Hej,

Nogen der ved om man tør bruge gammelt fix og fugemasse (Casco). I produktbladene står der et år. Købt i januar 2008.

Købte for meget, da jeg lagde klinker i 2008. Det kælderrum, som jeg ikke nåede dengang, tænkte jeg at gå i gang med nu.

Taknemmelig for råd.

• Synes
Tvilling66
  • Laddar…
I dag er det den 2. APRIL, og hvis det har stået tæt forseglet og tørt, ville jeg bruge det. Prøv at blande lidt og mærk efter, hvordan det bliver, når det er brændt.

Jeg har stillet det samme spørgsmål for nogle år siden til en mand, der arbejdede hos Optiroc. Han mente... (det lyder lidt mærkeligt nu, når man forsøger at genkalde samtalen). Under alle omstændigheder er der et eller andet tilsætningsstof, der skal binde stoffer, som man let bliver allergisk over for i mørtlen. Man kan få nikkelallergi fx af betondamm (ubrændt). Den "beskyttelse" kunne de ikke garantere efter bedst før-datoen. Jeg har for lidt kemi og betonviden til at vurdere dette, men han sagde ikke noget om, at mørtlen blev "gammel".

T
Ellers plejer producenterne at have et års forbrugstid!

For eksempel bliver flydespartel dårligt efter et år.

Så er der kun spørgsmålet tilbage, hvad der bliver dårligt. Og hvordan viser det sig?
Det er jo godt med fremstillingsdato og en forståelse af, hvor gammelt det kan blive.
For eksempel forskellige lim og fugemasse i patroner. Som "ret snart" bliver umulige at få ud af patronen, selv uåbnede.
Godt pakkede cementbaserede produkter holder meget længere.
Så er det jo ikke godt, at sækkene ligger udenfor som på trælasten.

At lave en lille prøve er godt, hvis man er usikker.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.