S
Hvor stort spændvidde på en tagstol af typen "rammeværk" kan man have på et værksted, hvis man vil have en lejlighed på loftsplan? Jeg vil ikke have nogen bærende indervægge eller limtræsdragere, der optager plads i værkstedet under lejligheden.

Jeg vil gerne bygge værkstedet 7,3x12m.
Ville denne tagstol fungere uden støtte af bærende indervæg?
http://www.lundqvisttakstolar.se/sites/default/files/7245-38.pdf

Er det ikke bedst at tjekke med Lundqvist som har lavet konstruktionen, de kan jo sådan noget?

S
De svarer ikke på e-mail. Tænkte mest at høre, om nogen ved, om det overhovedet går.

Mikael_L
Skal du have boligplads ovenpå og kun bruge konstruktionsklassificerede reglar (dvs maks 45x220 C30), bør du kunne klare op mod 5 meters spændvidde, hvis du har skunkvægge uden last som skitsen i din PDF.
4-4,5 meters spændvidde burde i hvert fald ikke være et problem.

Over 5 meters spændvidde skal du begynde at forberede dig på at have bærende væg i etagen nedenunder, og så bliver det pludselig ret nemt at nå 8 meters spændvidde.

S
At have hjertevæg i et værksted føles som at vaske op i toilettet. Føles som om jeg trods alt må rode med limtræsbjælker og søjler i værkstedet for at lykkes med en overetage. :(

Mikael_L
Alternativer for at få mere spændvidde er f.eks.
støbt og velarmeret betonloft.
lave et mellemloft ud af kraftige limtræsbjælker, lad os sige et sted omkring 90x405 90x450, så burde det kunne klare spændvidde på omkring 7 meter. OBS dette var en ren mellem-tommelfinger og pegefinger-estimat. Det skal naturligvis beregnes ordentligt. Det ville være rigtig fint, hvis du klarede dig med dimensionen 66x315, men jeg tvivler.

Husk at det skal blive til to forskellige brandceller, så egenvægten på bjælkelaget bliver desuden højere p.g.a. brandsikrende gips osv.

Udover limtræ så findes alternativerne kerto-bjælke og letbjælke (masonite beams), men de vil sandsynligvis ikke blive nogen kæmpe forskel i dimension sammenlignet med limtræ. Men bør alligevel undersøges med hensyn til dimension og pris, så man vælger det bedste alternativ.

Så findes der muligvis en en smule esoterisk løsning til, en "hjertemur" på overetagen i stedet. Dvs mellemloftet hænger med en støtte i midten fra spærrets ryggrad i stedet. Jeg antager, at man dimensionerer og fremstiller spær med denne lodrette bærende stav mellem ryg og underramme direkte.
Hvis du kan lave en grundplan på overetagen også med en sådan væg, kan det være værd at undersøge.

S
Lige nu hælder det mod denne løsning med delvis hjertevægg og delvis limtræsbjælke.
Hvad tror I?

• Plantegning viser bygningslayout med delvis hjertemur og limtræsbjælke, inkluderer mål og ruminddeling.
P
jeg byggede 7.2x13. Godt nok ikke rammeværk men bare cc120. Snesone 1.5
Der findes en halvgammel bog, der hedder tagstolsbogen, som kommer med et Windows-program, model ældre, hvor man selv kan beregne tagstole.
Jeg gjorde det, men stolede ikke helt på mig selv, da man ikke arbejder med det. Så jeg hyrede en ingeniør, men han fik præcis den samme tagstol som jeg, dog havde han 2 meters samlingsbrædder, mens jeg brugte lidt ekstra tid og undgik samlingen.

• Synes
hurk og 1 anden
  • Laddar…
Man bør jo kunne have en bærende indervæg på ovenpå-våningen for i lejligheden behøves vel ikke større bredde end 4 meter.

Stålbalk er en fin opfindelse ellers! :) (den grønne bjælke på skitsen.

Det er ikke altid hjertemure går til første sal.
Mit hus er en 1½-etagers hvor spær "A" spænder 8,40 m

Det er for at få mindre nedbøjning i bjælkelaget, at man "behøver" hjärtväggen.

Har værksted i en gammel lade og har en konstruktion omtrent som TS ønsker.

Hævede mellemgulvet og satte limtræ 63x 495 mm med en spændvidde på 8 meter. Det er beregnet til 270 kg / m2, hvilket er en mellemting mellem industri og bolig.

CC 1100 (væggens stolper stod med den afstand)

Ovenpå mellemgulvet står der støtter til højbenet, og der er en hanebjælke ret langt oppe.

Kunne have så slankt som 63 mm da taget og gulvet holder orden på bjælkerne (risiko for at det vælter).

Fik et forslag på tykkere men lavere limtræ også, men dyrere.

Protte

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.