Jeg har planer om en bordplade til køkken som arbejdsbænk i et kombineret kontor / syrum. Planen er at fastgøre den til væggene, og længden ville blive ca. 1,5m. Pladen er 38mm tyk, men klarer den dette uden støtte fra underskabe, som det er tænkt? Den vil hvile på regler på tre af fire sider...
Hvad tror I, bliver det tilstrækkeligt stabilt?
Bifoger billede af hullet, hvor pladen skal sidde...
Hvad tror I, bliver det tilstrækkeligt stabilt?
Bifoger billede af hullet, hvor pladen skal sidde...
Formentlig, men jeg ville have sat noget under forkanten også, hvorfor ikke en L-profil i stål eller aluminium, så man kan holde dimensionen på profilen nede, en regel ser så klodset ud.
/Kent
/Kent
Vi har en 30mm tyk træplade af stave limet valnød, 170cm lang og 60cm dyb, som hviler på tre sider. Har siddet der i næsten et år nu. Bruges som "kontorbord" med computer mm.
Snickarboden; mener du, at der er en risiko for nedbøjning af pladen, hvis man ikke stabiliserer under forkanten?
Snickarboden; mener du, at der er en risiko for nedbøjning af pladen, hvis man ikke stabiliserer under forkanten?
Ja hvis den er i spån er der en _lille_ risiko, hvis man belaster den.
/Kent
/Kent
Præcis som jeg ønskede at fremhæve det med. Spånplade er ligesom formstabil men ikke lige så stiv som stavlimet mm, der er ligesom ingen fibre til det. Nu er 38 mm tykt men jeg tror ikke, man finder nogen fabrikant, der tør sige, at den holder formen uden opstramning på den længde.
/Kent
/Kent
Et lille opfølgende spørgsmål (bare for at lære og forstå). Hvis man har laminat med spånplade indeni og opdager efter et stykke tid, at det har bøjet sig ned nogle millimeter. Kan man så sætte en forstivning på undersiden og få pladen til at være lige igen? Og desuden uden at laminatet sprækker?
Ja, de plader er ret "bøjelige", så der skal en hel del til, før overfladen revner. Så er der forskellige kvaliteter på disse plader, de bedre har et tættere og finere lag nærmest overfladerne og plejer at være betydeligt stivere end dem med samme tæthed på spånerne hele vejen igennem.
/Kent
/Kent
Klik her for at svare