Skal pudse et rum i kælderen. Hvor grundigt skal gammel maling fjernes? Se filmene nedenfor for hvordan det ser ud... Hvilket puds skal anvendes? Skal sandsynligvis påføre op til 10mm.

Falder af i flager nogle steder, og jeg oplever, at det er som et pulver, der er krystalliseret/samlet bagved (beklager den dårlige kameraføring):

Så sidder det meget godt pletvis:

Relateret til vores kælderprojekt, som jeg beskriver her: https://www.byggahus.se/forum/threads/ytterligare-ett-kaellarprojekt-villa-fran-34.363717/page-6

//Anders

Ingen der har lidt input at give? :)

Claes Sörmland
Er det almindelig latexfarve (akrylmaling) til indendørs brug, så er væggen ret tæt for vanddamp. Det kan være et problem, hvis fugt skal tørre ud fra væggen indefra. Det kan også forklare malingens afskalning nogle steder. Fra det perspektiv skal malingen fjernes inden pudsning med C-mørtel og ny maling med silikatmaling (eller kalkmaling).

En måske lidt mindre ortodoks opfattelse kunne være, at malingen, på trods af at den er tæt, har fungeret fint. Det er bare sådan, at intet varer evigt, og det er derfor, den skaller nogle steder. Med det perspektiv bør du måske overveje at pudse ovenpå den. Det burde fungere med gipsmørtel. Men der er brug for en særlig primer med sand i, for at malingen kan hæfte på malingen. Her er et eksempel på et pudsesystem:

https://www.se.weber/gor-det-sjalv/putsa/putsa-inomhus

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Er det almindelig latexfarve (akrylfarve) til indendørs brug, så er væggen ret tæt for vanddamp. Det kan være et problem, hvis fugt skal tørre fra væggen indad. Det kan også forklare, at malingen slipper nogle steder. Ud fra det perspektiv skal malingen væk, inden pudsning med C-mørtel og ny maling med silikatfarve (eller kalkfarve).

En måske lidt mindre ortodoks opfattelse kunne være, at malingen på trods af, at den er tæt, har fungeret godt. Det er bare sådan, at intet er for evigt, og derfor skaller den nogle steder. Med det perspektiv burde du måske overveje at pudse ovenpå den. Det burde kunne lade sig gøre med gipsmørtel. Men der kræves en særlig primer med sand i, for at pudsen skal hæfte på farven. Her er et eksempel på et pudssystem:

[link]
Var inde hos naboen lige overfor i dag. Han havde malet sin kælder med silikatfarve. Må indrømme, at det mindede meget om min væg, om end ti-femten år yngre! :D

Kan også silikatfarve slippe 'flagvis'? Forestillede mig, at den mere blev en del af pudsen, men måske er det forkert... :thinking:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.