Hej,

Jeg har kældervægge i ren beton. To vægge er yderst ujævne og hælder meget, da de er dårligt støbt fra begyndelsen, dog stenhård beton i god stand.

Jeg vil gerne have væggene lige og helt glatte. Det betyder, at jeg skulle lægge op til 5 cm mørtel på et areal af sikkert 80m2.

-Kan man pudse så tykt, eller bør jeg bruge noget andet?

-Hvordan skal jeg gøre for at få det lige, i niveau og lignende? Er det at tage det i etaper med pudsebræt og følge efter den?

Har samme problem og samme overvejelse!

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Går nok men skal sandsynligvis sætte net. Men bør vel material leverandøren have styr på

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Så tykke pudslag behøver armeres. Arbejdsmetoden er afgørende. Du skal arbejde med midlertidige trækbaner. Eventuelt kan du bruge udfyldningsmateriale på visse dele.

Spørgsmålet er, hvad en lodret væg er værd i tid og penge? Det er sikkert lettere at mure en ny væg indenfor med 75 mm lecablokke og pudse den.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Så tykke pudslag skal forstærkes. Arbejdsmetoden er afgørende. Du skal arbejde med midlertidige trækregler. Eventuelt kan du bruge fyldmateriale på visse områder.

Spørgsmålet er, hvad en lodret væg er værd i tid og penge? Det er sikkert lettere at mure en ny væg på indersiden med 75 mm lecablokke og pudse den.
Hej,

Hvis man murer en ny mur på indersiden 75 mm, kan man så fylde op med finbeton eller grovbeton mellem disse to vægge, så man får en stum konstruktion, hvor man kan ophænge tunge genstande?

Lad os sige, at man støber nogle omgange, derefter fylder man op bagved, støber nogle omgange igen, fylder op bagved.

Nogle ulemper ved at gøre det på den måde?

Det tror jeg bliver besværligt, tidskrævende og unødvendigt. En 75 mm lecamur kan tåle en del, især hvis du armerer skiftene.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det tror jag blir besvärligt, tidsödande och onödigt. En 75 mm lecamur tål rätt mycket, särskilt om du armerar skifter.
Mine kælderydervægge er helt uisolerede også, 30cm ren grovbeton. Dårligt :confused:

Så kunne du jo placere formskåret frigolit mellem betonen og den nye lecamur. Selv lidt isolering har effekt i den situation.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Då skulle du ju kunna placere formskåret frigolit mellem betonen og ny lecamur. Selv lidt isolering har effekt i den situation.
Ja, bare for at bryde kuldebroen, ikke? Det føles som om det ville gøre en stor forskel, ren beton har vel en U-værdi på 1.5 - 1.8

Hvis man isolerer så lidt, så er det måske endda ok at "isolere" på indersiden, ikke?

Der findes næsten intet, der leder kulde lige så godt som beton. Man vil helst isolere på ydersiden for at stoppe kondens i væggen. Det går godt på indersiden med et materiale, der tåler fugt, f.eks. frigolit.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Findes næsten intet, der leder kulde lige så godt som beton. Man vil helst isolere på ydersiden for at stoppe kondens i væggen. Det går godt på indersiden med et materiale, der tåler fugt, f.eks. frigolit.
Interessant dette.

Huset er fra 1945 falurødt med hvide hjørner. Vil nok isolere facaden og flytte vinduerne ud.

Det vil i så fald muliggøre isolering af kældermuren på ydersiden. 10-15cm samt 20cm under jord.

Det lyder vel godt?

Så har du sandsynligvis en planke-stamme, ca. 3 tommer tyk, hvilket svarer til 25 mm mineraluld fra et isoleringsperspektiv. En udvendig isolering forbedrer ydervæggens varmeforsinkende effekt, hvilket også sparer energi. Der er dog ingen grund til at overdrive mængden af isolering, max 100 mm. Flytte vinduerne ud er en selvfølge.

Det allerbedste er, at kældervæggen bliver isoleret hele vejen, men det er naturligvis forbundet med betydeligt mere arbejde.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Tak,

Jeg har isoleret på indersiden 45+45 (træfiberskiver) og en dampspærre mellem disse skiver.

Ja, 10 cm på ydersiden vil nok gøre en stor forskel.

Loftet havde 15 cm hvid slagg, nu ligger der i stedet 25 cm træfiberskiver.

Alt vi gør, gør en stor forskel sammenlignet med før.

Jep, plankestruktur med luftspalte på indersiden.

Panel, tjære papir, 3 tommer, luftspalte, 1 tomme, 45 mm træfiber, dampspærre Isover Vario, 45 mm træfiber, 23 mm endenot, gips

Det virker rigtig godt, men isoleringen gør størst nytte på ydersiden, da du har den tunge plankestamme.

• Synes
spaxx
  • Laddar…
Ja det burde blive godt træghed i dette. Bunkring eller hvad det kaldes. God udjævning af temperatur over døgnet.

Det er sjovt at renovere med omtanke for det gamle hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.