Hej. Er i gang med et projekt på højskolen og forsøger at forstå, hvordan byggefirmaer (1-20 personer) vælger byggemarked. Hvis nogen, der arbejder på et byggefirma, ville dele deres erfaringer, ville jeg være meget taknemmelig!

- Hvordan vælger man byggematerialeleverandør?
- Hvad er vigtigt ved valget af byggemarked?
- Hvor meget påvirkes man af sin egen slutkunde ved valget af leverandør?
- Spiller miljøarbejdet ind ved valget?
- Hvad er det vigtigste, som din byggevarehandel gør, giver, hjælper med? Og hvad savner man oftest?
- Hvordan modtager man information fra dem, man vælger? Post, sms eller hvordan fungerer det?

/Slowmo :confused:

Arbejder ikke for et byggefirma, men jeg ved, at tømreren jeg hyrede, blev inviteret på fodboldrejse til Tyskland af sin byggehandel... Det kan jo også være et incitament.

• Synes
slowmo
  • Laddar…
Jeg har aldrig indgået aftale med en byggemarked, men jeg gætter på, at de gør som sædvanligt.

Jeg indgår mange indkøbs- og leveringsaftaler i mit erhverv

Når jeg skal indgå aftale med nye leverandører, laver jeg et forenklet udbud, hvor det ofte er leveringssikkerhed og pris, der er vigtigt.
Så kontakter man et antal store aktører og nogle få lokale, og så udsætter man dem for konkurrence. Når en aktør står som vinder, sætter man sig ved forhandlingsbordet og presser prisen yderligere.

• Synes
Sondell og 1 anden
  • Laddar…
God service i første omgang, fornuftig pris i anden omgang

• Synes
slowmo
  • Laddar…
Mange grossister har et system med "kickback", dvs deres kunder får hele rabatten i slutningen af året, ofte som en kreditfaktura.

På den måde kan byggevirksomheden fremvise en faktura med almindelige priser til sin kunde og dermed også lægge en procentdel oveni disse priser. Slutkunden ser aldrig byggevirksomhedens rabat.

Dette fænomen er diskuteret i utallige tråde på forummet.

Problemet med dit projekt er, at ingen byggevirksomhed vil indrømme dette. Du vil ikke kunne redegøre for den vigtigste udvælgelsesfaktor.

• Synes
jnse og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.