Længst inde i min asfalterede garage tænkte jeg at bygge et hobbyrum på ca. 3x3,5m. Der er kun almindeligt grus under asfalten, som nemt kan fjernes med en spade. Planen er at bygge en adskillende væg og støbe et enkelt isoleret gulv.

Tænk cellplast 5cm og en plade af beton. Er 5cm beton med armering nok?

Det kan man vel blande selv, hvis man har en blander?

Hvorfor beton?
Synes det ville være nemmere med nogle sømregler med celleplast imellem, og derefter et enkelt, rustikt trægulv.
Pænt, og komfortabelt at stå og gå på.
Men det afhænger vel måske også af, hvad du har for en hobby...

Slibning af ægværktøj i alle dets former, værktøjsrenovering, lidt småsysler med tændstål mm.

Jeg tænker mig, at der er risiko for fugt nedefra, hvis man bruger træregler? Der sprøjter også en del vand fra kølingen, når man sliber. Det sker, at man vælter en spand vand også.

Har en båndsliber 2000x50mm, polermaskine, Tormek, søjleboremaskine, tallerkensliber. Men alt er jo afbalanceret, så det vibrerer ikke særligt meget.

Jeg lader nogen med forstand svare på tykkelsen, men spontant føles det tyndt. Jeg ville nok have støbt 10 cm. Kan du ikke grave lidt ud - hvad er under?

Til støbning - 1 m2 1 dm ned giver 100 liter, eller 1 kbm beton til 10m2. Jeg anbefaler, at du lejer en tvangsblander, 80 eller 100l. Utroligt praktiske at arbejde med og hurtige (5min). Køb støbegrus, så har du sand/grus allerede blandet.

• Synes
Chrissofsweden
  • Laddar…
7 cm er vel en slags minimumsmål med traditionel armering. Især når du har tænkt dig at blande betonen selv. Det betaler sig at leje udstyr, både tombola og vibrator.

• Synes
Chrissofsweden
  • Laddar…
Der vil ikke være nogen vægte eller særlige belastninger på gulvet. Rummet bliver 12-15 kvm og bruges som et teknisk lille værksted :)

Men 7 cm er et konkret svar jeg takker for :)

elpaco elpaco sagde:
Jeg lader nogen med styr på det svare på tykkelsen, men spontant føles det tyndt. Jeg ville nok have støbt 10 cm. Kan du ikke grave lidt ud - hvad er under?

Til støbning - 1 m2 1 dm ned giver 100 liter, eller 1 kbm beton til 10m2. Jeg anbefaler, at du lejer en tvangsblander, 80 eller 100l. Utroligt nemme at have at gøre med, og hurtige (5min). Køb støbegrus så har du sand/grus allerede blandet.
Virkelig godt tip at leje en mørtelblander. Cirka 900 kr med moms for to dage vil lette en hel del. Efterhånden bliver man fristet til også at lave kælderen om :crysmile:

Jeg havde været mere fristet til at hælde et par cm flydespartel ovenpå asfalten, hvad kunne gå galt? et par finere revner havde jeg kunnet leve med i et hobbyrum.

Peter2400 Peter2400 sagde:
Jeg ville have været mere tilbøjelig til at hælde et par cm flydespartel ovenpå asfalten, hvad kunne gå galt? Et par finere revner kunne jeg leve med i et hobbyrum.
Asfalten slutter 1,3m fra væggen, hvor rummet skal bygges :sweat:

• Synes
Peter2400
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.