Har forsøgt at læse mig til det, men forstår det ikke, blev meget usikker.

Regeltræ er 45x145mm, galvaniseret trådspik 100x3,4mm

Når jeg skal sømme sammen rem & oversrem med de stående stolper: Skal jeg slå i 2 eller 3 søm? (Billede 1)
Når jeg skal fastgøre stående rem, hvor mange søm i hver stolpe skal jeg slå i? (Billede 2)
Når jeg skal fastgøre remmen, hvor mange søm/meter og hvor skal jeg slå i sømmene? (Billede 3)
Kom til at købe forkerte søm, tog en pakke 125x4.0 søm. Men det gør vel ingen forskel, hvis man sømmer i grovere søm hist og her!?

• Tegning af en ramme med label "syll" og "stående reglar", hvor der er fire søm på tværs af toppen, der viser fastgørelsesmetoden.
  • Tegning af en stående hammarband forbundet med røde lodrette bjælker ved hjælp af flere søm.
  • Hvidt hammarband fastgjort på røde stående reglar med flere søm, der peger opad. Grønt baggrund.
P
A Almost0.5acres sagde:
Har forsøgt at læse mig til men fatter ikke, blev meget usikker.

Regeltræ er i 45x145mm, galvaniseret trådspik 100x3,4mm

Når jeg skal slå sammen bane & øverste bane med de stående reglar: Skal jeg slå i 2 eller 3 spik? (Billede 1)
Når jeg skal fæste stående hammarband, hvor mange spik i hver regel skal jeg slå i? (Billede 2)
Når jeg skal fæste hammarbandet hvor mange spik/meter og hvor skal jeg slå i spiken? (Billede 3)
Kom til at købe forkert spik, tog en pakke 125x4.0 spik. Men det spiller vel ingen rolle om man spiker i grovere spiker lidt her og der!?
Hej,

Vi slår i 3 stk. gennem hammarbandet ind i stolpen samme gælder banen, her kan du bruge dine 125x4.0 fx en i midten, bærelinjen 2-3 stk afhængig af hvor godt det trækker, ikke hensigtsmæssigt at bruge 125x4.0.
Når du derefter spiker på det dobbelte hammarband, anbefales det at forskyde samlingerne mod det første hammarband. Når du spiker det andet hammarband, så spik imellem stolperne så spikbelastningen ved stolperne ikke bliver for stor, risiko for at det revner unødvendigt meget. Her er det heller ikke hensigtsmæssigt med 125x4.0

Bærelinje = som du kalder stående hammarband
Stolpe = stående reglar

Håber at du forstår, ellers bare at høre fra sig igen…

• Synes
Landbogården
  • Laddar…
Tak Rejäl for svaret. Kører kun med 100x3,4 spiken.
125'erne får jeg bruge, når jeg har en voksen med, der kan sømme dem ind for mig.

P
A Almost0.5acres sagde:
Tak Rejäl for svaret. Kører kun med 100x3,4 sømmet.
125'erne må jeg bruge, når jeg har en voksen med til at slå dem i for mig.
Ja det kræver et håndled af en rigtig mand😂

• Haha
Almost0.5acres
  • Laddar…
@Almost0.5acres hvorfor dobbelt rem på billede 3? Jeg tænker, at det bliver en unødvendig kuldebro.

P
F fribygg sagde:
@Almost0.5acres hvorfor dobbelte remme på billede 3? Jeg tænker, at det bliver en unødvendig kuldebro.
Man bygger med dobbelte, da det bliver meget svagt med et, når man bygger i løsvirke, samt at det er mere tilgivende at bruge lidt bøjede regler, da man kan rette op med det andet lag rem…

Rejäl sagde:
Man bygger med dobbelt, da det bliver meget svagt med et, når man bygger i løsvirke, samt at det er mere tilgivende at bruge lidt bøjede reglar, da man kan rette op med det andet lag hammarband...
Nu har TS jo også et stående hammarband, så dobbelt liggende 45mm tykke hammarband er nok helt unødvendigt og bidrager til unødvendigt høj byggeomkostning og giver høj varmelækage.

• Synes
tergo
  • Laddar…
P
F fribygg sagde:
Nu har jo TS også et stående hammarband, så dobbelte liggende 45mm tykke hammarband er nok helt unødvendigt og bidrager til unødvendigt høje byggeomkostninger og giver højt varmetab.
Så bygger de fleste løsbyggere… det kan man synes, men den stående tager spær og bjælkelagslaster har ikke så meget med stabiliteten udad og indad at gøre.
Men det går at bygge uden med flere støtter og større selektion af rakere reglar…

Rejäl sagde:
Så bygger de fleste løsbyggere… det kan man mene, men den stående tager tagstols- og bjælkelagsbelastningerne har ikke så meget med stabiliteten udad og indad at gøre.
Men det går at bygge uden med flere støtter og større selektion af mere lige reglar…
At visse bygger overdimensioneret og uden tanke på omkostninger og energieffektivitet er nok sandt, men næppe nødvendigt og lidt dumt kan jeg mene.

