Du kan sikkert lykkes med din konstruktion, og at være rigtig omhyggelig ved uddybningerne gør også sit til. Men jeg ville have gjort to andre tiltag, som ikke gør udseendet specielt klodset, men som bidrager med en del i øvrigt.

1. For at modvirke flænkning, som KOW skrev om, og samtidig øge styrken på bærerne, skru på indersiden og i nederkant bærerne en 50x50, som åsene hviler mod, og samtidig stiver bæreren på en fornuftig måde ud fra neutralplanet.

2. Ikke at indfælde tværreglerne, som taget fæstes i, men i stedet fastgøre de yderste over bærernes overside, så man også lukker den side kraftmæssigt. Fase bærernes overkant, så alt ligger tæt der. Med rimeligt tynde dimensioner på reglerne forstyrrer de ikke meget, selvom de ligger ovenpå.

Kan du ikke bare tage korte reglar og skrue fast i bærlinan fra indersiden for at skabe tagskæg og hænge tagstolen i en balksko?

Citerar værktøjs-guruen fra en anden tråd.

"På tal om bjælkesko og skruesamling.
Jeg bruger aldrig bjælkesko eller vinkler ved synlige montager, ser for jævligt ud. Skrue-lim en 45x45 på bærelinjen i stedet og placer spær på denne. En skrue oppefra og en skrue nedefra så sidder den.
Se på billedet hvordan jeg mener."

http://mobil.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=106348&d=1393368788

Og jeg er enig, sådan skal det se ud!

• Synes
phila og 3 andre
  • Laddar…
om du vil have spær og bærende bjælke i samme niveau, er der kun bjælkesko i galvaniseret stål som alternativ. Udskæring svækker voldsomt på bærende bjælke (ikke hammerbånd, det er noget helt andet).
Hvis du vil fordoble, kan du tage nabo-linjen som 120x45, og så er det den, der bestemmer bæreevnen, dvs. det er ikke nok.
Hvis du er ude efter udseendet, anbefaler jeg smedede jernsko, kan laves af vinkeljern.

Mattiaz sagde:
Kan du ikke bare tage korte reglar og skrue fast i bærlinjen fra indersiden for at skabe tagudhæng og hænge tagstolen i en balksko?
Altså skal hele tagudhænget hænge i balksko? Ved ikke hvor langt jeg har tænkt mig men måske 30-50 cm. Føles jo ikke som man vil være derude på det tag. Bliver det stabilt tror du?

Der er stor forskel i holdbarheden, hvis man laver udtag ved enden (som på billedet fra Peter2400) eller i midten.

Det jeg forsøgte at beskrive i #16 er ligesom billedet i #18, men princippet anvendes ved begge bærbjælker og med udtag også for udhæng. Gør man sådan og evt. også pkt. 2 er der ingen problemer med bæreevne eller stabilitet, desuden slankt og nydeligt.

GK100 sagde:
Det jeg forsøgte at beskrive i #16 er ligesom billedet i #18, men princippet bruges ved begge bærende bjælker og med udsnit også for udhæng. Gør man sådan, og evt. også pkt 2, er der ingen problemer med styrke eller stabilitet, desuden slankt og nydeligt.
Mener du en 45x45 på hver side af den ydre bærende bjælke?

Og et udsnit i overkant bærende bjælke og underkant spær? Eller kun skære spæret/åsen?

Byggdiagram over tagkonstruktion med bjælker markeret som C og D og deres tilslutningspunkter, inklusive vinkler og dimensioner.

I princippet kun disse to dele og selvfølgelig med udskæring, som du var inde på fra begyndelsen. C kan fastholdes lidt foroven, så 2 følger hældningen på D, når det er på plads. Og spidsen på D, som hviler mod 1, kan også tilpasses, så de ligger an der. Og det samme, men omvendt ved den anden bærende linje, regler som 2 lægger man tværs så mange som kræves for taget i øvrigt.

• Synes
Barnrikehuset
  • Laddar…
Lav en almindelig væg. Sæt bærelinjen på indersiden af væggen og udenpå stolperne, ikke indfældet som man gør, når man forstærker en væg. Tagspærene vil nu hvile på bærelinjen, som du skal skrue fast med grove frallor.

Mikael_L
Ja det du vil opnå, er nok ret svært. Jeg ved den korrekte løsning, kommer til den i slutningen af indlægget. ;)

Men en løsning kan være simpelthen at hænge tagbjælkerne på indersiden af bærbjælkerne som beskrevet i indlæg #19, men man kan gøre det lidt pænere som beskrevet i indlæg #16 og #18.

Så er spørgsmålet, hvordan du får til en udstikkende tagfod, hvis sådan ønskes, hvilket jeg fik for mig.
Det kan eventuelt gå at skrue ind korte reglar og så forstærke med pladejern på oversiden skruet i tagbjælke og tagfodsregel pbs om bærbjælken.
Jeg er virkelig ikke sikker på, om dette virker, det føles som, at der er risiko for, at tagfoden begynder at hænge lidt ned efter et år eller to, men en bedre idé end det lykkes jeg ikke at udtænke.

Men men, jeg ved den rette løsning :cool:, en sådan konstruktion skal selvfølgelig svejses sammen af stålbjælke (/firkantsrør).

Det havde været slankt og fint! Men har jeg problemer med at dimensionere træ, hvor der er masser af gratisberegningshjælp, bliver nok en svejset stålkonstruktion en tand værre. Måske skulle man smide en Haki op med kanalplast på :).

Spøg til side hælder det mod at droppe tagudhænget og flytte den ydre bærelinje ud i stedet. Så kan man nok sætte tagrenderne direkte på bærelinjen også.

Der findes et andet træ med lignende tema. Der blev også diskuteret anvendelse af bjælkesko som en mindre tiltalende metode. Et bedre forslag var at slå en 45x45 lægte mod bærelinjen i niveau med undersiden, så du får en hylde til at placere spærbjælken på. Der kan du let tage ud 45 mm uden at mindske bæreevnen.

Mikael_L
Ja det der må være jo være et godt råd, nu hvor det kommer for tredje gang. :D

Jeg har allerede peget på indlæg 16 & 18 som også fremfører metoden. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.