Hej!

Jeg er helt ny her på byggahus og jeg har et begynderspørgsmål:

Jeg skal male mit soveværelse. I soveværelset har jeg en gardinindretning med dobbelte stænger som sidder i tre konsoller. Også to rullegardiner er fastsat i konsollerne. Som det er nu sidder disse konsoller ikke fast ordentligt, men man kan rokke med dem. Dette medfører at gardinstangen ikke sidder pænt, men er skæv. Jeg tror, vi har brugt almindelig plastplug til dette.

I forbindelse med ommalingen tænkte jeg at udbedre dette og hænge stængerne + rullegardiner op på den rette måde.

Nu undrer jeg, hvordan man afgør hvilken vægtype man har. Huset er bygget i 1974, væggen ligger mellem rum og indbygget altan. Når man banker på det, lyder det dæmpet og ikke som når væggen er af stenhård beton. Jeg kan forestille mig at bore lidt eller tage gardinet ned og granske borehullerne, men hvad skal jeg gå efter? I anvisninger på nettet står der hvordan man fastgør hylder + andet med forskellige plugs (http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=292, http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=101, http://www.did.se/ccbygg/default.asp?t=1&meny=artiklar&kat=95&article=379&avdelning=7). Det jeg ikke forstår er hvordan man afgør gipsvæggens tykkelse (hvis det nu er en gipsvæg). :confused:

Håber at I er flinke mod en stakkels newbie her. Jeg tager IKKE anstød hvis I er overtydelige.

For at bestemme væggens tykkelse kan du gøre sådan her: Tag en papirclips eller et stykke ståltråd (eller et søm med et lille nok hoved), bøj med en tang en lille vinkel, så det bliver som et "L", hvor den bøjede del skal være så kort, at den går ind i hullet. Så kan du mærke bagsiden af pladen, nippe fat i ståltråden lige ved væggen og lirke ståltråden ud igen, så kan du se, hvor tyk væggen var.

Du kan jo også prøve at bore med en lille boremaskine. Er det gipsplader, er det helt blødt, knap nogen modstand overhovedet, en god centimeter. Så er man ude i tomrum. Du ser, hvad der kommer ud som spåner fra boret. Er det kun hvidt pulver, er det gips, bliver det savsmuld, er der en slags træ indenfor. Sandsynligvis har du kun gipsplader, så du skal bruge en form for gipsankre.

Eftersom det er pluggat siden tidligere og at disse har begyndt at slippe så ville i hvert fald jeg tro at det er gips. 10mm gips var almindeligt da.

Det bedste for at få ordentlig fastgørelse er at, hvis placeringen stemmer, skrue i en regel. Der sidder en regel, fra gulv til loft, på begge sider af vinduet.

Særligt som der sidder rullegardiner i konsollerne også. Disse trækkes der jo i ganske ofte og derfor vil plastplugger slippe ud af gipsen med tiden.

it-snubben sagde:
Det bedste for at få ordentlig fastgørelse er at, hvis placeringen stemmer, skrue i en reglar. Der sidder en reglar, fra gulv til loft, på begge sider af vinduet.
Det kan du ikke tage for givet.

Ok. Jeg må vel ændre til "...sitter ofte en regel...".

Det kan også være en letbetonvæg (findes i nogle 70'er huse). Det kan være lidt svært at afgøre, om letbetonen er hvid, men en letbetonvæg er jo "massiv", så hvis du ikke bemærker et hulrum, når du borer, er det sandsynligvis en sådan.
I øvrigt kan det være tricky at plugge i visse letbetonvægge...

Larsa sagde:
Det kan også være en letbetonvæg (findes i nogle 70'er huse). Det kan være lidt svært at afgøre, om letbetonen er hvid, men en letbetonvæg er jo "massiv", så hvis du ikke mærker et hulrum, når du borer, er det sandsynligvis en sådan.
I øvrigt kan det være tricky at plugge i visse letbetonvægge...
Jeg har letbetonvægge, og det kan være lidt mere besværligt. Væggen griber ikke ordentligt fat om pluggen, så nogle gange kan pluggen dreje med skruen, når man skal skrue den i. Et tip er at bore hullet lidt mindre end det, der er specificeret.

En anden måde at bedømme, hvad det er for en væg, er jo også at fx fjerne en foder rundt om vinduet. Så kan man jo eventuelt se væggen i tværsnit i spalten mellem karm og væg.

A
Hvordan som helst, skal du eller det er smart at sætte vægbeslag. Så skal du bare fastgøre selve beslagene i væggen, så er det bare at skubbe i rullegardinsbeslagene og dobbeltholderne og undgår dermed at lave flere huller. Glem ikke at plugge og at have for langt mellem fastgørelsespunkterne bare.

Ja, beslag bruger jeg. Brugte fejlagtigt ordet konsol. :D
De er sådan, at man kan fastgøre både rullegardin og gardinstang i dem. Jeg skal skrue 3 sådanne beslag i væggen fast.

Jeg vil takke så hjerteligt for alle de smarte svar, jeg har fået. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.