Ved ikke om jeg er på den rigtige del af forumet, men er det helt skævt.. flyt gerne min tråd :)

Uanset!
Har en "naturstensvæg" (dvs. runde sten lagt oven på hinanden), som vi har overvejet at prøve at pudse tilstrækkelig glat for at sætte fliser på. Men hvordan gør man det i praksis?

Når man ser på væggen, ser man, at den "gruber" sig her og der i konstruktionen.. så nogle steder skal man nok pudse 10 + cm, hvis man skal få det nogenlunde glat. (mens det andre steder er nok med 2-3 cm).

Er det overhovedet værd? Hvor lang tid kan det tage? hvor mange lag har man brug for? hvor mange lag KAN man lave?
Måske bedre at mure en hm 9 cm tyk lecablokvæg foran og pudse? (eller noget helt andet?)

Ser frem til nogle tanker om sagen..
Med venlig hilsen, Sandra

C
10 cm er absolut intet problem. Man må lægge på i omgange, hvor det er tykt, og det kan jo gå med meget mørtel. Et tip kan være at tage hjem sand og blande eget mørtel, så kommer man billigt udenom.

Det bedste er måske at støbe i en form for at få det lige? Sæt op og vej ind stabile lodrette støtte. Så saver I til stykker af råspont eller lignende, som du stabler op alt efterhånden som du fylder på med beton.

• Synes
Joehau og 2 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jeg er enig i, at det ikke er noget problem at pudse tykt. Du laver en tretrinspudsning. Først grunder du væggen med en grundingsmørtel (i princippet en grød af murcement, sand og vand). På den tynde grundlagte overflade binder grovpudsen sig godt fast. Det er en mørtel med en grovere ballast. Dette udglattes (du kaster det på), så væggen bliver mere jævn. Hvis der er behov for tykke lag, kan man påføre grovpudset i omgange. Til sidst påfører du en overfladepuds med finere ballast (fin sand), som glattes.

Som amatør oplever jeg, at det svære er at få pudsede vægge helt lodrette og lige. Det kræver en del opsat lægt og lodning/måling for at opnå det. Så bruger man mere mørtel, end man først tror.

• Synes
Snigla
  • Laddar…
Det går men det er svært (som amatør) at få det vandret (og lodret) så jeg ville gøre som @useless foreslår og bygge en "form". Med formplyfa på 60 cm bredde og nogle regler er det hurtigt og enkelt at støbe op lige og flot. Skru en liste eller høvlet type 15x69 som "kant" for at stille næste formplyfa på højden. Øverst oppe ved taget vil der være nogle cm. som I ikke kan fylde så det må man pudse efter man har fjernet formen.

• Synes
Snigla
  • Laddar…
Takker for alle inputs og tanker (y)

Vi havde ikke planlagt at gøre det selv, men derimod hyre nogen, der har snitsen inde... hvis man nu finder nogen (håndværkere er ikke lette at få fat i).

Var mest nysgerrig på, om det fungerede at pudse så tykt lag, og hvordan man ligesom gjorde det i stedet. Alle taler altid om, at det skal være et tyndt lag, og at det sprækker let, hvis det er tykt osv.

Havde ikke reflekteret tidligere over, hvor stor forskel der var på vores væg... (hvor "buklet" den var) :oops:

anders07 anders07 sagde:
Det går men det är svårt (som amatör) at få det vandret (og lodret) så jeg ville gøre som @useless foreslår og bygge en "form". Med formefiner på 60 cm bredde og nogle reglar er det hurtigt og enkelt at støbe op lige og pænt. Skru en liste eller høvlet typ 15x69 som "kant" for at sætte den næste formefiner på højden. Langs oppe ved loftet vil der blive nogle cm, som I ikke kan fylde, så det må man pudse i efter man har fjernet formen.
Så havde vi planlagt at gøre ved vores trappe.. en halv væg af natursten, med en støttebjælke midt i vejen.
Tænkte ikke på at man selvfølgelig kunne gøre det samme på en hel væg :oops::thinking::)

Men man skal måske tage etaper da? skal nok blive ganske tungt?
(meget masse, lang væg.. i forskellige højder/vinduer)

Løsningen blev .. interessant!
De havde mange diskussioner om, hvordan de skulle gøre (inden de skulle shoppe material). Chefen og dennes ansatte var tilsyneladende ikke helt enige i spørgsmålet til sidst... så det blev ikke helt som vi talte om fra starten! (men jeg er fleksibel)

De ansatte benyttede lejligheden til at ændre det, da chefen var væk!

Rå husmur under konstruktion med ujævn pudsning, lecablokke og udsatte rør i nederste hjørne af væggen. Muren er under renovering.

For mig spillede det ikke så stor en rolle, så jeg blandede mig ikke i det hele.
Men ja, det var en interessant løsning :)

Lige nu står det til tørre, men under lecablokkene skal det pudses ud.. og oven på lecablokkene tror jeg, at de skal fortsætte med at mure op! Som jeg nævnte tidligere i tråden, var der store forskelle på væggen...

Måske ses det ikke direkte, men de har pudset to gange før desuden (første omgang var jo kun at fylde mellem alle stenene, det som de havde slået væk før). Det tager lidt tid, når det skal tørre imellem omgangene...

Jeg tror, det bliver godt til sidst, selvom de gjorde det på en helt anden måde end "vi" talte om :)

• Synes
Gabsson
  • Laddar…
Låner lidt. Jeg begyndte at pudse mine lecablokke til drivhus i går, først bare med Murningsbruk A (Finja). Kan man på nogle steder lægge lidt mere på nu bagefter, hvis man har sparet på nogle steder?

L Limesmak sagde:
Låner lidt. Jeg begyndte at pudse mine leca-blokke til drivhus i går, først bare med Murermørtel A (Finja). Kan man på nogle steder lægge lidt mere på nu bagefter, hvis man har været lidt nærig et sted?
Ja.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.