Hej,

vi er lige nu i gang med at gøre OSB pladerne færdige i det nye byggeri (endelig) og begynder nu at overveje næste skridt - gipslaget.

Hvis jeg husker rigtigt, skal gipspladerne samles over vinduer + døre for at undgå sådanne revner langs samlingerne.

Men nu, hvis vi allerede har gjort det med OSB pladerne, behøver vi virkelig gøre det samme med gipsen også? Eller kan vi sætte en gipsplade på hver side af vinduet / døren og så bruge et separat stykke, der dækker hele ovenfor og/eller nedenfor?

Under alle omstændigheder har jeg forstået, at samlingerne IKKE skal være det samme sted...

Tak på forhånd

Ikke skal du sætte skarver på samme sted, forskyd skarverne mindst 10-20 cm

Nej, det forstår jeg. Spørgsmålet var, om man kan sætte gipsen, som man vil, hvis man har været omhyggelig med pladesamlingerne på OSB-laget.

F.eks. at jeg sætter en hel gipsskive på den ene side af vinduet, en anden på den anden side og så et passende stort stykke ovenover og et andet nedenunder. Bliver mindre spild da.

Talte med en ven i går, og han mente, at dette går rigtig godt.

Med overlappende samlinger, da ...

Man kan gøre sådan, ifølge gyproc så skal man i så fald tage pladebånd som man skruer fast begge pladers c 200 så skal pladerne bevæge sig med hinanden uden at samlingerne sprækker. Osb burde fungere lige så godt synes jeg. Der findes ingen branchegodkendelse for det, men det går nok fint, skruv bare tæt nok.

Når vi taler om ingenting, har du en sprække mellem hver Osb plade?

Det skal være (hvis jeg husker rigtigt) 3 mm sprække mellem OSB-pladerne for at tillade, at de bevæger sig!

Mikael_L
Næ stop og belæg her nu ...

Man skarver ikke gipspladen over den lodrette vindues- eller dørkarmen. Læs valgfri montageanvisning fra en eller anden gipspladeproducent. (Gyproc, knauf-danogips, norgips m.fl).

Jeg har sat OSB næsten hvorsomhelst. 1-3mm sprække mellem pladerne for at give mulighed for fugtbevægelse. Men fortrinsvis en hel plade mod hjørnerne, så jeg derefter kan begynde med kantskåret halv gipsplade.

Så har jeg tre regler for gipsen. Begynd med skåret kant i hjørner (som derefter akrylfuges inden tapet/maling) Overlappende samlinger mellem OSB og gips, overlap mindst 5-6 cm, men helst mere. Ingen gipspladesamlinger i plan med den lodrette del af vindues- og dørkarme.

Thats it.

OSB skrues med 32mm spånpladeskrue (med forsænkende hoved). Gips skruer jeg med 32mm gipsskrue i OSB'en. (men nogle gange har jeg brugt nogle 41mm skruer, hvor der er regel bagved, helt unødvendigt, men det føles godt.)

skiverne skal overlappe mere end et par cm, 20-30cm og man bør nok fastgøre gipspladerne i reglerne. Angående samling ved døråbning se billedet fra giproc montering håndbog.

• Diagram af gipssamling ved en døråbning med angivne mål og skruemønstre ifølge Gyprocs montagehåndbog.
Mikael_L
Men placér samlingen et sted lige over døråbningen i stedet, så undgår man jo stålbåndene.

• Synes
Annanikl01
  • Laddar…
Absolut. Men sandsynligvis burde osb fungere på samme måde som stålbåndet.

Mikael_L
Måske det.
Men selv turde jeg ikke tage chancen på det.
Jeg fulgte gipstilvirkernes instruktioner.

Så er OSB-en dyrere end gipsen, så vil man få maksimalt ud af materialet, så er det OSB man primært skal spare på. ;)

Jeg er enig, jeg ville også have skarvet over døren, men ifølge producenternes (Gyproc) anvisninger behøver man ikke det, hvilket var det oprindelige spørgsmål.

Så må man vel vinkle det økonomisk.
Hvad koster pladebåndene kontra det gipsrester, man får, når man skærer ud til døren?

Nej, træk det ind over døren et lille stykke, så bliver det godt.

Mikael_L
matbanan sagde:
Jeg er enig, jeg ville også have skåret over døren, men ifølge producentens (Gyproc) anvisninger behøver man ikke det, hvilket var det oprindelige spørgsmål.
Jeg kan ikke sige andet end at du har helt ret, og du har været stringent hele tiden. :)

JOW's tanke er omtrent min.

Men så kan OSB under muligvis fungere lige så godt som pladeremser. Nu føler jeg, at jeg måske burde have prøvet på nogle steder. :)
Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor det ikke skulle fungere. Men hvis det ikke gør det, kan man nok ikke klage til nogen, men må simpelthen gøre det om for egen regning.

Jeg tror ikke, gyproc vil betale omkostningen selv om man har stålbånd. Jeg plejer heller aldrig at sammensætte over døren. Det kræver jo ganske mange åbninger for at det ikke skal blive mere spild. Men det ville være interessant, hvis nogen prøvede og vendte tilbage med resultatet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.