Hej!

På det vedhæftede billede kan I nu se, hvordan jeg har tænkt mig at bygge frontgavlen på min garage.
Spær vil jeg bestille, så jeg regner med, at de bliver ordentligt dimensioneret af leverandøren.

Alle gråfyldte partier på billedet er 125*125 mm.
Overetagen er tænkt som en enkel gæstehytte.
Portåbningen er 4085 mm bred.

Jeg undrer mig nu over, om 125*125 mm er tilstrækkeligt til en bjælke over porten, eller om jeg bør søge efter en form for limtræsbjælke?
Måske findes der en snedig formel til at beregne denne værdi med?

Mange tak på forhånd.

Fredrik

• Plan over garagekonstruktion med mål: spännvidde 5535 mm, cc 5400 mm. Visar tanken om takstolsfötter uden yderligere støtte til en gäststuga ovenpå.
Senest redigeret:
Jeg er nok ikke den rette person til at svare, men jeg ser ingen mål, hvilket dem der normalt kan give gode beregninger her bør have brug for.

Rent spontant så ser det jo ikke ud som om bjælken kommer til at tage nogen last. Du har jo tagstolen hvis hanebjælke kommer til at tage lasten.

Derimod er der nok stor risiko for, at det bliver en ret besværlig dimensionering af tagstolen. Det ser ud til at være lang spændvidde. Og hvis man skal kunne opholde sig på etagen ovenfor, så bliver der en betydelig belastning på gulvbjælkerne.

Hej!

Tak for indlægget!

Ja, det er mærkeligt, at billederne bliver så formindskede.
På billedet jeg uploadede, ses målene tydeligt.

Men bredden på garagen er 5535mm og cc målet mellem ydervæggene er da ca. 5400mm.
Bredden på porten er 4085mm.

Spillet mellem stolperne på hver side af porten er 475mm. Alle fire stolper i fronten tænkte jeg, at de skulle være 125*125.

Alle svar modtages med tak.

Mvh
Fredrik

Hej!

Lykkedes med at forstørre målene!

Mvh
Fredrik

Man skal først og fremmest vide vægten af væggen over porten. Er det træpanel eller måske murblokke?

Hej!

Tak for svaret!

Det vil være træpanel.
Overetagen er også tænkt til, at man skal kunne gå på.

Kan det være, at du med en formel kan beregne en passende dimension?

Mvh
Fredrik

fredand44 sagde:
Hej!

Tak for svaret!

Det kommer være træpanel.
Overetagen er også tænkt at man skal kunne gå på.

Kan det være sådan, at du med en formel kan regne en passende dimension ud?

Mvh
Fredrik
Det vil nok ikke være nok med en bjælke over åbningen!
Hvis du vil kunne få ind en bil, skal du sikkert have noget, som bærer længere inde i garagen.
For at kunne regne på bjælkerne skal du bestemme, hvor tæt de skal sidde.

Med den frie længde, du har angivet, kan jeg direkte sige, at med bjælker cc 600 skal du bruge limtræ- eller stålbjælker.

Hvis spærene er dimensionerede til at bære et gulv ved det spændvidde, som du taler om, tror jeg ikke, du behøver nogen bjælke over porten, det bliver ligesom lagkage på lagkage. Vægten af en trævæg er ikke noget at bekymre sig om.

Behøver du at bygge væggen ned fra spæren for at porten skal passe, kan du lægge en bjælke, men da denne kan skrues fast i spæren, behøver den ingen speciel bæreevne.

Nu er jeg elektronikingeniør og ikke bygmester, så ovenstående er kun baseret på lidt teknisk almenviden, ikke specialkendskab.

(I mit byggeri hviler en spær på bjælken over porten, og der gik der en del stål til, som jeg beregnede selv, men det er en anden historie. Byggeriet står dog stadig :))

Bjælken over porten er et lille problem, tag dig en funderer på gulvet i stedet!

Jeg tror ikke, du vil få spær som kan klare gulvet på kvist-etagen, og hvis de gør det, så bliver de grotesk dyre (og unødvendigt dyre). Min garage har lignende mål, og jeg valgte spær med dimensionen 220, eftersom det var grænsetilfælde mellem det og 195, cc 1200. Jeg har bestilt gulvbjælker 75x220, 5300 lange. Disse sammen med spærene giver cc 600 og skal klare kvistgulvet, selvom svajet sandsynligvis bliver større, end hvad man ville tolerere i et beboelseshus.

injonil sagde:
Bjelken over porten er et lille problem, tænk i stedet på gulvet!

Jeg tror ikke, du vil få spær, der kan klare gulvet på loftet, og hvis de gør det, bliver de grotesk dyre (og unødigt dyre). Min garage har lignende mål, og jeg valgte spær med dimensionen 220, fordi det var grænsen mellem det og 195, cc 1200. Jeg har bestilt gulvbjælker 75x220, 5300 lange. Disse sammen med spærene giver cc 600 og skal klare loftsgulvet, selvom svajen sandsynligvis bliver større, end man ville tolerere i et beboelseshus.
Ifølge skitsen skal der ikke være spær!
Det ligner bjælker, der mødes i midten.

Hej!
Tak for alle svarene!

Man kan jo sige, at diskussionen gik over til også at omhandle spær, hvilket var lige så interessant for mig!

Top hvis Injonil kan tage et kig på følgende spørgsmål:
Ja, min tanke er at have cc 1200 mellem spærene, mellem hvert spær ligger også en gulvbjælke.
Så cc-målet mellem samtlige bjælker, der udgør gulvet, bliver cc 600mm.
Hvis jeg forstod dig, så har du dimensionen 75*220 i gulvbjælkerne, men hvordan ser dimensionen ud på hanebjælken på dine spær? *220*x?
Top hvis du også har lyst til at afsløre, om du købte dine spær og omtrent hvad de kostede?
Oplever du, at svajet er stort på dit loftsgulv?

Enormt stort tak til alle!
Mvh
Fredrik

Mine spær er 45x220 men det er købte spær, så jeg ved ikke, hvilken klassifikation det er. Jeg kender heller ikke prisen, da det var en del af et byggesæt.

Jeg er lige ved at sætte selve rammen op, så jeg er ikke nået så langt, at jeg kan teste gulvets svaj. Men da det ligger lidt på grænsen, vil jeg kortle mindst hver anden meter og skrues lime gulvspån ovenpå. Det bliver sikkert tilstrækkeligt godt!

Byggede et næsten identisk hus sidste sommer. Bredde 6m, bjælker 600 cc, spær 1200 cc, 45 gr vinkel.

Bjælkerne er 45x220, ligeledes hanebjælkerne. DOG er der bærende vægge omtrent i midten, så jeg er enig i, at du ikke vil klare 6 m med 220 mm bjælker.

Spærene og bjælker i klassificeret træ kostede tilsammen 11-12000 fra spærefabrik her på Gotland.

Ja, almindeligt virke kan blive tricky. Jeg har præcis 5m mellem væggene. Når man ligger sådan på grænsen, kan dine ekstra centimeter med 5,4m nok gøre ganske stor forskel.

Køber du almindelige spær, får du en skunk. Afstanden på loftet mellem væggene bliver altså betydeligt kortere end i stueetagen, mindst 2m kortere. Det ER muligt at bygge en løsning, hvor du hjælper til ved at hænge gulvet op i spærene fra skunkens reglar. Dog kræver det sandsynligvis en hel del ekstra arbejde, og spærene skal være noget overdimensionerede for at klare denne ekstra belastning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.