F
Stadig ikke bekræftet at TS kører UDEN slag? Hvis det kun er MED slag, så er alle andre forslag af sekundær betydning.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Eller for den sags skyld at verificere, at boret virkelig går den rigtige vej.
Har oplevet dette, at nogen, som ikke er så vant til visse maskiner, klager over, at det ikke er muligt at bore, og man ser så, at boremaskinen går i den forkerte retning.
Enig i, at det tryk, der er nødvendigt for store huller, er svært at opnå og nemt at ødelægge boret på det første hul ved at overophede boret.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Bare for at præcisere. Jeg kørte med fuldt slag på borehammeren med passende hammerbor TE-CX, SDS+. Hilti TE2-M er ret beskeden her med 1,8 J, men det var tilstrækkeligt. At forsøge at gøre det samme med en almindelig slagboremaskine er selvfølgelig helt håbløst.

Se den tidligere præsenterede YT-video om, hvordan man kan gøre med almindelige boremaskiner/skruemaskiner, med det rigtige bor og teknik.

Senest redigeret:
Dan_Johansson Dan_Johansson sagde:
Frem for alt har slagboremaskiner sjældent gear, dvs. sænkningen af omdrejningstallet skal gøres af motoren via aftrækkeren... Svært at holde et konsistent lavt omdrejningstal...

Bedre at køre med en almindelig skruemaskine med to gear...

Spørgsmålet er vel også, hvor godt det er at bore huller i bærende bjælker?
Jeg skal forlænge altanen, hvilket betyder, at jeg skal forankre bærende bjælker på begge konstruktionerne.

Hej,

Forsøger at bore hul i en tynd metal (ca. 1mm) uden held. Det er understellet på en svagstol. Boret bider ikke i metallen. Det bliver blot en lille forsænkning, se billeder.

Metalstykke med forsøg på at bore hul, kun lille forsænkning synlig. Delen af underrede til sviktstol, placeret på træbord. Tyndt metalunderstel med forsænkning efter mislykket boreforsøg, ses i nærbillede med træ og skruer i baggrunden.

Har prøvet diverse HSS og HSS-Co bor og på forskellige omdrejninger. Anvender skærevæske. Gik ud fra, at det var rustfrit stål. Den er ikke magnetisk.

Nogle tips?

Daniel

D Daniel Riccius sagde:
Hej,

Forsøger at bore hul i en tynd metal (ca. 1mm) uden held. Det er understellet på en fjeldstol. Boret bider ikke i metallet. Det bliver kun en lille forsænkning, se billeder.

[billede][billede]

Har prøvet diverse HSS og HSS-Co bor og ved forskellige omdrejninger. Bruger skærevæske. Antog at det var rustfrit stål. Den er ikke magnetisk.

Nogle tips?

Daniel
Forbor med mindre diameter

• Synes
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90
Jeg var dårlig til at bore i metal, men fik tips i en tråd jeg lavede. Det, der ændrede alt for mig, var hårdt tryk og lavt omdrejningstal! Jeg er ikke så stor, så jeg må nærmest lægge mig over boret nogle gange, men det hjælper. Har ikke særlig meget erfaring, men borede f.eks. da jeg byggede taget til robotplæneklipperen...

• Synes
  • Elsker
sysmali og 2 andre
  • Laddar…
Hullet skal være 8mm. Forbor 4mm.

• Synes
Workingclasshero
  • Laddar…
Det der ser jo ud til at være en svejsning, nitte, eller skrue.. mere tryk..
Måske mindre bor..
Hvilken maskine har du?

Totte_S
Smørelse, Hårdt tryk som sagt, og lavt omdrejningstal.

Lægger hele min kropsvægt (90+ kg). Prøvet både med en skruetrækker (max 1500 omdrejninger/min) og en borehammer i boretilstand.

Kan det være en anden metal end rustfrit stål? Spiller det nogen rolle?

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel Riccius sagde:
Hej,

Forsøger at bore hul i en tynd metalplade (ca. 1mm) uden held. Det er understellet på en sviktstol. Boret bider ikke i metallen. Det bliver kun en lille forsænkning, se billeder.

[billede][billede]

Har prøvet diverse HSS og HSS-Co bor og på forskellige omdrejninger. Bruger skærevæske. Antog, at det var rustfrit stål. Den er ikke magnetisk.

Nogle tips?

Daniel
Meget lave omdrejninger på boremaskinen… ordentligt tryk og et lille bor fra begyndelsen.

Farstatjej90
D Daniel Riccius sagde:
Lægger hele min kropsvægt (90+ kg). Har prøvet både med en skruetrækker (max 1500 omdrejninger/min) og en borehammer i boretilstand.

Kan det være en anden metal end rustfrit? Spiller det nogen rolle?
Altså du har sikkert slidt dine bor ud. Jeg kører nok ikke mere end 100 omdrejninger/minut, når jeg borer i metal. Måske endnu mindre? Med 1500/min vil du ødelægge boret med det samme....🤔

• Elsker
sysmali
  • Laddar…
  • Synes
Workingclasshero og 1 anden
  • Laddar…
D Daniel Riccius sagde:
Hej,

Forsøger at bore hul i en tynd metal (ca. 1mm) uden held. Det er understellet på en sviktstol. Boret bider ikke i metallen. Det bliver bare en lille fordybning, se billeder.

[billede][billede]

Har prøvet diverse HSS og HSS-Co bor og på forskellige omdrejninger. Anvender skærevæske. Antog at det var rustfrit stål. Den er ikke magnetisk.

Nogle tips?

Daniel
Jeg slår først til med syl så bor ikke glider rundt, så anbefaler jeg trinbor.

https://intools.se/stegborr-uni-bit...ATzsjQ0tPT9bDsq0neiYVxq--YBCpG0kaAvGnEALw_wcB

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.