12,337 læst ·
55 svar
12k læst
55 svar
Hvordan borer jeg gennem hårdt metal?
Anbefaler bor til rustfrit stål (de har en stumpere vinkel på boret så større areal går i indgreb samt er af HSS-Co stål)
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-borrset/borr-for-metall/metallborr-181728/
For at få et mærke/"körnslag" kan du først køre boret i den forkerte retning først ved lavt omdrejningstal. Hvis man slår rigtige körnslag som på almindeligt stål, komprimerer man det rustfrie, så det bliver endnu hårdere/sværere at bore. Samme sker desværre, hvis du bruger et sløvt bor og kompenserer med for meget tryk på boret...
Rigtigt med skærevæske eller "Pudding"=skærepasta
Eksempel:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...arvatskor-oljor/gangpasta-trefoflex-rostfritt
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-borrset/borr-for-metall/metallborr-181728/
For at få et mærke/"körnslag" kan du først køre boret i den forkerte retning først ved lavt omdrejningstal. Hvis man slår rigtige körnslag som på almindeligt stål, komprimerer man det rustfrie, så det bliver endnu hårdere/sværere at bore. Samme sker desværre, hvis du bruger et sløvt bor og kompenserer med for meget tryk på boret...
Rigtigt med skærevæske eller "Pudding"=skærepasta
Eksempel:
https://verktygsboden.se/maskin-tek...arvatskor-oljor/gangpasta-trefoflex-rostfritt
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
HejTotte_S sagde:
Skærevæske eller i det mindste en form for olie som smøring. Højt tryk på boret, lav omdrejningstal. Og et godt bor.
Hvis du kan komme til med en stor enhåndstvinge, så kan man bruge den til at få tryk på boremaskinen. Meget svært at trykke hårdt nok, hvis man ikke kan trykke nedad. Større hul, så kan det være godt at bore et mindre først.
Man skal ikke trykke hårdt, aldrig!
Begynd med et mindre bor og fortsæt med større.
Passende trin kan være 4mm, 8mm, 12mm.
Brug olie eller skærevæske.
Jo større bor, jo lavere hastighed.
Sørg for at du har skarpe skær på borerne.
Held og lykke.
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
Sådan har jeg også gjort med succes, endda boret med flisebor i stål.A Argastesnickaren sagde:Arbejdede inden for værktøjsindustri for 20 år siden og byggede da værktøjer op til 50 ton stykket.
Når vi havde brug for at bore i bl.a. hærdet stål osv. som var rigtig hårdt, brugte vi almindelige betonbor beregnet til slagboremaskiner, som blev slebet skarpe (meget billigere per styk sammenlignet med specialbor).
Derefter blev de sat op i store boremaskiner, der fik køre på højeste omdrejningstal og manuel langsom fremføring samt konstant køling.
Det var som at skære i smør.
Risikoen ved boring er jo, at materialet bliver for varmt og hærder stålet, så a og o er kølingen.
Problemet er, at det kan blive så varmt, at lodningen af hårdmetalpladen smelter, og skæret løsner, så brug køling.
Nej, sjældent materialet hærder...
Det er dog sket for mig, da jeg borede i togskinner, der er selvhærdende, en skummel legering...
/W
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
Hvordan mener du, at du får hul i rustfrit uden at trykke hårdt? Alt er jo selvfølgelig relativt, men du får jo ikke engang et nyt bor af kvalitet til at begynde at skære hvis det er i rustfrit. Du har sikkert boret mere end mig, men nogle 100 huller i rustfrit har jeg alligevel gjort.Workingclasshero sagde:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
Rigtig borediameter, rigtig forborede hul, rigtig boringslipning, rigtig smøremiddel.Totte_S sagde:
Så er det, som du siger, "alt er relativt". Det jeg synes er passende, synes du måske er meget hårdt.
Når jeg borer i lastbilrammer med 14mm bor, har jeg et specielt beslag til en trykluftboremaskine, i beslaget sætter jeg en kæde som modhold og så har beslaget en lang vippearm, jeg trykker med, så jeg trykker meget hårdt... eller nærmere med det rette tryk for maksimal fjernelse, hvilket så er relateret til bl.a. slibningen på borets skær.
Men da har jeg forboret, rigtigt bor, rigtig hastighed og rigtig smøring.
Jeg borede engang med en 100mm hulsav, hvor jeg kun havde et halvt hul at bore, kørte uden centerbor og med styring rundt omkring boret.
Det gik godt med ovennævnte forudsætninger.
/W
At bore med løftestang må nok betragtes som at man trykker hårdt…😉Workingclasshero sagde:
Rigtig borestørrelse, rigtig forborring, rigtig boretslibning, rigtig smøremiddel.
Så er det som du siger, "alt er relativt". Det jeg synes er passende, synes du måske er ekstremt hårdt.
Når jeg borer i lastbilrammer med 14mm bor har jeg et specielt beslag til en trykluftsborremaskine, i beslaget sætter jeg en kæde som anlæg og så har beslaget en lang løftestang jeg trykker med, så der trykker jeg meget hårdt........eller snarere med det rette tryk for maksimal fjernelse som så er forbundet til bl.a. slipningen på boretskæret.
Men der har jeg forborret, rigtig bor, rigtig hastighed og rigtig smøremiddel.
Borede en gang med en 100mm hulbor hvor jeg kun havde et halvt hul at bore, kørte uden centrerbor og med styring rundt uden på borret.
Det gik godt med ovenstående forudsætninger.
/W
Præcis, så mange stationære boremaskiner har jo pumpe til kølingen.Workingclasshero sagde:
Så har jeg også gjort med succes, endda boret med flisebor i stål.
Problemet er, at det kan blive så varmt, at lodningen af hårdmetalpladen smelter, og skæret løsner sig, så brug køling.
Nej, sjældent materialet hærder.......
Dog er det sket for mig, da jeg borede i togskinne, der er selvhærdende, en skummel legering...
/W
Den største boremaskine vi havde var en tysk fra Anden Verdenskrig med en bom på 3 m, så man stod oppe på delene vi borede i.
Støbejern var der ingen problemer med at bore med 100 mm bor, var som smør.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
Men egentlig ikke......Totte_S sagde:
Jo, det gør man, men frem for alt slingrer man ikke rundt, som man gerne gør med frihånd, hvilket kan føre til skader på skæret.
Man får en stabil retning og en stabil fremdrift, hvilket er sværere med frihåndsborring.
Frihåndsborring fra ca 8mm og opad borer jeg gerne med mindre slibning, det hugger mindre, mindre tryk anvendes, rundere huller og mindre grader på udgangshullet, kun fordele.
/W
Hej,D Daniel Riccius sagde:
Løste problemet med disse bor:
https://www.hornbach.se/p/borrset-alpen-profi-multicut-universalborr-3-delars/8712534/
som har spids af volframkarbid (tungsten carbide).
Daniel
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan borer man gennem hård beton?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur lång är genomhärdnings tiden på färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Vent på at Husfix hærder helt, før du påfører mere?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Frågor angående takgenomföring i tvåkupigt betongtegel + oljehärdad masonit?
Tak & Vind -
genomhärdad färg
Färg, Måla & Tapetsera