30,986 læst ·
14 svar
31k læst
14 svar
Hvor stor er risikoen for at bore i vandrør
Som overskriften lyder, er der nogen risiko for, at man vil komme til at ramme en vandledning, hvis man borer og pløjer for nogle hylder på vægge samt i loftet i en almindelig lejlighed i en etageejendom bygget i 60'erne.
Jeg har hørt lidt forskelligt om dette, en bekendt mener, at det nærmest er umuligt, fordi boret vil glide af rørene på grund af formen. Andre mener det modsatte, at det er en højst reel risiko, og at man skal bore med forsigtighed og helst så lidt som muligt.
Hvordan forholder det sig egentlig, det ville være interessant at få svar, så man kan slippe borreangsten.
Jeg har hørt lidt forskelligt om dette, en bekendt mener, at det nærmest er umuligt, fordi boret vil glide af rørene på grund af formen. Andre mener det modsatte, at det er en højst reel risiko, og at man skal bore med forsigtighed og helst så lidt som muligt.
Hvordan forholder det sig egentlig, det ville være interessant at få svar, så man kan slippe borreangsten.
Hvis du nu skulle støde på et vandrør i væggen (eller gulvet), er det meget sandsynligt, at du borer igennem røret og får en ordentlig bruser med i købet.
Jeg har ikke gjort det selv, men jeg har flere naboer, der har været ude for dette, når de har boret i både vægge og gulve, uden at finde rørene først.
Jeg har ikke gjort det selv, men jeg har flere naboer, der har været ude for dette, når de har boret i både vægge og gulve, uden at finde rørene først.
I en lejlighed går stammer og rør lodret i hele huset, afhænger lidt af hvordan køkken og badeværelse ligger i forhold til hinanden, samt varmerørene, lejligheder plejer at være spejlvendte mod hinanden. Det kan være sådan at alle rør i køkkenet går i væggen direkte bag køkkenvasken lige igennem huset, og alt i badeværelse/toilet i en niche i en badeværelsesvæg på samme måde. Det man skal se er hvordan varmerørene går, kommer de op fra gulvene, så er der ingen rør i de vægge og går frem til en stamme. Hvad er det du skal sætte op og hvor i lejligheden, du skal vel ikke hænge en bil der med herejösses expandér.
Okay, jeg forstår, handler om en gardinstang i loftet og nogle hyldeknægte dvs rødtplugs størrelse, så det handler jo om ca. 5-6 cm i dybde. Findes der nogen standard for, hvor dybt varmerør ligger? Tænker først og fremmest på, at gardinstangen sidder samme sted som radiatoren hos naboen ovenpå.
Er nok ingen fare, at du rammer et rør i loftet. Stammer går som regel i væggene lige op mellem etagerne og ligger tættere på hans gulv end dit loft, selvom de går i hans gulv. Hyldeknægte på en væg et eller andet sted er heller ingen fare, det eneste du skal tænke på, er om der sidder en afbryder eller stikkontakt under, hvor du skal bore. De kan gå lige op til loftet, så hold dig ca. 20 cm fra linjen op.
Betondæk i 60'er-huse er ofte ca. 16-20 cm tykke afhængig af spændvidde og konstruktørens filosofi.
Varmerør som støbes ind i dæk ligger ofte(st) på ca. 5 cm dybde fra øvre overflade målt, så risikoen for at du borer op til naboens varmerør er ganske lille, betydeligt mindre end hvis du borer oppefra og ned …
Varmerør som støbes ind i dæk ligger ofte(st) på ca. 5 cm dybde fra øvre overflade målt, så risikoen for at du borer op til naboens varmerør er ganske lille, betydeligt mindre end hvis du borer oppefra og ned …
Køb en metal/el/regeldetektor. Det gjorde jeg EFTER at jeg borede hul i en vandledning. Siden da har jeg aldrig haft problemer. (Derimod vil fremtidens renoverere få problemer, for de vil nok ikke fungere på PEX...)
Men for at opsummere, ved normalt boring og sund fornuft burde det ikke være nogen større fare helt enkelt
Desværre findes der jo Murphys lov som skaber problemer. Da jeg borede hul på vandledningen, vidste jeg hvor de vertikale stammer gik, og antog (dumt nok) at rørene derfra og til bruseblanderen gik vinkelret på en eller anden måde. Ikke da, de gik diagonalt! Da vagtblikkenslageren kom for at lodde hullet sammen, sagde han trøstende: "Du, dér ville jeg også have boret".S Snabelhund sagde:
du spørger efter risiko, hvilket for mig er sandsynlighed*konsekvens (R=P*K)
sandsynligheden er ikke så stor, som sagt ovenfor - vandstammer går ofte vertikalt med relativt lige udstik (@b8q må nok være undtagelsen, der bekræfter reglen) så specielt i loftet torde det være lav slh - i så fald mere sandsynligt, at du rammer et elrør
Konsekvensen derimod - den kan være ret stor, specielt hvis du ikke har gjort din due diligence og fundet ud af, hvor afspærringsventiler for din stamme findes, så dette foreslår jeg, selvom du borer på relativt "sikre" steder.
/U
sandsynligheden er ikke så stor, som sagt ovenfor - vandstammer går ofte vertikalt med relativt lige udstik (@b8q må nok være undtagelsen, der bekræfter reglen) så specielt i loftet torde det være lav slh - i så fald mere sandsynligt, at du rammer et elrør
Konsekvensen derimod - den kan være ret stor, specielt hvis du ikke har gjort din due diligence og fundet ud af, hvor afspærringsventiler for din stamme findes, så dette foreslår jeg, selvom du borer på relativt "sikre" steder.
/U
Klik her for at svare