Skulle fastgøre en krogskinne på en væg, der ser ud til at have en slags spånplade. Satte en mollypløk i, og det så ud til at gå godt, men da jeg skulle skrue skruen i, gik det kun et stykke ind. Derefter snurrede den bare rundt. Den kunne ikke engang skrues ud.

Til sidst blev jeg nødt til at trække skidtet ud, og det gik sådan nogenlunde. Det blev et grimt, udstående hul.

Jeg ved ikke rigtig, hvad der gik galt, de øvrige pløkker fungerede godt. Men på en eller anden måde må gevindene være blevet beskadiget, går jeg ud fra.

Den ser skæv og deform ud, men det kan være sket, da jeg rev den ud.

Hvordan løser man dette nemmest og pænest?

Vil helst have krogskinnen op med en fastgørelse omkring, hvor det grimme hul er nu.

Billede af en væg med et stort beskadiget hul fra en mollypluk. Området omkring er ujævnt og har slidte kanter, ovenover ses en korrekt monteret pluk. Møtrik med Molly-pløk og skrue delvist trukket ud af væggen. Deformering og en del af ophængskrog ses ved siden af.

BirgitS
Jeg tror det er Treetex, en porøs plade af træmateriale, som let går i stykker. Det holder dårligt til tunge ting.

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
G
Kom også til at rive min "krog bræt" ned, løsnede 2/4 kroge, borede lidt og satte derefter ekstra skrue og plug i.

Da krogene var på igen, så det ud som nyt.

Stikket har to ret små ben, der ikke kunne modstå drejningsmomentet. Det ser ud til, at du har brugt en skruemaskine? Aja baja!
Nu er pladen flænset op, så jeg ville gætte, at det bliver til at finde hulsaven frem og fremstille en indlægsplade og fastgøre bagfra med masse og finde et tapetstykke for at forsøge at få en mønsterpasning lidt nødigt, hvis det er på et synligt sted...

Alternativt havde jeg boret et rent hul og slået en bit rundstav i, som jeg derefter havde skruet krogen fast i.

VidarH VidarH sagde:
Pluggen har to ganske små stifter som ikke kunne modstå drejningsmomentet. Det ser ud som om du brugte en skruetrækker? Aja baja!
Nu er skiven opsprættet, så jeg ville gætte på, at du bliver nødt til at finde et hulbor og fremstille en indsatsplade og fastgøre bagfra med masse og finde et stykke tapet for at forsøge at få til en mønsterpasning lidt midlertidigt, hvis det er på et synligt sted...

Alternativt ville jeg have boret et rent hul og slået et stykke rundstav i, som jeg så havde skruet krogen fast i.
Nej, jeg monterede med en molle tang. Så blev lidt overrasket, at gevindene tilsyneladende var ødelagte på en eller anden måde.

Angående løsning nr. 2 med rundstav. Mener du at slå en så lang bit ind, at den ”rammer” næste materiale efter hulrummet bag skiven? Intet lim eller andet, men bare tilpasse hullet og rundstavens omkreds, så den lige præcis går ind og når næste væg?

Korrekt. Når du skruer ind, bør rundstokken have tilstrækkelig friktion til ikke at dreje rundt, hvis den er krydssavet med for eksempel en japansav, så den kan udvide sig, når man trækker i skruen. Man kan også lime en kortere, 3-4 cm, rundstav i hullet og være tilfreds med det.
Ulempen ved en rundstav, der når bunden, er, at lyd pludselig har fået en ret effektiv genvej gennem væggen, hvis den ikke ligger op ad en regel... Usikker på, om en møbeltass i bunden ville dæmpe lyden tilstrækkeligt?
Fordelen er, at det er en midlertidig løsning, der kan sidde permanent. Ønsker man ikke et hul der, kan man erstatte rundstokken med en ny uden hul. Eller blot ændre hulmønsteret lidt inden for rimelige grænser afhængigt af, hvor stor diameteren er på rundstokken...

Jeg har brugt rundstok i mange betonvægge for at kunne bruge eller reparere/spartle gamle ødelagte huller efter tidligere ejere og også for at reparere trævægge som din efter tidligere nævnte ejere, der tilsyneladende mente, at andet end metalekspansionsplugs var humbug. I en betonvæg absolut, men i trævægge!?!

• Synes
Er Ar
  • Laddar…
E Er Ar sagde:
Nej, jag monterade med en mollytang. Så blev lidt forundret over, at gevindene syntes at have ødelagt på en måde.
På billedet ses det tydeligt, at du har klemt Mollupluggen i stykker. Den skal se ud som en kegle på bagsiden og ikke som en Plockepinn. Eller er det efter, at den er blevet tvunget ud samme vej, som den kom ind?

J
E Er Ar sagde:
Nej, jeg monterede med en molletang. Så blev lidt overrasket over, at gevindene tilsyneladende var gået i stykker på en eller anden måde.

Ang. løsning nr. 2 med rundstav. Mener du blot at slå et så langt stykke ind, at det "rammer" det næste materiale efter hulrummet bag pladen ligesom? Intet lim eller andet, men bare tilpasse hullet og rundstavenes omkreds, så den præcis går ind og når den næste væg?
Se denne video, så ser du:

Intet Intet sagde:
På billedet ses det tydeligt, at du har klemt Mollupluggen i stykker. Den skal se ud som en kegle på bagsiden og ikke som et Mikado. Eller er det efter, at den er blevet tvunget ud samme vej, som den kom ind?
Ja du. Ved ikke hvorfor den ser sådan ud. Men jeg ville ikke blive overrasket, hvis det blev sådan af, at jeg tvang den ud og bøjede ret voldsomt. Monterede den som alle andre plugs, som sidder fint og fungerer som tænkt.

Noget gik galt allerede, da jeg satte den i, eller om der var noget galt med den fra starten. Trods mollytang blev gevindene jo skøre.

Jeg ville tro, at det var gangpaj, der lå bagved. Det eller at vingerne foldede sig, når du trak alt for hårdt.

• Synes
Foliehatten3
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.