brønden er sønderustet er der jo en ret stor risiko for at resten ikke er så godt...
Jeg ville nok betale for en kameraundersøgelse for at tjekke tilstanden, inden jeg lagde klinker på gulvet.
 
Er du sikker på, at det er koblet til afløbet?

Vores hus af lignende alder havde kun en spygatt ned under pladen i hydroforrummet.
 
Den har vandlås så det burde være koblet til afløbet?
Rustent afløbsrør med vand i bunden, muligvis forbundet til afløbssystem.
 
Vandlås tyder jo på det ja..

Jeg synes nok også, at en filmning med medfølgende opmåling af stammerne under gulvet kan være en god idé.
 
  • Synes
Dowser4711
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.