Jeg er i gang med at ordne lidt i mit lille køkken i et hus fra slutningen af 1700-tallet. Der har været en gammel bageovn i huset, men som i mange år har været fyldt med sten/mørtel, dvs. ubrugelig. Mit ønske nu er at tage lidt plads fra den gamle gigantiske skorsten for at få et lidt mere praktisk køkken.
Det man ser på "før-billedet" hvor jernkomfuret og den lille kogeplade er, går skorstenen direkte over dette. Dvs. skorstenen har 2 af 4 sider der går ned til jorden, det sidste hjørne er erstattet med en jernstang. Nu har jeg revet dette ned og vil bygge det op igen som det var før, men med plads til en rigtig kogeplade og ovn ved siden af jernkomfuret.
Det jeg overvejer er, om man kan løfte op den kasse der er i dag for at få lidt mere plads ved madlavningen. Tror I man kan forankre dette i etageadskillelsen, og at det kan holde den evt. belastning der kommer, det er altså 2 af 4 sider, kan man sige, og som tidligere har været en jernstang. Kan denne vægt hvile på bjælkerne, tror I? Hvis man bygger en slags stålbjælkekonstruktion eller lignende og så lader det hvile på tagbjælkerne. Selvfølgelig skal jeg have en fagperson til at gøre det, men tænkte mest at smide ideen herud og høre, hvad I siger til tanken.
Du kan regne med, at tegl og mørtel har en volumenvægt på 1,8 kg/dm3. Derefter er det "bare" at beregne, hvor stort et volumen skorstenen oven over den fjernede stiver har i dm3 og multiplicere med 1,8. Natursten, hvis det forekommer, har en volumenvægt på 2,7 kg/dm3. Derefter gælder det om at vurdere, hvor stor en del af skorstenens vægt hviler på stiver, men hvis man regner med en fjerdedel, har man nok ikke underdimensioneret, forudsat at skorstenen er symmetrisk opbygget. Jeg ville nok overveje dette problem, før jeg fjernede stiver. Det er ikke helt risikofrit at rode med så gamle murkonstruktioner.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.