Har købt nye lister til et rum og har dem lige nu liggende på gulvet i det rum. Hvor længe skal de ligge der for at forhindre, at de senere krymper? Hvad er den mindste tid?

...er det et trick, der fungerer i virkeligheden?

Listerne, ligesom alt andet træ, vil jo bevæge sig i løbet af året efterhånden som luftfugtigheden ændrer sig.

Jeg sømmer og limer (også endetræ) lister og fuger dem derefter inden jeg maler det sidste lag maling, så virker det som om jeg slipper for revner osv., uanset hvornår på året jeg monterer listerne.

• Synes
guggen
  • Laddar…
MathiasS MathiasS sagde:
...er det et trick, der fungerer i virkeligheden?

Listerne, som alt andet træ, vil jo bevæge sig i løbet af året efterhånden som luftfugtigheden ændrer sig.

Jeg sømmer og limer (også endetræ) lister og fuger derefter, inden jeg maler det sidste lag maling, så ser det ud til, at jeg undgår revner osv., uanset hvornår på året jeg monterer listerne.
Jo det fungerer, sidder i et rum hvor jeg har beviset rundt om vinduerne. Købte lister til 2 af 3 vinduer og satte dem op relativt hurtigt uden at tænke på, at de skulle hvile. Det endte med, at jeg fik sprækker på 2mm mellem 45 graders kapningerne, som jeg måtte fylde op. Det tredje vindue købte jeg senere liste til men var skidesløv til at fikse, så den fik lov at ligge der i flere måneder, skar til og sømmede den op, og den har ikke krympet det mindste. Undrer mig dog over, hvad minimumstiden for at listerne skal have lov til at trække til sig inden man monterer dem.

Ok, og hvordan passer det faktum, at jeg har lavet femtielva vinduer og døre og aldrig ladet noget hvile, inden jeg monterer listerne, ind i logikken her? Ingen revner.

Jeg tror, det er vigtigere ikke at købe vådt træ end at lade ting hvile....samt at montere på korrekt vis.

• Synes
sturnus
  • Laddar…
Det afhænger af... nogle dage... en uge.

Se hvordan det er blevet opbevaret hos sælgeren, udendørslager eller indendørs.

MathiasS MathiasS sagde:
Ok, og hvordan passer det faktum, at jeg har lavet femti-elleve vinduer og døre og aldrig har ladet noget hvile, inden jeg monterer listerne ind i logikken her? Ingen revner.

Jeg tror, det er vigtigere ikke at købe vådt træ end at lade tingene hvile....samt at montere på korrekt vis.
Du køber altid indendørsopbevaret lister... eller så er du ikke så hurtig til at få dem på, som du tror... ;)

Jeg lader altid lister hvile et par tre år, inden jeg sætter dem fast.

/ATW

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
Det varierer. På de senere år mest indendørs opbevaret. Men, jeg ser en tydeligere korrelation mellem, hvordan jeg har monteret end, hvordan listerne har været opbevaret.

Hvor jeg ikke har limet og sømmet fast listerne + limet endetræet, hvor listerne gers, så bliver der revner, altid, før eller senere. Hvor jeg har gjort det "rigtigt", er det *meget* sjældent, at det revner.

• Synes
nino
  • Laddar…
De jeg har købt er fra Byggmax og de opbevares i udendørsmiljø under tag, det kan være klogt at give dem en dag til at føle sig hjemme :)

Nogle uger plejer de at ligge.

Tror fugtkvoten i lister er mere vigtig end den tid, de får hvile. Køber man lister om vinteren, som over en længere periode har stået med lav luftfugtighed indendørs og monterer, vil de sandsynligvis snarere svulme op end krympe efter montering, og en geringssamling vil da sandsynligvis lukke sig snarere end åbne sig. En sådan limet samling klarer sig normalt okay.

Køber man noget, der har ligget med en høj fugtighed, som vil tørre ud efter montering, vil man sandsynligvis få geringssamlinger, der åbner sig, og hvor en limning sandsynligvis vil være for svag til at holde imod. Jeg forsøger selv at undgå byggelader, der sælger lister fra deres koldlager/drive-in, da jeg synes, de kan være ret fugtige.

At lime og fastgøre ordentligt er uanset en forudsætning.

• Synes
basseman
  • Laddar…
I som erfarne ved måske hvorfor brede foder, typisk rundt om en dør, perfekt geret ved monteringen, ofte sprækker op i den indre del af gerningen, men sjældent yderst hvor foderne mødes?

• Billede af brede træfoder omkring en dør, med fokus på en perfekt skåret gerning, der viser begyndende revner ved inderkanten.
Senest redigeret:
  • Synes
Zcalman
  • Laddar…
H Hybro sagde:
I som erfarne ved måske hvorfor brede foder, typ omkring en dør, perfekt geret ved monteringen, ofte sprækker op i den indre del af gerningen, men sjældent yderst hvor fodrene mødes?
Det skyldes, at fodrene krymper mest i bredden og næsten intet på længden. Så bliver sprækken større i det indre hjørne, og det ydre hjørne bliver strammere.

• Synes
Nissens og 5 andre
  • Laddar…
S Snickarkirre sagde:
Det beror på at foerne krymper mest på bredden og næsten intet på længden. Da bliver sprækken større i det indre hjørne og det ydre hjørne bliver strammere.
Rigtigt

• Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.