T
Er i gang med at bygge et Attefallshus. Lige nu er skelettet præcis færdigt. Alt føles solidt, men det føles alligevel som om jeg bør have spjældene, der holder væggene oppe, lidt længere tid. Efter hvilket trin følte I jer tilstrækkeligt sikre til at fjerne dem?
Byggeri af Attefallshus med færdig træstamme og støttespjæl. Tagkonstruktionen er delvist færdig, omgivet af skov.

Så undrer jeg mig lidt over spærstykkerne. De har dimensionen 45x220. De ligger cc 60 og der er ca. 4,2 m mellem bagvæg og forvæg. Ifølge beskrivelsen skal de ikke understøttes på anden måde.
Er bare lidt bekymret for vægten af tagstenene. Kan de klare det, eller ville I have understøttet det på en anden måde?

Jeg ser ingen stående hammarband på dit billede, det havde jeg ønsket, hvis ikke alle tagbjælker havde en stående væggregel under sig
2x10" på 4,2m med 0,6m cc holder sikkert for tagsten.
Det bliver mere stabilt, når du lægter taget og sætter plader eller sømregel på væggene. Hvis du vil have ekstra stabilitet, sætter du først hulbånd diagonalt på de flader, du vil afstive.

Med skiver på væggenes inderside bliver byggeriet stabilt. Du skal selvfølgelig have en regelkonstruktion i den øvre trekant på gavlene. Spændvidden for tagbjælkerne er i længste lag for den dimension, hvis du skal have isolering i ydertagen. Jeg ville have foreslået c/c 400 mm. Du kan øge tagets stivhed nu ved at skrue-lime skiver på over- eller undersiden.

• Synes
Dortmunder DAB
  • Laddar…
T
Jeg har kun forstærket med stående hammarbånd over området, hvor vinduer og døre skal være. Reglarne sidder mere eller mindre i højde med hver spær.

Jeg skal supplere med reglar i trekanterne.

Hvorfor ikke et stående hammarband, det fordeler lasten fint.

T
Fordi det ikke blev det, og nu orker jeg ikke gøre det om :)

Hvis du ikke magter at felle inn en stående planke som hammarband, kan du vælge modellen med at have hammarbandet udenpå væggreglarne, betydeligt mindre arbejde og det kan også skrues op på dette tidspunkt. Styrker og stabiliserer stommen.
Kompletterer du vægge og tag med ordentligt spændte diagonale hulbånd, vil du få huset stabilt uden at bruge dyre skivmtrl.

• Synes
Tovin
  • Laddar…
T
Jeg havde tænkt mig at beklæde indersiden af huset med OSB samt gips. Tror du, det bliver nødvendigt med stående hammerbånd og diagonale hulbånd alligevel?

T Ejmelie sagde:
Jeg havde tænkt mig at beklæde indersiden af huset med OSB samt gips. Tror du, det bliver nødvendigt med stående hammerbånd og diagonale hulbånd alligevel?
Nej.
Jeg vil have en ramme stabil, inden jeg vindtætter den, da er hulbånd den enkleste og billigste løsning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.