Ny på forumet her, så forhåber jeg, at jeg befinder mig i den rette del.
Jeg er i færd med at sætte en ny skillevæg op hjemme i lejligheden. Den skal tilsluttes en eksisterende letbetonvæg, som er 95 mm tyk.
Jeg tænker 45x70 reglar og gips. Spørgsmålet er så, hvordan man gør med OSB/plywood for at væggen ikke skal bygge mere end 95 mm. Min idé var at sætte den "invendigt" mellem reglarne på fx 45x45 reglar, som fastgøres i 45x70 regelen. Se vedhæftet horisontalsnit. Det føles egentlig som en lidt underlig løsning.
Nogen der har erfaring med den løsning? Hvor meget plads behøver en elektriker til dåser osv.? Er 45 mm nok? Findes der en anden mere almindelig/bedre løsning? Bedre at sætte både osb/gips på 45x45-reglarne? Væghøjden er 2,70.
Hej,
Jeg har sat 45 metalregler og så osb og gips forskudt. Det blev stabilt og godt, og det er rigeligt for at få plads til dåser og slanger til elektriciteten.
Jeg valgte 45 metal, fordi det oftest er mere lige end 45 træ.
Det tog dog længere tid for mig at reglere i metal end træ, men alt tager længere tid, når man gør noget første gang.
Hej,
Jeg har sat 45 metalreglar og derefter OSB og gips omlott. Det blev stabilt og godt, og det er rigeligt til at få plads til doser og slanger til elen.
Jeg valgte 45 metal, fordi det ofte er mere lige end 45 træ.
Det tog dog længere tid for mig at lave reglar i metal end i træ, men det tager altid længere tid, når man gør noget for første gang.
Tak for svaret! Det er absolut en mulighed. Ikke meget erfaring med metalreglar, men som du siger, det tager jo kun lidt længere tid første gang. Min bekymring med at sætte 45 træreglar var, at det ville blive lidt "slapt". Er stålreglar meget stivere?
Osb er 11mm så at montere mellem reglarne bliver noget besværligt. Jeg har en gang bygget med 45-reglar, en væg som der skulle hænges et køkken i.....det var mao rigtig vigtigt at den var stabil.
Løsningen er at lime pladerne. Lime osb på reglarne og lime gips på osb. Og skrue som vanligt. Det bliver utroligt stift.
Det går hurtigere at bygge med pladestolper og roder mindre inde i en lejlighed, med en god pladesaks og en stuknittang så går det meget let. Der findes også teleskopstolper som du ikke engang behøver at skære til i længden.
Jeg siger som de andre, byg direkte med 45-regler.
Noget, der gør stor forskel for stabiliteten, er at sætte tværslå mellem reglerne. Sæt altså to stykker liggende stubber mellem hver regel, så væggen danner et gitter. Det gør en enorm forskel i forhold til kun at have enkelte stående regler. Hvis man vil gøre det lidt ekstra, kan man sætte reglerne på cc45 og bruge 90-plader. Så bliver det lidt mere stabilt end når man kører cc 60.
Jeg har selv bygget en væg med 45-regler på cc60 og OSB og gips på hver side. Der er ingen mærkbar forskel i stabilitet mellem den og de andre vægge i huset.
Vil man absolut bruge pladeprofiler kan man jo lime plader også på disse, men jeg tror det bliver mere stabilt, hvis man bruger træ. 45mm plade er ret spinkel.
Tak for alle svar! Havde allerede købt et par stykker 45x70 regler, så jeg satte dem på pladen, som flere skrev. Rigtig god idé at lime mellem OSB og gips, det ser ud til at have givet en rigtig god sammenkobling, hvilket har gjort væggen virkelig stiv. Jeg brugte også 900 plader (fordi det var nemmere at transportere) og regler på cc450. Væggen føles rigtig god!
Ikke lavet den anden side af væggen endnu (elektrikeren skal først komme og sætte dåser og rør ind), men inden da vil jeg lægge et isoleringslag ind.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.