8,519 læst ·
18 svar
9k læst
18 svar
Hvor meget kan en 170x45 bære?
Side 1 af 2
Jeg har sat en grov rygbræt (45x170) for at det skal kunne klare lidt ved tagskægget. 50cm udenfor sidste tagspær tænker jeg at sætte en elvinsj.
Vinschen kan løfte 200kg (400 med ekstra blok). Kan mit rygbræt klare dette? Eller skal jeg skifte det ud med en K24?
Er der nogen der kan regne på dette?
Sådan ser det ud:
0 1 2 3 4
|-----------|----------------------|----------------------|
|
|
|
200kg
0. Vindski
1. Vinschens ophængning med bøjler rundt om 170'eren (ingen skruer i reglen)
2. Yderste tagspær ca 50cm indenfor vinsjen
3, 4. Tagspær cc120.
Rygbrættet fastgøres med beslag og ankersøm i hver tagspær så det ikke bliver en "gyngebord" af udstyret.
edit: billedet bliver lidt skævt når jeg gemmer. Ved redigering af indlægget ser det okay ud. Håber I forstår alligevel.
/Micke
Vinschen kan løfte 200kg (400 med ekstra blok). Kan mit rygbræt klare dette? Eller skal jeg skifte det ud med en K24?
Er der nogen der kan regne på dette?
Sådan ser det ud:
0 1 2 3 4
|-----------|----------------------|----------------------|
|
|
|
200kg
0. Vindski
1. Vinschens ophængning med bøjler rundt om 170'eren (ingen skruer i reglen)
2. Yderste tagspær ca 50cm indenfor vinsjen
3, 4. Tagspær cc120.
Rygbrættet fastgøres med beslag og ankersøm i hver tagspær så det ikke bliver en "gyngebord" af udstyret.
edit: billedet bliver lidt skævt når jeg gemmer. Ved redigering af indlægget ser det okay ud. Håber I forstår alligevel.
/Micke
Nu har jeg fået svar fra en, der kan regne. Hvis nogen er interesseret, kommer svaret (omtrentligt) her:
Last:
- 200kg
- 50cm fra yderste tagstol
Udnyttelsesgrad på træ:
- K12-træ - 91%
- K18-træ - 61%
Nedbøjning ved K12-træ: 6mm
Last på yderste tagstol: 3 kN
Træk opad på anden tagstol: 1.2 kN
Træk nedad på tredje stol: 0.2 kN
Det bliver en nedadgående kraft på tredje stol (nr 4 i skitsen), fordi reglen er fastspændt i anden stol (nr 3).
At der var sådan en utrolig forskel mellem K12 og K18 havde jeg aldrig gættet. Nu har jeg byttet mønebrættet ud med K24. Det føles trygt. 6mm nedbøjning havde desuden kunnet skabe problemer for mønetegl, som kunne have revnet.
/Micke
Last:
- 200kg
- 50cm fra yderste tagstol
Udnyttelsesgrad på træ:
- K12-træ - 91%
- K18-træ - 61%
Nedbøjning ved K12-træ: 6mm
Last på yderste tagstol: 3 kN
Træk opad på anden tagstol: 1.2 kN
Træk nedad på tredje stol: 0.2 kN
Det bliver en nedadgående kraft på tredje stol (nr 4 i skitsen), fordi reglen er fastspændt i anden stol (nr 3).
At der var sådan en utrolig forskel mellem K12 og K18 havde jeg aldrig gættet. Nu har jeg byttet mønebrættet ud med K24. Det føles trygt. 6mm nedbøjning havde desuden kunnet skabe problemer for mønetegl, som kunne have revnet.
/Micke
Jeg overvejede det, men det føltes svært at gøre pænt. Hele midtertrekanten i fackverkstakstolen er åbnelig, så der er ikke så meget væg tilbage at lave disse stag imod.
Med K24-virke synes jeg, det blev en god løsning. Smeden har lavet ophængningsbøjler til vinsjen, der går rundt om hele 170'eren.
Med K24-virke synes jeg, det blev en god løsning. Smeden har lavet ophængningsbøjler til vinsjen, der går rundt om hele 170'eren.
Sådan noget som skal op og ned på loftet, når årstiderne skifter.
- Vinterdæk
- Cykler
- Windsurfingbræt
- Havemøbler
- mm.
Desuden bor kompressoren på loftet (trykluft skal føres til snedkerværkstedet). Den vil man jo også have ned engang imellem.
Intet af dette vejer selvfølgelig 200kg. Men spillet klarer 200kg, så jeg vil dimensionere efter dette. Man ved jo aldrig, hvad den næste husejer har tænkt sig at hejse op og ned.
- Vinterdæk
- Cykler
- Windsurfingbræt
- Havemøbler
- mm.
Desuden bor kompressoren på loftet (trykluft skal føres til snedkerværkstedet). Den vil man jo også have ned engang imellem.
Intet af dette vejer selvfølgelig 200kg. Men spillet klarer 200kg, så jeg vil dimensionere efter dette. Man ved jo aldrig, hvad den næste husejer har tænkt sig at hejse op og ned.
Sejt! Hvem regnede det der ud og hvad blev brugt?
MVH
MVH
Formentlig blev dette beregnet med et enkelt beregningsprogram af en konstruktør... Absolut en simpel beregning som alle konstruktører/bygge- eller maskiningeniører kan lave i hånden..[/quote]Magnus_Nordmark sagde:
At beregne er jo ikke noget større problem, men hvor findes information om træklassernes maksimalt tilladte belastning og E-modul?
Ah, I virker indsigtsfulde. Hvor kan jeg lære mere om sådanne beregninger (på hjemmeniveau)? Nogle bøger I kan anbefale?
Der er sikkert mange bøger om dette på bibliotekerne, som man kan låne. Desværre har jeg ingen titler at bidrage med. Det handler dog om grundlæggende kendskab til statik, momentberegninger osv.. grundlæggende i styrkeberegninger. Søg inden for styrke/bygning/maskine. På dette niveau er det de samme beregninger, blot forskellige anvendelser. Generelt taler vi nok om gymnasieniveau og grundlæggende for højskole..dogen sagde:
Ok, tak for tipsene! Det ville helt klart være rart at have lidt mere styr på det (men det siger jeg om præcis alt) 
Tak for tipsene! Skal kigge efter dem!
Tjekmattiasp sagde:
Eneaksiale problemer, Teknisk bjælke teori, Bengt Sundström, Holdfasthedslære, KTH, Sthlm.
Jeg kan desværre ikke finde noget ISBN-nummer.[/quote]
Det var tænkt som en reference til EN bog.