Vi bygger hegn rundt om grunden og er nu kommet til et område, hvor vi har ca. 20 - 30 cm jord/sand og derunder er det klippe eller sprængsten. Så vores stolpeankre kommer ikke ned dybt nok. Har nu anskaffet en borehammer og gætter på, at jeg må grave jorden/sandet væk og så bore huller til jernpinden i stolpeskoen. Nogle spørgsmål i denne forbindelse:

1. Hvis pinden i stolpeskoen er 17 mm tyk, er et 20 mm bor tilstrækkeligt, hvis jeg vil have i ankerlim af en slags? Hvis ikke - er 25 mm borehul for stort?

2. Pinden er 20 cm lang. Behøver jeg at køle boret med noget for at bore så dybt? Hvis ja, med hvad? Vand?

3. Skal jeg køre i lavt omdrejningstal, mens jeg borer? Eller give fuld gas?

4. Skal borens SDS-max-kobling smøres, inden den sættes i maskinen? Hvilket fedt i så fald?

Mange tak for jeres svar!
 
Punkt 2. Køl boret. Jeg plejer at hælde vand i hullet..
 
  • Synes
ajaxajax2000
  • Laddar…
Vi bygger stakit rundt grunden og er nu kommet til et område, hvor vi har ca. 20 - 30 cm jord/sand, og derunder er det klippe eller sprængsten. Så vores stolpe-ankre kommer ikke ned tilstrækkeligt langt. Har nu anskaffet en borehammer og gætter på, at jeg må grave jorden/sanden væk og derefter bore hul til jernpinden i stolpeskoen. Nogle spørgsmål i anledning af dette:

1. Hvis pinden i stopskon er 17 mm tyk, er så et 20 mm bor nok, hvis jeg vil have i ankermasse af en art? Hvis ikke - bliver 25 mm borehul for stort?
20 mm bliver godt. Supervigtigt at efterfølgende blæse borehullet rent med trykluft eller slange og mundkraft, så du fjerner støvet.

2. Pinden er 20 cm lang. Behøver jeg køle boret med noget for at bore så dybt? Hvis ja, med hvad? Vand?
Lad borehammeren hvile på sin egen vægt og tryk den ikke ned, men hold den blot, så den står lige. Føl på boret med jævne mellemrum og lad det hvile. Det behøver ikke at køles.

3. Skal jeg køre på lavt omdrejningstal under boring? Eller give fuld gas?
Giv lidt gas, sådan moderat. Vigtigt, at boret ikke bliver meget varmt som sagt.

4. Skal borets SDS-max-forbindelse smøres, inden den sættes i maskinen? Hvilken fedt i så fald?
Plejer at bruge MoS2 eller lignende.

Mange tak for jeres svar!
 
  • Synes
ajaxajax2000
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl sagde:
Punkt 2. Køl boret. Jeg plejer at hælde vand i hullet..
Tak!

Og på pkt 4 ser jeg nu, at der ligger en tube med smørefedt i tasken, så det skal i først.
 
Cruzze Cruzze sagde:
Vi bygger hegn rundt om grunden og er nu kommet til et område, hvor vi har ca. 20 - 30 cm jord/sand og derunder er det klippe eller sprængsten. Så vores stolpeankre kommer ikke ned tilstrækkeligt langt. Har nu fået en borehammer og gætter på, at jeg må grave jorden/sandet bort og derefter bore hul til jernpælen i stolpeskoen. Nogle spørgsmål angående dette:

1. Hvis pinden i stolpeskoen er 17 mm tyk, er et 20 mm bor nok, hvis jeg vil have i anker masse af en slags? Hvis ikke, bliver 25 mm borehull for stort?
20 mm er fint. Det er meget vigtigt at blæse borehullet ud med trykluft eller slange og mundkraft bagefter, så du fjerner kaxet (støv fra stenen).

2. Pinden er 20 cm lang. Skal jeg køle boret med noget for at bore så dybt? Hvis ja, med hvad? Vand?
Lad borehammeren hvile på sin egen vægt og tryk ikke ned, men hold den bare, så den står lige. Mærk på boret med jævne mellemrum og lad det hvile. Det skal ikke køles

3. Skal jeg bore ved lavt omdrejningstal? Eller give den gas?
Giv den lidt gas sådan jævnt. Det er vigtigt, at boret ikke bliver meget varmt som sagt.

4. Skal borets SDS-max-tilkobling smøres med fedt, inden den sættes ind i maskinen. Hvilket fedt i så fald?
Jeg plejer at bruge MoS2 eller lignende.

Mange tak for jeres svar!
Super! Mange tak!!!
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.