P
F fribygg sagde:
At visse bygger overdimentioneret og uden tanke på omkostning og energieffektivitet er nok sandt, men næppe nødvendigt og lidt dumt synes jeg.
Det er en anerkendt metode som har været brugt længe, næsten alle som bygger på denne måde har flere lag af isolering så kuldebroen er ingen faktor af store mål…
Jeg ville aldrig bygge med et hammerbånd, som jeg har i mit hus nu så er sydvæggen ca. 9m uden støtte, så det bliver en ganske god stabilitet sammenlignet med en...

• Synes
mrmlz
  • Laddar…
F fribygg sagde:
@Almost0.5acres hvorfor dobbelt rem på billede 3? Jeg tænker, det bliver en unødvendig kuldebro.
Jeg har fået at vide, at man skal have to remme, hvis tagspærene ikke lander over en stolpe (stående regel), og at man lægger den øvre rem skiftevis i hjørnerne som ekstra sikkerhed. Jeg har ikke bærende bjælker i gavlene, kun der hvor tagspærene skal hvile.

Som @Rejäl skriver, vil der være 45mm isolering på begge sider af ydervæggene.

By the way🫣. Hvordan ville I fæstne trærammen til betonpladen?

A Almost0.5acres sagde:
Har fået at vide, at man skal have to remme, hvis tagåsene ikke ligger over en stolpe (stående regel), og at man lægger den øvre rem over hinanden i hjørnerne som ekstra sikkerhed. Jeg har ikke bærende bjælker i gavle, kun hvor tagåsene vil hvile.
Hvordan ville I fastgøre trærammen til betonpladen?
Har du tagåse? Åse, som ikke hviler på gavlene? Billede ønskes!

Den stående rem er jo rigtig god, hvis du ikke har vægregel direkte under tagstolen, men hvorfor to liggende remme ovenpå den stående?

Med ekspanderende søm, synes det er let og praktisk.

• Synes
Almost0.5acres
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Har du tagrygge? Rygge der ikke hviler på gavlene? Billede ønskes!

Det stående hammerbånd er jo rigtig godt, hvis du ikke har vægregel direkte under tagstolen, men hvorfor to liggende hammerbånd ovenpå det stående?

Med ekspandersøm, synes det er nemt og praktisk.
Jeg mener (tror) at tagryggene ikke har nogen større vægt, bærer sig selv på gavlene.
(Vil selvfølgelig afstive op til tagryggene på gavlene)
Tagrygge af 45x220 planker til det "lille" tag og store tunge limtræsbjælker på det større tag.

• 3D-tegning af en bygning under konstruktion med tagstolper og rammer, viste tagåsar af 45x220 planker og limtræsbjælker.
  • 3D-tegning af træramme til husbyggeri med tydelige tagspær af 45x220 planker, understøttet af gavle.
  • Synes
fribygg
  • Laddar…
P
A Almost0.5acres sagde:
Har fået at vide, at man skal have to hammerbånd, hvis tagåserne ikke ligger over en stolpe (stående regel), og at man lægger det øverste hammerbånd overlappet i hjørnerne som ekstra sikkerhed. Jeg har ikke bærende bjælker i gavlene, kun der hvor tagåserne vil hvile.
Som @Rejäl skriver, vil der være 45mm isolering på begge sider af ydervæggene.

By the way🫣.
Hvordan ville I fæstne trærammen til betonpladen?
Hej,

Vi bruger 45x195 som bærende bjælke, den der står på højkant og tager tagstolens vægt. Det fungerer op til 1200mm i åbning, men hvis du vil bruge dobbelt 45x145, fungerer det også.
Større åbninger skal have en beregning af, hvilket limtræ der er passende, dette plejer enten tagstolsfabrikanten at levere eller en konstruktør...
Hvis du gør som på billederne, ville jeg have haft hele stolper i gavlene, som du kan sømme direkte i tagstolen/overarmen, for der er ingen grund til at bruge korte stolper, som så forlænges fra hammerbåndet og op i gavlene...
Vi bruger betonskruer eller betonexpander til fæstning i pladen med begyndelse 1 stk. i enden herefter ca. 5-600mm cc, hvad der passer godt, typisk en imellem hvert fag.
Husk syllgummi mellem syllen og betonpladen...

Vedhæfter et billede af en god betonskrue, mærket spiller ikke så stor en rolle.

Ved flere spørgsmål eller forklaringer, bare sig til😉

• Betonskrue med sekskants hoved og blank overflade, velegnet til betonfastgørelse. Vist på en hjemmeside under produktbeskrivelse.
  • Synes
Almost0.5acres og 2 andre
  • Laddar…
Hej
Tak for gode svar og tipsene. Skal tænke over dette.

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.