C
J jawen sagde:
Men for at få så kraftig frostsprængning som trådstartaren har, så er der "gjort noget forkert".
Ja, i TS tilfælde er det sikkert sådan, at der primært er kommet fugt ind ovenfra, det modsiger jeg ikke.

Men selvom muren havde været dækket, så er det en dårlig idé at pudse med C-brug så tæt på jorden.
Der er kapillarsugning fra jorden, men der er også stænk fra jorden og bevoksning rundt omkring samt ikke mindst sne. Det kan klare sig en tid, men så snart det bliver ugunstige forhold med hurtige skift mellem regn og frost så tager det skade.

F
C cpalm sagde:
Ja selvfølgelig, i TS tilfælde er det sikkert sådan, at der primært er kommet fugt ind ovenfra, det modsiger jeg ikke.

Men selvom muren havde været dækket, så er det en dårlig idé at pudse med C-mørtel så tæt på jorden.
Det er kapillarsugning fra jorden, men det er også sprøjt fra jorden og vegetation rundt omkring samt ikke mindst sne. Det kan klare sig i et stykke tid, men så snart det bliver ugunstige forhold med hurtige skift mellem regn og frost, så tager det skade.
Jeg har en lecamur, der er to meter høj pudset med C. Fik lignende problem. Lagde en plade på for at se, hvad der skete, og frostsprængningerne forsvandt helt. Nu står min på klippe, men den ene side er genfyldt ca. 20 cm, og jorden er altid våd, men ser ingen påtagelige frostsprængninger der.

• Synes
jawen
  • Laddar…
N
F fsn sagde:
Jeg har en lecamur fast to meter høj pudset med C. Fik lignende problem. Lagde en plade på for at se, hvad der skete, og frostspringningerne forsvandt helt. Nå står min på klippe, men den ene side er opfyldt ca. 20 cm, og jorden er altid våd, men ser ingen påtagelige frostsprængninger der.
Er du sikker på, at det ikke er A eller B mørtel de nederste 15-30 cm?
Det er jo det almindelige at man laver en sokkel med den mørtel.
Og så C-mørtel eller svagere ovenover.

Rejäl sagde:
Meget spekulation
Ja, jeg lægger mine meninger til side i denne tråd.
Man orker ikke som fagmand at diskutere & skændes i alle tråde med "alle der ved bedst."

Ikke underligt at man ikke logger ind i et helt år.

N
J jawen sagde:
Ja, jeg lægger ned mine holdninger i denne tråd.
Man orker ikke som fagmand, diskutere & skændes i alle tråde med "alle som ved bedst.

Ikke underligt at man skider på at logge ind på et helt år.
Ok.
Jeg er enig i dine holdninger og viden.
Men som fagmand må man jo vide at der
ikke findes noget sted i Sverige.
Man faktisk pudser en sokkel med C-mørtel.
Eller pudser noget mod jord med C-mørtel
Det pudses med A eller B mørtel.
Bare som info til dig.

Senest redigeret:
  • Synes
cpalm
  • Laddar…
P
J jawen sagde:
Ja, jeg lægger mine meninger i denne tråd.
Man orker ikke som fagmand at diskutere & skændes i alle tråde med "alle som ved bedst."

Ikke underligt at man gider ikke logge ind på et helt år.
Med den viden så måske man bare skal læse i et år måske?!?
Har ofte haft enighed med dig men ikke i denne tråd..

Senest redigeret af en moderator:
F
N neo11 sagde:
Er du sikker på, at det ikke er A eller B mørtel de nederste 15-30 cm?
Det er jo det almindelige, at man laver en sokkel med den mørtel.
Og så C-mørtel eller svagere ovenfor.
Jeg er 100% sikker på, at det kun er pudset med C. Misforstå mig ikke, det er ikke sådan, at pudset med jordkontakt er upåvirket, men forskellen, når jeg fugtsikrede toppen gjorde 90%.. man så også, at det ikke frøs i stykker nedefra men snarere oppefra.

• Synes
jawen
  • Laddar…
N neo11 sagde:
Jeg er enig i dine holdninger og viden.
Men som fagmand må man jo vide, at der
ikke findes noget sted i Sverige,
Man faktisk pudser en sokkel med C-mørtel.
Eller pudser noget mod jorden med C-mørtel.
Der pudses med A eller B mørtel.
Bare som info til dig.
Hvorfor skal TS have en sokkel selv på typ 2 skift, helt meningsløst.

TS har ingen drænende bærelag under muren.
TS har desuden våd jord helt ind til murværket.
Visse dele ser ud til at have 30 mm tyk puds.
Og ingen beskyttelse/tag der tager regnen.

Du kan fortsat tro, at problemet er skabt af, at TS har anvendt C-mørtel.

Og en slamning med ren A-mørtel ville heller ikke have holdt i længden, da Lecan & slamningen vil udvide sig forskelligt på solrige dage, & A-mørtel har ingen bevægelsesmulighed.

N
Ja, alt handler om taget.
Havde der været tag, så havde det holdt længe med c mørtel.
Men i dette tilfælde, når det desuden er en tørmur, så er A eller B mørtel det man skal anvende.
På hele muren.
B mørtel har bedre bevægelsesfrihed, men med tanke på jord osv.
Så havde jeg valgt Cementmørtel A.

J jawen sagde:
dränerande bärlager under muren.
TS har dessutom blöd jord helt ind til murningen
Hvis muren skulle have tag, er der anbefalinger om, hvor stort udhænget på taget bør være?
Er det nok med et minimalt udhæng (nogle mm)?

N
Vil sige mindst 2-5 cm.
Og alle tage skal have en stop for "regndråben".
Har man et stentag, så saver man en rille i stenen, så dråben stopper der og derefter falder ned på jorden, i stedet for at ende på muren. Har man et pladetag, så stopper dråben på dryplisten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.