jeg har kløet mig i hovedet og forsøgt at forstå hvordan min trappe egentlig er forankret... men jeg er jo hverken tømrer eller bygningsingeniør, så nogen må gerne hjælpe mig... det er en indvendig trappe med repos fra -79
Det eneste jeg tydeligt kan se er benet som står mod gulvet - så ligger reposen på en bjælke som er skruet i betonydrevæggen. Den anden bjælke som reposen ligger på sidder kun med to skruer i en gipsvæg (muligvis bjælker bagved)
Men jeg kan ikke forstå hvordan vindelstrengene sidder? Burde de ikke være fastgjort i bjælkelaget på en eller anden måde?
Sidder sikkert skruer gennem de dele, som vangerne ligger mod, det kan være, at de er skruet fast, inden gulv eller andet er monteret, kig på, hvordan det kan være, fastgørelse skal findes ellers falder trappen sammen
Egenvægten på din trappe er ikke særlig høj. Den største belastning opstår, når nogen går på trappen, og det er jo kun korte stunder. Det indre vangstykke (obs stavning) på den øvre del af trappen er fastskruet i væggen ligesom sandsynligvis to af vildeplanets sider. Resten hviler på den lille stolpe. Da den er så kort, behøver den ikke være så stor i tværsnitsareal. Den har trods alt holdt i 40 år. Det ydre vangstykke på den øvre del af trappen er desuden sikkert fastgjort i overetagens bjælkelag på en eller anden måde. Da trappen mangler stødtræ, er trinforstærkningerne forstærket på undersiden, så svikten i trinene ikke bliver alt for generende.
Sitter sikkert skruer gennem de dele, som vognstykkerne ligger imod, det kan være, at de er skruet fast, før gulv eller andet er monteret, kig hvordan det kan være, en fastgørelse skal være der, ellers kollapser trappen
Saint Joseph Spiraltrappe har ingen!
Men denne er sikkert skruet skjult bag trappegelænderets stolper.
Egenvægten på din trappe er ikke særlig høj. Den største belastning opstår, når nogen går på trappen, og det er jo kun korte stunder. Det indre vangstykke (obs stavningen) på den øvre del af trappen er fastskruet i væggen ligesom antagelig to af reposens sider. Resten hviler på den lille stolpe. Eftersom den er så kort, behøver den ikke være så stor i tværsnitsareal. Den har trods alt holdt i 40 år. Det ydre vangstykke på den øvre del af trappen er desuden sikkert fæstet i overetagens bjælkelag på en eller anden måde. Eftersom trappen mangler stødtrin, er de vandrette trin forstærket på undersiden, så fleksibiliteten i trinene ikke bliver alt for generende.
Det interessante er, at det indre øvre vangstykke faktisk ikke er skruet i væggen... det sidder frit fra væggen.
Så længe som hvilplanet er ordentligt forankret har det ingen større betydning, at det indre vangstykke er frit. Det smarte med skrå vanger er jo, at kun en begrænset del af den last, som en gående udgør, påvirker vangstykket. (70 % ved 45 ° hældning) Den vertikale last, der påvirker opstanden, forbliver dog uændret.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.