Hej!
Jeg skal bygge en "væg" for at dække siden af mit køleskab. Har tidligere fået forslag om MDF, men har nu besluttet mig for en mere solid væg, altså med regelstamme og gipsplade. Det jeg undrer mig over er følgende:

- Væggen vil være 70 cm bred. Skal jeg indsætte en "ekstra" lodret regel i stammekonstruktionen? Eller er det nok med en bundrem, en overligger og to regler, der forbinder disse?

- Jeg har fundet et smukt blyindfattet vindue i kælderen, mål 65*65, og vil gerne integrere det i væggen. Jeg har tænkt mig at jeg skaber et hul i gipspladen til vinduet og derefter limer det på? Det behøver altså ikke at være muligt at åbne vinduet.
- virker det?
- hvis det virker, så antager jeg at reglen kun kan være 2,5 bred, så vinduet får plads. Er det rimeligt med sådan en bredde eller skal reglen være bredere?

Tak så hjerteligt!

Jonawullt Jonawullt sagde:
Hej!
Jeg skal bygge en "væg" for at dække siden af mit køleskab. Har tidligere fået forslag om MDF men har nu besluttet mig for en mere solid væg, altså med regelstamme og gipsplade. Det jeg undrer mig over er følgende:

- væggen vil være 70 cm bred. Behøver jeg indsætte en "ekstra" lodret regel i stammen? Eller er det nok med et stykke, en -hammer og to regler som forbinder disse?

- Jeg har fundet et smukt blyindfattet vindue i kælderen, målene er 65*65 og jeg ville gerne integrere det i væggen. Jeg har tænkt mig, at jeg skaber et hul i gipspladen til vinduet og så limer det på? Det behøver altså ikke at kunne åbne vinduet.
- fungerer det?
- hvis det fungerer, så antager jeg, at reglen kun kan være 2.5 bred, så vinduet kan være der. Er det rimeligt med sådan en bredde eller behøver reglen være bredere?

Tak så hjerteligt!
Du kan nok bygge sådan en væg med alt fra 45x54 til 95x45, den vil jo ikke være så stor eller bærende.

En regel i bunden (mod gulvet, en mod loftet og en på hver side (cc60 cm er jo generel anbefaling, men hvis sådan en "sidevæg" er cc 70 er det næppe hele verden)
Isoler gerne så det ikke bliver en resonansboks.

Et vindue, hvis det bliver pænt, kan du jo integrere, kræver bare nogle ekstra regler.

klaskarlsson klaskarlsson sagde:
Du kan nok bygge en sådan væg med alt fra 45x54 til 95x45, den vil jo ikke være så stor eller bærende.

En regel i bunden (mod gulvet, en mod loftet og en på hver side (cc60 cm er jo generel anbefaling, men hvis en sådan "sidevæg" er cc 70, er det nok ikke verdens ende)
Isoler gerne, så det ikke bliver en resonanskasse.

Et vindue, hvis det bliver pænt, kan du jo integrere, kræver bare nogle ekstra regler
Hej! Tak for svaret!

Skal reglerne være 45x54 altså? Dvs. kan man ikke have tyndere regler?
Og behøver jeg at isolere, hvis jeg kun skal dække den ene side med gips?

Der findes en række dimensioner på "reglar", som du kan anvende. Vælg den dimension, der er tættest på tykkelsen af vinduesrammen.
F.eks. 34x70 som monteres på pladen.
Med en tyndere plade limskrue på bagsiden, som f.eks. 8 mm krydsfiner eller 3 mm masonit, får du også bedre stabilitet samt undgår at se igennem vinduet.
Isoler med f.eks. 30mm cellplast.

Hej ! Tack för svar!

Behöver reglarna vara 45x54 alltså? Dvs det går inte att ha tunnare reglar?
Och behöver jag isolera om jag bara ska täcka ena sidan med gips?
45x45 mener jeg selvfølgelig (typo) - burde være nok til en lille "køleskabsvæg" :)
Men 45x70, 45x95 virker selvfølgelig også

Ville f.eks. almindelige 22mm (måske 22x95) fungere?
Sandsynligvis, i det mindste hvis du også har en plade udenpå (f.eks. 12 mm krydsfiner eller endda mdf).
Men der er vel 2,50 i loftshøjde, så det kan blive lidt "bøjeligt" på midten, hvis du ikke fastgør det til en væg dog ordentligt så f.eks. - det vil nok stabilisere.

45x45 mener jeg selvfølgelig (typo) - burde være nok til en lille "køleskabsvæg" :)
Men 45x70, 45x95 fungerer selvfølgelig også
Men TS vil få ind et 65-vindue mellem stolperne i en 70 bred væg.

K Kane sagde:
Men TS vil få ind et 65-vindue mellem reglarne i en 70 bred væg.
Jo men selv en 70 cm bred væg kan nok klare sig med 45x45 reglar.
Skal man få ind et 65 cm bredt vindue, så må man dog "jacka ur" lidt, eller måske leve med en typ 75 cm bred væg...

Men 45x70, 45x95 fungerer selvfølgelig også

Ville fx almindelig 22mm (måske 22x95) fungere?
Sandsynligvis, i det mindste hvis du også har en plade udenpå (fx 12 mm finer eller endda mdf).
Men det vil sandsynligvis være 2,50 i lofthøjde, så det kan blive lidt "bøjelt" på midten, medmindre du fastgør det til en væg ordentligt så fx - det vil nok stabilisere
Hej! Behøves der MDF selvom jeg fastgør gips på regelstammen?

Hej! Behøves det MDF selvom jeg sætter gips på stålrammen?
Hvis du ikke skal skrue noget "tungere" op på væggen, behøves der ikke OSB/Plyfa bag gipsen.

• Synes
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kane sagde:
Hvis du ikke skal skrue noget "tungere" op på væggen, behøves ikke OSB/Plyfa bag gipsen.
nej altså i højst fald en hylde med et par bøger på, eller en lidt tungere gryde.. hvor meget er "tungere"?

nej altså på sin höjde nogen hylde med et par bøger på, eller nogen lidt tungere gryde.. hvor meget er "tungere"?
Det klarer gipsen men hvis du ikke kan fastgøre hylden i reglarne så ville jeg sætte OSB op bag gipsen. Man ved aldrig hvad fremtiden bringer hvad angår benyttelse af væggen....

• Synes
klaskarlsson og 1 anden
  • Laddar…
nej alltså på sin höjd någon hylla med ett par böcker på, eller någon lite tyngre gryta.. hur mycket är "tyngre"?
Som Kane skriver, kan du fastgøre det i reglarne så er det ok.
En gipsplade som sådan klarer ikke mere end en lille tavle, håndklædekrog eller spejl, ville jeg sige.

Fastgøre en hylde for en tung gryde ville jeg ikke gøre i bare gips - da behøves mange fastgørelsespunkter med gode gipsankre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.